Brief strony internetowej – jak wykonać?
3 min
3 min
Na skróty
Tworzenie strony internetowej to rozbudowany proces, w którym nie ma miejsca na działania spontaniczne. Każdy element powinien być opracowany w szczegółowy sposób i pełnić przypisaną do niego rolę. Istotną częścią realizacji witryny jest brief strony internetowej. Co to takiego? W jaki sposób wykonać taką dokumentację? Wskażemy najważniejsze zasady i odpowiemy na pytania.
Zdj 1 Budowanie strony internetowej na podstawie briefu to najlepsze rozwiązanie
Źródła: https://pixabay.com/illustrations/website-blogging-design-3227784/
Rola strony internetowej jest dziś niebagatelna w prowadzeniu każdego biznesu. Witryna pełni rolę marketingową, informacyjną, a niekiedy podstawową dla funkcjonowania firmy (w przypadku e-sklepów).
Brief strony internetowej to dokument określający etapy wykonania witryny, cele, jakie ma spełniać, a także spisane oczekiwania klienta względem danego projektu. Odpowiada na wszystkie zagadnienia związane z wykonywaniem strony, będąc podstawą dla każdego, doświadczonego developera.
Brief musi być zrozumiały dla wszystkich stron dokumentu. Oznacza to, że agencja SEO, developer i klient muszą znać zawarte tam pojęcia i prawidłowo je interpretować. Z tego względu pojęcia i treść, która pojawia się w briefie nie może być zbyt techniczna, a czytelna i jednoznacznie intepretowana.
Chociaż brief strony internetowej nie jest obowiązkowy, to każda, profesjonalna firma, która wykonuje witrynę takowy dokument przygotuje. Wiąże się on z wieloma wymiernymi korzyściami – jakimi?
Zdj 2. Przygotowując brief warto uwzględnić jej przeznaczenie także na smartfony
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/upload-online-internet-files-cloud-3406226/
Brief witryny internetowej jest czytelnym dokumentem, który w klarowny sposób wskazuje na zakres współpracy agencji (lub freelancera) oraz zlecającego witrynę. Jeżeli wybrany przez Ciebie webdeveloper nie przygotowuje tego typu umów, warto go do tego zobowiązać.
Podkreślmy, że brief strony internetowej to bardzo szeroki dokument, zawierający wiele danych i informacji na temat wdrażanego projektu. Nie możesz pominąć żadnego z poniższych punktów.
Budowanie briefu należy zacząć od zapisania podstawowych informacji. Następny etap to konsultacje. Zlecający i zleceniobiorca muszą określić swoje możliwości, zapotrzebowanie i wstępny, dostępny budżet. Do tego można dobierać już zakres prac. W budowę briefu powinien być zaangażowany copywriter, specjalista ds. SEO, grafik komputerowy, marketingowiec, webdeveloper oraz osoba odpowiedzialna za wdrożenie projektu.
Warto sformułować wcześniej pytania, na które będzie odpowiadać kompleksowo brief. Nie należy wahać się również przy wprowadzaniu ewentualnych poprawek. Jeżeli coś nie jest zgodne z naszą wizją, należy o tym od razu poinformować. Jeżeli precyzyjnie wyrazisz się w briefie, Twoja strona internetowa będzie odpowiadać na Twoje oczekiwania!
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.