Na skróty
AdBlock to wtyczka do przeglądarki, która ma za zadanie blokować wszelkie reklamy na stronach internetowych. Filtrowane materiały to na przykład wyskakujące okienka, grafiki, a nawet materiały wideo, które mają za zadanie promować konkretną markę, produkt lub usługę. Choć dla użytkowników AdBlock jest bardzo wygodny, to dla reklamodawców oraz wydawców staje się dość problematyczny. Powstał po to, aby chronić użytkowników przed uporczywymi i irytującymi reklamami. Jednak jednym z efektów jest też ochrona przed etycznymi, atrakcyjnymi treściami reklamowymi. Wiele osób, które korzysta z płatnych reklam zastanawia się nad tym, w jaki sposób można się uchronić przed tą wtyczką i wpłynąć na liczbę wyświetleń reklamy. Jesteś jedną z nich? Zapoznaj się z naszym tekstem!
Internauci instalują AdBlocka w swoich przeglądarkach z bardzo prostego powodu. Mają dość wyskakujących okienek i agresywnych reklam, które tylko utrudniają korzystanie ze strony internetowej. Niestety, ale na niektórych witrynach administratorzy zdecydowanie przesadzają z dodawaniem materiałów promocyjnych, umieszczając je w każdym możliwym miejscu, co jest irytujące i zniechęcające.
Niektóre przeglądarki wychodzą naprzeciw potrzebom użytkowników i posiadają fabrycznie zainstalowanego AdBlocka – na przykład Opera. W innych przypadkach internauci muszą tego rodzaju wtyczkę dodać samodzielnie. Aktualnie na rynku znajduje się kilka wersji oprogramowania filtrującego reklamy: AdBlock, AdBlock Plus, AdBlock for YouTube, Free AdBlocker i wiele więcej.
Nawet dla mało zaawansowanego użytkownika zainstalowanie rozszerzenia lub wtyczki jest bardzo proste, bowiem cały proces ogranicza się do zaledwie kilku kliknięć. Z tego powodu rozwiązanie to cieszy się ogromną popularnością. Niestety, to zła wiadomość dla reklamodawców (osób promujących swoją markę) i wydawców (administratorów stron, na których pojawiają się reklamy). Udostępnianie reklam poprzez AdSense, Google Ads, czy stosowanie materiałów promocyjnych na YouTube może nie być tak efektywne, jak przed popularyzacją AdBlocka.
Jak uchronić się przed AdBlockiem reklamując swoją markę? Z pomocą przychodzi marketing internetowy, który nie jest obejmowany przez specjalne wtyczki filtrujące. Świetnym przykładem jest pozycjonowanie organiczne (SEO) w wyszukiwarce. Proces ten polega na podnoszeniu widoczności, co pozwala generować zdecydowanie większy ruch. Tego rodzaju strategię stosują strony i sklepy internetowe, bez względu na branżę. Uniknięcie AdBlocka jest więc możliwe – zamiast płacić za publikację reklam, zainwestujesz w SEO i zaczniesz pozyskiwać użytkowników, którzy są zainteresowani Twoją ofertą.
Należy zaznaczyć, że pozycjonowanie bardzo często pozytywnie wpływa na współczynnik konwersji. Twoja strona internetowa będzie dobrze widoczna na słowa kluczowe bezpośrednio związane z tym, co sprzedajesz lub proponujesz. Łatwo wywnioskować, że witrynę odwiedzać będą głównie potencjalni klienci. Natomiast reklamy publikowane w sieci, jeżeli nie będą filtrowane przez AdBlock, mogą wyświetlać się przeróżnym użytkownikom. Co prawda materiały są personalizowane, jednak zwykle ich CTR (współczynnik klikalności) jest po prostu niski. Odpowiednio przygotowana i wdrożona strategia SEO potrafi przynieść ogromne efekty w postaci zwiększonej konwersji, widoczności i ruchu organicznego. Inwestycja w pozycjonowanie może być więc genialnym sposobem na uniknięcie AdBlocka.
A może jesteś wydawcą, a nie reklamodawcą? Jeżeli publikujesz materiały promocyjne na swojej stronie internetowej, z pewnością chcesz, aby trafiły do jak największej liczby internautów. Unikanie AdBlocka sprawia, że nie zarabiasz. Jak rozwiązać ten problem? Możesz na przykład zablokować stronę dla osób z powszechnymi wtyczkami filtrującymi reklamy.
Zanim jednak podejmiesz tak drastyczny krok, możesz poinformować użytkowników o tym, że Twoja strona jest user friendly. Jak tego dokonać? W przypadku WordPressa doskonałą propozycją będzie wdrożenie wtyczki AdBlock Notify. Ten plugin generuje wyskakujące okienko, gdzie jako administrator możesz umieścić dowolną treść. Postaraj się w przyjazny sposób wyjaśnić, że reklamy na Twojej stronie nie wymagają AdBlocka, ponieważ są przyjazne, a nie agresywne.
Możesz również przechytrzyć użytkowników. W tym pomoże Ci kolejna wtyczka do WordPressa, która nosi nazwę Ad Blocking Detector. Plugin weryfikuje, czy konkretny internauta posiada rozszerzenie filtrujące reklamy. Jeżeli tak, w miejsce zablokowanych treści pojawi się przygotowany przez Ciebie tekst lub… zastępcza reklama! Pamiętaj jednak, aby nie umieszczać zbyt wielu irytujących materiałów promocyjnych. Każde rozwiązanie można obejść, a denerwując użytkowników agresywnymi reklamami, zachęcasz ich do szukania nowych, lepszych rozwiązań blokujących.
Jeżeli przedstawione przez nas rozwiązania nie są dla Ciebie odpowiednie, sięgnij po swoją największą broń. Jaką? Zablokuj dostęp do strony internetowej osobom, które nie wyświetlają reklam z powodu zainstalowanego AdBlocka. W ten sposób zmusisz internautę do wyłączenia oprogramowania filtrującego. Pamiętaj jednak, że niektórzy użytkownicy po prostu opuszczą Twoją witrynę i nigdy do niej nie wrócą. Rozwiązanie to ma więc swoje wady – może spowodować spadek konwersji oraz wzrost porzuconych sesji.
Wszystkie wtyczki, aplikacje i oprogramowania są ciągle aktualizowane, a użytkownicy szukają nowych rozwiązań z zakresu unikania reklam oraz wdrażania AdBlocka. Jeżeli jakieś narzędzie jest przestarzałe, w krótkim czasie powstaje nowe, które działa bez zarzutu. Warto jednak zaznaczyć, że twórcy niektórych narzędzi podchodzą do tematyki filtrowania materiałów bardzo inteligentnie. Świetnym tego przykładem jest AdBlock Plus, który promuje Acceptable Ads. To program zakładający, że mało inwazyjne reklamy o charakterze user friendly mogą być wyświetlane. Użytkownicy posiadający AdBlock Plus, są więc w stanie zobaczyć niektóre materiały sponsorowane.
Jeżeli masz własną stronę, na której publikujesz reklamy i chcesz uniknąć AdBlocka, zapoznaj się z wtyczką do WordPressa: Ultimate Ads Manager Plugin. Z pomocą tego narzędzia będziesz w stanie zarządzać przestrzenią reklamową niewykrywalną przez narzędzia filtrujące. Oczywiście zabezpieczenie to można obejść, ale mniej zaawansowani internauci nie będą w stanie tego dokonać.
W przypadku, gdy jesteś reklamodawcą i chcesz promować własną markę, postaraj się umieszczać materiały promocyjne w obrębie witryn user friendly, które nie posiadają zbyt agresywnych wyskakujących okienek i tym pogodnych, irytujących rozwiązań. Wówczas istnieje większa szansa, że przygotowane przez Ciebie treści zostaną wyświetlone. Co więcej, być może użytkownicy będą klikać w link, przenosząc się do Twojej strony lub sklepu?
Nie musisz przejmować się tym, jak uniknąć AdBlocka. Równie dobrze swój budżet reklamowy możesz przeznaczyć na inne formy marketingu internetowego. Wspomnieliśmy już o SEO, warto jednak przywołać kilka innych doskonałych rozwiązań. Czego nie jest w stanie przefiltrować AdBlock? Na przykład postów sponsorowanych i kampanii w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn).
Pozostając w kategorii social media – pomyśl o współpracy z influencerem. W niektórych branżach taka promocja marki przynosi ogromne efekty. Oczywiście wzmianka o Twojej marce może sporo kosztować, zależnie od renomy i popularności influencera. Warto jednak poważnie przemyśleć to rozwiązanie. Wpis, zdjęcie lub wideo opublikowane przez znaną osobę nie zostanie zablokowane nawet przez najlepiej skonfigurowanego AdBlocka.
Chcąc promować swoją markę, możesz skorzystać z artykułów sponsorowanych na zewnętrznych portalach. Przygotuj wartościowy content i zamów publikację. Tego rodzaju źródło ruchu może przynieść sporą konwersję. Co więcej, link z zewnętrznego portalu pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie Twojej strony internetowej (SEO). Należy jedynie wyselekcjonować wartościowe i jakościowe serwisy, na których nie ma spamu lub skopiowanych treści.
A może poprowadzisz własny newsletter? To kolejna skuteczna forma marketingu, która jest w stanie skutecznie poszerzyć grono klientów, na przykład w sklepie internetowym. Przy okazji prowadź własny blog – jeżeli będziesz tworzyć wartościowe treści, być może będą one rozprzestrzeniać się po sieci drogą wirusową poprzez marketing szeptany.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.