Na skróty
E-mail marketing to popularna forma komunikacji z potencjalnymi klientami. Odpowiednio wdrożona strategia w tym zakresie sprawia, że narzędzie doskonale sprawdza się podczas generowania leadów. Jak robić to dobrze, aby dojść do perfekcji? Poznaj błędy marketingu mailowego, których należy bezwzględnie unikać!
Błędy marketingu mailowego możesz popełnić, zanim w ogóle rozpoczniesz realizować swoją kampanię! Przygotowanie treści to nie wszystko, ponieważ musisz mieć sprawdzoną bazę kontaktów, do których wyślesz wiadomości. Kupowanie ich w internecie nie jest jednak zbyt dobrym pomysłem. Duży wydatek niekoniecznie przyniesie zwrot inwestycji, bo nie wiesz, czy odbiorcy email marketingu będą zainteresowani Twoją propozycją. Co w takim razie robić? Musisz sukcesywnie budować własną bazę kontaktów, m.in. za pomocą social mediów. Jeśli Twoja firma prowadzi newsletter, warto zadbać o kampanię reklamową na Facebooku oraz LinkedIn, nie można jednak zapomnieć też o działaniach na stronie internetowej. Zachęcaj do zapisów umieszczając formularz pod artykułami na blogu, stwórz również dedykowaną podstronę lub landing page. Tylko wtedy będziesz mieć pewność, że przesyłane wiadomości mogą przynieść zamierzony efekt. Skuteczny email marketing to działanie zaplanowane, które realizuje się w oparciu o ściśle opracowaną strategię.
Wszyscy uwielbiają oryginalne i niepowtarzalne rzeczy. Personalizacja to ważna część każdego biznesu, także w przypadku email marketingu. Co robić, aby dopasować wiadomość do potrzeb klienta? Ciekawą, a zarazem podstawową poradą jest zastosowanie imienia odbiorcy. Zwykłe przywitanie w formie „Dzień dobry Tomasz!” jest zdecydowanie lepsze, niż oschłe „Witaj”. Błędy marketingu mailowego, choćby te najmniejsze, sprawiają, że wiadomość może trafić do kosza, nim zostanie do końca odczytana. Aby spersonalizować content przedstawiający ofertę handlową, omów usługę, którą odbiorcy mogą być zainteresowani. Dobrym rozwiązaniem jest posortowanie bazy kontaktów na kilka segmentów. Następnie stwórz szereg podobnych wiadomości i przypisz je do poszczególnych grup. Wówczas email marketing będzie spersonalizowany – wpisze się w potrzeby odbiorców.
Wiesz już, że musisz stworzyć własną, starannie wyselekcjonowaną bazę kontaktów. Zadbaj więc o to, aby każdy odbiorca Twoich wiadomości udzielił zgodę na ich otrzymywanie. Jej brak jest nie tylko niezgodny z prawem, ale dodatkowo źle wpływa na wizerunek firmy. Kopiowanie adresów różnych firm i wklejanie ich do własnego arkusza kalkulacyjnego nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli omawiamy podstawowe błędy marketingu mailowego, to wysyłka wiadomości mimo zgody odbiorcy jest jednym z nich.
Błędy marketingu mailowego to aspekt, nad którym musisz stale pracować podczas realizowania kampanii. Różne gafy możesz popełnić na każdym etapie przygotowywania wiadomości dla swoich czytelników. Pamiętaj także o odpowiedniej formie contentu – teksty, czy obrazy muszą świetnie prezentować się zarówno na dużym ekranie komputera, jak i małym wyświetlaczu smartfona. Zwróć także uwagę na czcionkę – niektóre nie posiadają polskich znaków, co szpeci tekst, a często nawet sprawia, że wiadomość jest całkowicie niezrozumiała. Interesuje Cię skuteczny email marketing, który będzie działać? Zadbaj o każdy aspekt swojej strategii i sprawdzaj wszystkie wiadomości, przed ich wysłaniem do odbiorców.
Jeżeli chcesz prowadzić swoje działania profesjonalnie, dostarczając wartościowe treści swoim odbiorcom, warto zainteresować się zagadnieniem, jakim jest marketing automation. To specjalne oprogramowanie, znacznie usprawniające każdy etap mailingu. Zastosowanie automatyzacji marketingu sprawia, że komunikacja z odbiorcami ulega znacznej poprawie – dodatkowo istnieje możliwość dokładnego monitorowania zachowań, czy analiza współczynnika odrzuceń. Tworzenie wiadomości staje się prostsze i szybsze, a publikacje wyglądają profesjonalnie. Marketing automation stosują niemal wszystkie firmy, które chcą tą drogą komunikować się ze stałymi klientami oraz potencjalnymi konsumentami. Jeżeli myślisz poważnie o wdrożeniu innowacyjnego newslettera, to także rozwiązanie idealne dla Ciebie. Automatyzacja w tym zakresie pozwala także w ulepszeniu procesów posprzedażowych, co pozwala kreować jeszcze przyjaźniejszy wizerunek marki.
Na liście najczęstszych błędów w e-mail marketingu koniecznie trzeba wspomnieć o tych związanych stricte z przesyłanymi treściami. Na co należy więc koniecznie zwrócić uwagę?
Temat w mailingu ma duży wpływ na to, czy odbiorca otworzy wiadomość, zignoruje ją, czy oznaczy ją jako spam. Można porównać go do tytułu książki czy nagłówka artykułu lub reklamy. Dlaczego jest tak istotny? Ponieważ musi zaciekawić i zachęcić odbiorcę do kliknięcia oraz przeczytania treści. Jeśli temat jest nudny, niejasny lub nieodpowiedni, odbiorca może stracić zainteresowanie lub poczuć się oszukany. Według Invesp, 47% odbiorców otwiera e-mail tylko na podstawie tematu!
Dlatego właśnie należy zadbać o to, by temat w mailingu był krótki, ciekawy i zgodny z treścią wiadomości. Powinien komunikować wartość oferty, a także motywować do podjęcia pożądanej akcji. Niektóre sposoby na poprawienie tematu w mailingu to:
Skuteczny email marketing zawsze opiera się na dobrym planowaniu. Poznaj kilka ważnych kroków i etapów, które sprawią, że Twoje działania nie pójdą na marne, a rozsyłane wiadomości przyniosą satysfakcjonujące efekty
Badanie efektywności – jeżeli korzystasz z profesjonalnego oprogramowania wspierającego marketing automation, z łatwością sprawdzisz, czy Twoja strategia została dobrze opracowana.
Finalnie, omówmy różne metody sprawdzenia efektywność Twoich kampanii e-mailowych. Przede wszystkim musisz najpierw określić cel, jaki chcesz osiągnąć za pomocą mailingu. Może to być np. zwiększenie ruchu na stronie, zbudowanie bazy subskrybentów, sprzedaż produktu lub usługi, zwiększenie lojalności klientów, itp. W zależności od celu, musisz wybrać odpowiednie wskaźniki KPI (Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które pozwolą Ci zmierzyć i ocenić wyniki Twoich działań.
Niektóre z najpopularniejszych wskaźników KPI w e-mail marketingu to:
Aby mierzyć te wskaźniki KPI, możesz skorzystać z różnych narzędzi online, które oferują analitykę e-mail marketingową. Niektóre z nich to:
Pamiętaj też o optymalizowaniu kampanii e-mailowych na podstawie regularnej analizy wskaźników KPI. Na ich podstawie należy wprowadzać niezbędne zmiany i poprawki. Możesz też eksperymentować z różnymi elementami wiadomości, takimi jak tytuł, treść, grafika, CTA, czas i częstotliwość wysyłki, etc. i sprawdzać, które z nich dają najlepsze rezultaty. W ten sposób będziesz mógł stale poprawiać skuteczność Twoich kampanii e-mailowych.