Na skróty
Tagi pełnią niezwykle istotną rolę w kategoryzowaniu wewnętrznych i zewnętrznych elementów strony internetowej. Ułatwiają wyszukiwanie określonych treści i wspierają działania optymalizacyjne. Umożliwiają też śledzenie poczynań strony www, będąc elementem współpracy danej witryny z wyszukiwarką Google. Bardzo ważną rolę w obsłudze tagów pełni Google Tag Manager. Co to za system? W jaki sposób działa i jak połączyć go z WordPressem? Podpowiadamy!
Zdj 1. Co warto wiedzieć o Google Tag Manager?
Źródło: Logo Google Maps
Google Tag Manager wchodzi w skład narzędzi analitycznych firmy Google, umożliwiających kontrolowanie poczynań witryny i wpływanie na jej pozycjonowanie. Opiera się na tzw. tagach Google czyli elementach ułatwiających śledzenie kolejnych fragmentów strony internetowej.
Google Tag Manager czyli manager tagów Google to darmowe narzędzie analityczne, ułatwiające tagowanie śledzenia treści. System opiera się na algorytmach, które kontrolują określoną treść w Internecie. Warunkiem koniecznym do działania GTM jest posiadanie konta Google (uprawniającego także do korzystania z innych narzędzi np. do Google Analytics czy Dokumentów Google).
Jak działa Google Tag Manager? Zbiera on informacje analityczne na wskazany przez Ciebie temat i przesyła je do analizy Google Analytics. Umożliwia śledzenie informacji, których domyślnie GA nie jest w stanie pokazać, zwiększając jego funkcjonalność w znaczny sposób.
GTM ma wszechstronne zastosowanie, ułatwiając zbieranie danych analitycznych, które możesz wykorzystać później w marketingu czy SEO. Spełnia on funkcję przekazywania danych z Twojej witryny (np. parametry odsłon konkretnego elementu). Co warto wiedzieć o zaletach tego narzędzia?
Jakie możliwości daje Google Tag Manager? Te są naprawdę szerokie.
Zdj 2. Tak wygląda panel zarządzania Google Tag Manager
Źródło: Przykładowy widok z Google Tag Manager
Google Tag Manager umożliwia śledzenie tagów z różnych stron internetowych. Jest skorelowany także z tak popularnymi CMS jak WordPress. W jaki sposób wdrożyć GTM na WordPressie i jak skonfigurować jego możliwości?
Pełnej konfiguracji (m.in. charakter kampanii) możesz dokonać poprzez bezpośrednie oprogramowanie Google Tag Manager, dostępne online. Pamiętaj, że GTM możesz na WordPressa zainstalować również poprzez wklejenie kodu w plik header.php (w sekcji HEAD). W ten sposób Google Tag Manager pozwoli śledzić od razu dane ze strony.
Dane z GTM sprawdzą się, gdy agencja SEO wykona dla Ciebie audyt SEO i wskaże, w jakich obszarach należy dokonać zmian. Pozwolą na efektywniejsze wdrażanie elementów, które pozytywnie przekładają się na optymalizację witryny.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.