Komórki marketingowe w organizacjach często przejawiają tendencję do ciągłego zwiększania budżetu na promocję marki, produktów lub usług, licząc na równoległy wzrost zwrotu z inwestycji. Nie musisz wydawać więcej na marketing, aby podnieść sprzedaż. Należy właściwie dysponować dostępnym budżetem, stawiając na maksymalną efektywność. Podpowiemy, jak tego dokonać.
Zbieraj i wykorzystuj dane analityczne
Twój marketing musi być budowany na podstawie danych, a nie przeczuć. W przeciwnym wypadku istnieje duże ryzyko, że zmarnujesz znaczną część swojego budżetu marketingowego. I choć hasło „zadbaj o analitykę” brzmi banalnie, ciągle marketerzy ignorują dane dostarczane przez specjalistyczne narzędzia, w rezultacie przepalając zasoby: nie tylko pieniądze, ale również swój czas. Zgodnie z raportem opublikowanym przez Forrester, około 37% marketerów marnuje budżet marketingowy ze względu na niskiej jakości dane, które często nawet nie są odpowiednio analizowane.
Jak pozyskiwać jakościowe dane?
Wielu specjalistów przepala budżet marketingowy – to fakt. Jak walczyć z tym problemem? Przede wszystkim postaw na rozwiązania odpowiednio dopasowane do Twojego biznesu. Poniżej przedstawiam listę narzędzi analitycznych, których użycie powinieneś rozważyć:
Google Analytics 4 – absolutna podstawa dla każdego biznesu, który posiada stronę internetową. Narzędzie zbiera dane o użytkownikach, zdarzeniach i konwersjach. Aby pozyskiwać niestandardowe informacje należy zintegrować oprogramowanie z Google Tag Managerem.
Google Search Console – narzędzie pozwala analizować stan witryny w wyszukiwarce Google (widoczność, indeksację, a także ewentualne błędy). Dane z Google Search Console wykorzystasz do zbudowania lepszej strategii SEO.
HubSpot – narzędzie wspierające biznes na wielu przestrzeniach: marketing, sprzedaż, obsługa klienta. Pozwala dokładnie monitorować zachowanie generowanych leadów, podgrzewając je na wiele sposobów. Przydaje się podczas realizacji strategii marketing automation, czy mailingu. Służy między innymi do budowania landing pages, formularzy oraz CTA. To doskonałe oprogramowanie konsolidujące wiele rozwiązań w jednym miejscu.
Kissmetrics – narzędzie nastawione na analitykę, pomagające podejmować lepsze decyzje marketingowe. W wielu aspektach jest to alternatywa dla HubSpota, szczególnie ciekawa dla organizacji, które nie potrzebują rozbudowanego rozwiązania, ale konkretnego oprogramowania analitycznego pod kątem pozyskiwania leadów oraz utrzymywania uwagi odbiorców.
Brand24 – narzędzie to monitorowania Internetu w poszukiwaniu wzmianek na temat Twojej marki, a także oferowanych produktów lub usług. Pozwala szybko wyłapać, co mówią o Tobie klienci oraz konkurenci.
Ahrefs/Semrush – narzędzia SEO przydatne podczas pozycjonowania strony internetowej. Posiadają szereg funkcji: pozwalają analizować popyt na frazy kluczowe, badać kanibalizację w serwisie, a także audytować konkurencję pod kątem widoczności strony internetowej w wyszukiwarce.
Looker Studio (Google Data Studio) – narzędzie służy do wizualizacji danych z różnych źródeł. Pozwala zaprojektować widoki przystosowane do indywidualnych potrzeb marketera, co wspiera wygodną analitykę oraz budowanie przejrzystych wykresów.
Wybór konkretnych narzędzi jest zależny od tego, jak budujesz swój marketing i co chcesz osiągnąć. Nie musisz korzystać ze wszystkich rozwiązań – skup się na tym, aby analizować te dane, dzięki którym możesz budować jeszcze lepszą strategię dla swojej marki, produktów lub usług.
Zależnie od tego, jakich informacji szukasz, konieczne będzie poddanie analizie innego zestawu danych. Czego dokładnie szukać? Zwróć szczególną uwagę na:
Niewykorzystane szanse – porzucone koszyki, strony z wysokim współczynnikiem odrzuceń, strony z niskim współczynnikiem konwersji, pozycje fraz kluczowych w Google poza TOP10, wzmianki w Internecie, które mogą wspierać generowanie leadów.
Elementy do optymalizacji – szczególnie optymalizacja budżetu w zakresie kampanii Google Ads oraz reklam publikowanych w social media, również dokładna analiza podstron pod kątem czasu ładowania, responsywności, UX/UI.
Korelacje – pomiędzy różnymi zestawami danych będą występować korelacje. To doskonałe źródło informacji o zachowaniach użytkowników, ale uważaj, aby przypadkiem nie wystąpiło zjawisko nadinterpretacji, bo zamiast zbudować lepszy marketing, ponownie zmarnujesz swój budżet na działania, które nie przyniosą oczekiwanego efektu.
Anomalie – dane odbiegające od normy nie są przypadkowe. Musisz dokładnie zbadać, dlaczego właśnie tak się stało. Może to efekt ostatniego postu w social mediach lub wzmianki w Internecie na temat Twojej marki, produktu lub usługi? A może to budżet Twojej kampanii reklamowej został przepalony w jeden dzień, budując ogromne zasięgi, ale bez pokrycia w leadach?
Właściwy wybór kanałów marketingowych to absolutna podstawa. W newsletterze Semcore wspominał o tym jakiś czas temu Dariusz Piekarski, opisując integrację różnych form promocji z SEO. Odpowiedni wybór kanałów marketingowych jest kluczowy w kontekście efektywności podejmowanych działań i ma znaczący wpływ na wyniki. Najgorsze co może spotkać marketera to dobra reklama, opublikowana w odpowiednim czasie, ale w złym miejscu. Niestety, okazuje się, że marketerzy marnują średnio 26% budżetu przez nieefektywne kanały i strategie.
Z jednej strony marketerzy zapominają o tym, aby korzystać z narzędzi, analizując dokładnie dostępne dane. Niestety z drugie zdarza się, że specjalista weźmie na swoje barki zbyt wiele informacji jednocześnie pochodzących z różnych źródeł, dosłownie „zakopując się” w tabelach i wykresach. Dlatego musisz znaleźć złoty środek. Zdecyduj, z jakich konkretnie narzędzi chcesz korzystać i zastanów się, które dokładnie dane są dla Ciebie kluczowe. W ten sposób zbudujesz proces analityczny, bez tracenia czasu na niepotrzebne analizy nieprzynoszące żadnych wniosków.
Przydatne będzie również przeprowadzenie audytów:
SEO – analiza widoczności serwisu, błędów technicznych, indeksacji, dostosowania do wytycznych wyszukiwarki, responsywności, czasu ładowania, a także optymalizacji serwisu pod frazy kluczowe wyszukiwane przez użytkowników.
UX – analiza użyteczności serwisu pod kątem dostosowania do potrzeb odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu działania interfejsu, formularzy, pop-upów, CTA, menu, nawigacji.
Google Ads – audyt konta, na którym prowadzone są kampanie reklamowe. Celem takiej analizy jest optymalizacja działań, aby zwiększać współczynniki ROI/ROAS.
Social Media – audyt kont, na których prowadzone są kampanie reklamowe oraz działania organiczne (naturalne). Czy odbiorcy reagują na publikacje? Czy posty w mediach społecznościowych odpowiadają za konwersję?
Jeżeli nie masz umiejętności analitycznych lub brakuje Ci czasu na to, aby dokładnie spojrzeć na dane, skorzystaj z pomocy specjalisty. To pozwoli wyciągnąć wiele wniosków, dzięki którym zaczniesz realizować znacznie skuteczniejszy marketing.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.