Spadająca pozycja w Google – co robić?
5 min
5 min
Na skróty
Decydujesz się na pozycjonowanie, ale Twoja strona cały czas spada w wynikach wyszukiwarki Google? W przypadku nowych witryn, albo tuż po rozpoczęciu działań pozycjonerskich jest to całkiem normalne. W 99% przypadków kilka miesięcy SEO doprowadzi do podwyższenia miejsca w wynikach wyszukiwania. Nieco inaczej sytuacja kształtuje się, gdy biznes przez internet prowadzimy już od kilku lat, pod nowymi frazami pozycjonujemy się w stałym tempie, jednak nagle doświadczamy drastycznych spadków. Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się dlaczego pozycja strony spada, jak możesz zareagować oraz jak zapobiegać podobnym sytuacjom w przyszłości.
Wyznaczenie przyczyny, przez którą pozycja strony spada wymaga od nas przedsięwzięcia odpowiednich kroków. Dokładna analiza pozwoli na to, aby znaleźć błąd i go naprawić. Swoje poszukiwania polecamy rozpocząć od wejścia do panelu GSC, a jeśli stamtąd niczego się nie dowiesz, to przejdź dalej – do innych, zewnętrznych narzędzi.
Jednym z najpopularniejszych powodów, dla których strona mogła spaść w wynikach wyszukiwania jest kara ręczna. W diagnostyce problemu pomocne okazuje się wcześniej wspomniany Google Search Console. Zajrzenie do raportu „manualne działania” powinno rzucić nieco światła na tę sprawę. Takie kary nakładane są z kilku powodów: nienaturalny profil linków przychodzących/wychodzących, czysty spam, atak hakerów, brak treści przydatnych dla użytkownika, spamerska struktura znaczników czy darmowy hosting ze złą reputacją. Zweryfikuj czy Twoje podstrony nie były pozycjonowane w zły sposób. Sprawdź, czy nie ma duplikatu treści, czy wszystkie teksty są unikalne, linkowanie naturalne, a Twoja witryna jest bezpieczna. To pierwsze elementy, które powinny podlegać weryfikacji.
Panel GSC niczego nie pokazuje? Być może masz do czynienia z tymczasową fluktuacją, działaniami konkurencji lub filtrem algorytmicznym. Jak łatwo się domyślić, fluktuacja, czyli chwilowy spadek jest w pełni naturalny i w ogóle nie powinien nas stresować. W trakcie swoich obserwacji wahania będziemy widzieć regularnie. Raz wypozycjonowana strona na pozycji 8 (1 strona SERP), następnego dnia może znaleźć się na pozycji 12 (2 strona SERP). Wyniki najrozsądniej byłoby postrzegać w szerszej perspektywie – najlepiej kilku miesięcy. Pamiętaj, że każda witryna wymaga ciągłego pozycjonowania. To, że uda Ci się wypozycjonować swoją witrynę jest sukcesem. Jednak działania konkurencji, zmiany algorytmów i inne czynniki będą sprawiać, ze Twoja witryna będzie spadała w wynikach wyszukiwania. Dlatego trzeba walczyć o wysokie miejsce niezmiennie, tylko tak można podtrzymać dobrą i widoczną pozycję, a nawet ją poprawić.
Problemy mogą się pojawić, kiedy konkurencja zdecyduje się na zainwestowanie dodatkowych środków w pozycjonowanie. Szczególnie odczuwalne jest to w przypadku niszowych branż, gdzie zmiana o 1 – 2 pozycje prowadzi do spadku ruchu nawet o 50%. Mógłbyś obwiniać się za korzystanie z ograniczonej puli słów kluczowych, ale musisz pamiętać, że inne frazy mogłyby nie być adekwatne do danego etapu lejka sprzedażowego oraz przyjętej strategii. Jakie rozwiązanie proponują specjaliści? Sprawdzenie tego, co zrobiła konkurencja i dostosowanie się (za darmo pomoże internetowe archiwum Wayback Machine). Na pytania czy warto i w jaki sposób można weryfikować działania konkurencji odpowiedzieliśmy w tym tekście. Przeczytaj go!
Zmiany w algorytmach Google odbywają się stale. W ciągu roku dochodzi do mnóstwa drobnych aktualizacji algorytmów, jednak od czasu do czasu zdarzają się ogromne zmiany. Jeśli masz wrażenie, że przyczyna problemu leży w tym miejscu, to prześledź strony i teksty opisujące aktualizacje w wyszukiwarce. Dzięki temu ocenisz czy są to na tyle ważne zmiany, że mogły wpłynąć na pozycję Twojej witryny. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie do jakich zmian powinieneś dostosować swoją witrynę. Proces możesz przyspieszyć przez wymianę wiedzy z forumowiczami i znajomymi zajmującymi się pozycjonowaniem w tej samej branży. Jednak najszybszą metodą jest skorzystanie z solidnej agencji pozycjonerskiej. Zaufaj Semcore, skontaktuj się z nami!
Analiza stanie się łatwiejsza, kiedy prześledzisz dokładnie daty, zmiany na stronie i momenty, w których jej pozycja zaczęła spadać. Przez to szybciej zrozumiesz co robić, gdy zauważysz spadek pozycji w Google. Sposób, w jaki powinieneś starać się o przywrócenie pozycji będzie zależny od tego, co do spadku doprowadziło.
O ile małym spadkom trudno zapobiec i często wystarczy je przeczekać, o tyle w przypadku poważnych spadków należy działać jak najszybciej. Kluczowy jest zdrowy rozsądek i korzystanie z usług sprawdzonych usługodawców. Wiele osób widząc drastyczne spadki pozycji decyduje się w emocjach na nieetyczne SEO, które okazuje się jeszcze gorsze w skutkach. Początkowo witryna poszybuje w wynikach wyszukiwania, ale będzie to krótkotrwałe. Po wykryciu niedopuszczalnych praktyk Google ukarze taką witrynę. Zwróć szczególną uwagę na budowanie zaplecza linków. Często im tańsza usługa, tym z reguły mniej spersonalizowany i naturalny będzie końcowy efekt. Główne zagrożenie stanowią tanie linki, które w szybkim czasie mają wypozycjonować naszą stronę na wysokie pozycje pod konkurencyjnymi frazami.
Innym problemem jest niewiedza, która może doprowadzić do przeoptymalizowania witryny. Wystrzegajmy się przesycania stron słowami kluczowymi, kopiowania czyjejś treści (również producentów), upychania fraz na siłę czy tworzenia zbędnych przekierowań. Nie wprowadzajmy wyszukiwarki w błąd i zwyczajnie bądźmy jak ludzie.
Pamiętaj, aby monitorować wprowadzane zmiany przy pomocy specjalnego arkusza. Dzięki temu upewnisz się, że spadek pozycji w Google nie wynika z własnych błędów. Wprowadzone nowości (np. nachalnego popup’a) mogą pogarszać lub polepszać doświadczenie użytkownika. To przekłada się na zmiany wskaźnika bounce rate, częstsze powroty do wyszukiwarki i mniejszą chęć na kolejne odwiedziny. Mniejsza liczba kliknięć w nasz wynik w wyszukiwarce to sygnał do tego, aby była gorzej pozycjonowana.
Sprawdzaj zachowanie swojego serwera/hostingu. Upewnij się, że strona jest zabezpieczona i nie dochodzi do nieautoryzowanego logowania/ataków hakerskich. Czujność jest istotna, bo nawet jeśli zmian nie widać z wierzchu, ktoś mógł utworzyć na serwerze osobny katalog, który psuje renomę całego przedsięwzięcia. To samo tyczy się spamu generowanego przez odwiedzających. Dbaj o komentarze oraz podstrony obecne w obrębie domeny. Jeśli masz problem z pozycją swojej witryny, to skorzystaj z profesjonalnej agencji SEO. Skontaktuj się z nami!