Jak sprawdzić domenę? Poradnik krok po kroku
4 min
4 min
Na skróty
Obecnie każdy właściciel firmy ma stronę internetową lub będzie ją posiadał w niedalekiej przyszłości. To absolutny fundament reklamy online. Jeżeli natomiast chcesz kupić domenę z historią, aby pozycjonowała się po prostu lepiej, warto najpierw zweryfikować ją przed zakupem. W tym artykule przedstawimy najważniejsze szczegóły na temat analizy domeny!
W pierwszej kolejności wybierz interesującą Cię domenę – wpisz jej nazwę na dowolnej stronie firmy hostingowej świadczącej usługi związane z zakupem i sprzedażą domen.
W zależności od Twoich preferencji, może to być przykładowo:
Jeżeli domena jest wolna – nie ma żadnego problemu. W innym wypadku należy podjąć kroki umożliwiające sprawdzenie, kto jest jej właścicielem. Dzięki temu możliwy będzie kontakt z administratorem danej witryny i wysłanie zapytania o jej zakup. Istnieje także opcja wykupienia domeny po jej wygaśnięciu. Dokładny termin sprawdzimy w wyszukiwarce WHOIS.
Zdj 1. Wybór domeny na jednej z popularnych platform hostingowych.
Za pośrednictwem serwisu WHOIS możesz zweryfikować m.in.:
Dlaczego to ważne? Ponieważ w przypadku chęci przejęcia danej witryny, możesz wykorzystać nieuwagę właściciela i zakupić tzw. expirkę natychmiast po wygaśnięciu. Służą do tego serwisy takie jak:
Biorąc pod uwagę obecne standardy – GoDaddy jest jednym z największych rejestratorów domen i oferuje sekcję aukcji, w której można licytować domeny po wygaśnięciu. Jeśli natomiast chodzi o Flippa – popularny serwis znany jako rynek do kupna i sprzedaży stron internetowych, natomiast oferuje także sekcję “expirek”.
Po wpisaniu nazwy domeny we WHOIS i kliknięciu “Szukaj”, wystarczy niecała minuta na weryfikację wszelkich istotnych informacji.
Zdj 2. Weryfikacja właściciela domeny oraz daty jej wygaśnięcia.
Wyszukiwarka WHOIS dysponuje również rejestrem domen .eu. W tym celu:
Zdj 3. Dane z europejskich wyników WHOIS.
Warto również wspomnieć, iż wyszukiwarka EURID WHOIS udostępnia:
Spośród popularnych rejestratorów domen (z wyłączeniem polskich oraz europejskich, które omawialiśmy powyżej), możemy wymienić m.in.:
Zachęcamy również do zapoznania się z NOMINET – rejestratorem domen .UK oraz .CO.UK.
Dane niektórych podmiotów (najczęściej osób fizycznych) mogą być chronione na ich życzenie. W takich przypadkach warto wejść na daną stronę WWW – właściciele domen umieszczają tam często dane kontaktowe przydatne w celach zakupowych.
Jeżeli nie znajdziesz tam potrzebnych informacji, udaj się na giełdy domen, przykładowo:
Sprawdzenie domeny pod kątem SEO jest procesem podzielonym na kilka istotnych etapów uwzględniających m.in.:
W Semcore zajmujemy się tym od wielu lat i skutecznie doradzamy naszym klientom w kontekście zakupu wysokiej jakości domen, które mają potencjał na rankowanie w SERP-ach od razu po dokonaniu transakcji. Jeżeli interesuje Cię usługa sprawdzenia domeny w zakresie pozycjonowania, skorzystaj z audytu SEO. Zrób krok w kierunku wyskalowania swojego biznesu.
Domenę można sprawdzić na wiele sposobów. Najprostszym z nich jest skorzystanie z wyszukiwarki WHOIS odpowiedniej dla danej końcówki. Jeżeli domena okazuje się niedostępna za pośrednictwem WHOIS, należy zweryfikować jej dane na specjalnych giełdach. Ewentualnie warto po prostu wpisać nazwę domeny w wyszukiwarkę, ponieważ właściciele, którzy chcą dokonać sprzedaży, zostawiają swoje dane kontaktowe na stronie (uwzględniając w tym przypadku stosowną informację).
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat artykułu pt.: “Jak sprawdzić domenę?”.
Domena to unikalny adres internetowy, identyfikujący miejsce, gdzie można znaleźć daną stronę internetową. Składa się z nazwy, która jest często nazwą firmy, organizacji lub tematu, oraz rozszerzenia: .pl, .com, .uk, .org, .eu i tak dalej.
Dostępność domeny sprawdzisz poprzez wpisanie jej nazwy w pole wyszukiwania na stronie rejestratora domen lub wybranej firmy hostingowej.
Koszty rejestracji domeny mogą się różnić w zależności od wybranego rejestratora domen i rozszerzenia domeny. Zazwyczaj wiąże się to z kosztem rzędu od 100 do 250 zł brutto rocznie. Najtańsze są domeny w końcówką .pl (od 10 zł rocznie) oraz .com i .eu (od 50 zł rocznie). Im bardziej egzotyczna domena, tym drożej.
Zazwyczaj istnieje możliwość przeniesienia domeny do innego rejestratora. Proces przenoszenia nazywany jest transferem domeny. W celu kompleksowej realizacji należy złożyć wniosek u nowego rejestratora i podać odpowiednie informacje, obejmujące kod przeniesienia (zwany również kodem EPP lub AUTH).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.