Aby realizować wielokanałową kampanię marketingową dla sklepu internetowego, potrzeba dobrze opracowanej strategii. Najczęściej taki złożony plan przygotowuje się w gronie wykwalifikowanych specjalistów od promocji marki. Możesz także samodzielnie skorzystać z pomocy różnych zewnętrznych usługodawców, aby zbudować zasięgi dla swojego sklepu oraz poszerzyć grono klientów. Oto różne rodzaje współpracy w marketingu online.
Na skróty
Decydując się na współpracę w e-commerce z różnymi partnerami zewnętrznymi, musisz jasno określić, co dokładnie chcesz osiągnąć oraz w jaki sposób wspólnie uda się wam dotrzeć do celu. Niektórzy decydują się na odważne kroki w marketingu internetowym, aby poszerzyć zasięg w mediach społecznościowych. Innym razem strategia ma skłonić do zwiększenia sprzedaży, zbudowania zaufania wokół marki lub rozpoznawalności. Ustal jeden cel i postaraj się regularnie badać efekty.
Jeżeli Twój pomysł będzie naprawdę dobry i uda Ci się znaleźć solidnego partnera do współpracy e-commerce przy marketingu internetowym, możesz liczyć na satysfakcjonujące wyniki. Pamiętaj jednak, że każdy biznes wymaga indywidualnego podejścia i strategia sprawdzająca się w jednej branży, będzie bezwartościowa dla drugiej.
Rodzaje współpracy w marketingu online
Zanim zdecydujesz się współpracować z kimś zewnątrz, poświęcając na to pieniądze, musisz wiedzieć, jakie formy marketingu internetowego są dziś skuteczne w świecie cyfrowym. Gdy szczegóły różnych form promocji marki nie będą Ci obce, z łatwością znajdziesz idealne rozwiązanie dla siebie. Poznaj rodzaje współpracy marketing online i dowiedz się, jaki wariant będzie najlepszy w Twoim przypadku.
Pozycjonowanie strony internetowej wspólnie z agencją SEO
Od lat jedno z najlepszych form digital marketingu, czyli pozycjonowanie stron internetowych. Gdy zaczniesz zgłębiać tematykę SEO, przekonasz się, że tego rodzaju współpraca e-commerce jest naprawdę wartościowa. Internauci każdego dnia wyszukują przeróżne przedmioty, szukając idealnej oferty, aby wydać swoje pieniądze na zakup. Nie jest tajemnicą, iż najczęściej klikamy w górną część wyników wyszukiwań. W ten sposób Twoja strona internetowa zacznie generować wartościowy ruch, co w sprzyjających warunkach wygeneruje sprzedaż, zwiększy konwersję oraz poszerzy grono stałych klientów. Ten rodzaj współpracy w marketingu online warto nawiązać agencją SEO, ewentualnie freelancerem, który jest w stanie potwierdzić swoje umiejętności i posiada doświadczenie w pozycjonowaniu.
Podobnie jak SEO, płatne reklamy Google Ads to rodzaj współpracy w marketingu online, który oparty jest na wyszukiwarce internetowej. Tego typu działania także przynoszą efekty w postaci zwiększonego ruchu, natomiast w tym przypadku płaci się za każde kliknięcie użytkownika w reklamę (PPC, czyli Pay Per Click). Inwestując w Google Ads, pozyskujesz odbiorców tylko wtedy, gdy na Twoim koncie znajduje się budżet. Gdy środki się wyczerpią, automatycznie reklamy znikają. W przypadku pozycjonowania sytuacja ta prezentuje się inaczej, bowiem efekty SEO są długofalowe i Twoja strona internetowa będzie osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce nawet wtedy, gdy zakończysz współpracę e-commerce z agencją lub freelancerem.
Influencer marketing
Bardzo popularnym rodzajem współpracy w marketingu online jest zawieranie umów ze sławnymi postaciami (np. celebryci) w ramach promocji w mediach społecznościowych. Jak to wygląda? Osoby posiadające ogromne zasięgi na swoich kontach za odpowiednią opłatą rekomendują dany produkt, aby zachęcić własnych odbiorców do jego zakupu. W ten sposób możesz zyskać nie tylko grono nowych klientów, ale dodatkowo budujesz świadomość wśród potencjalnych konsumentów. Ważne jest, aby współpraca e-commerce oparta na influencer marketingu była dobrze zaplanowana. Nachalne, niesmaczne i agresywne materiały promocyjne (sponsorowane) wywołają efekt odwrotny do zamierzonego, zniechęcając odbiorców do Twoich produktów. Szukając odpowiednich influencerów do współpracy, postaraj się wyselekcjonować postacie o pozytywnej renomie, których wizerunek oraz sposób bycia jest zgodny z Twoją marką.
Kolejnym rodzajem współpracy w marketingu online jest zlecenie zewnętrznym usługodawcom obsługi mediów społecznościowych. Doświadczeni profesjonaliści wykonają za Ciebie grafiki oraz przygotują strategię content marketingową. Dodatkowo będą komunikować się z odbiorcami, odpowiadając na pytania, komentarze oraz recenzje.
Ile może kosztować współpraca w e-commerce?
Wszystkie przedstawione rodzaje współpracy w marketingu online wymagają inwestycji. To ile ostatecznie zapłacisz, zależy od wielu zmiennych. W przypadku SEO oraz reklam Google Ads głównym czynnikiem będzie konkurencyjność Twojej strony internetowej, czyli branża, w jakiej działasz.
Wdrożenie influencer marketingu również stanowi koszt zmienny, bowiem każda osoba za dodanie postu na Instagramie, czy Facebooku nalicza inną opłatę. Celebryci z większymi zasięgami będą kosztować Cię znacznie więcej. Aktualnie największe kwoty (w okolicach miliona dolarów!) za dodawanie treści sponsorowanych w mediach społecznościowych na całym świecie liczą sobie takie osoby jak Kylie Jenner, Cristiano Ronaldo, czy Ariana Grande.
Jeżeli natomiast chcesz zlecić komuś obsługę mediów społecznościowych, przygotuj kwotę od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Profile o większych zasięgach wymagają wzmożonego zaangażowania, dlatego duże marki zwykle muszą zapłacić nieco więcej za opiekę nad Facebookiem czy Instagramem, niż w przypadku małych firm.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.