Agencja reklamowa – czym się zajmuje i kiedy warto skorzystać z jej usług?
4 min
4 min
Na skróty
Bez znaczenia na specyfikę branży, jej konkurencyjność oraz świadczone usługi – każda utworzona firma chce się wyróżnić spośród innych i pokazać swoją ofertę w jak najbardziej pozytywnym świetle. Potrzebna jest do tego odpowiednia promocja uwzględniająca założenia przedsiębiorstwa oraz jego wstępne oczekiwania dot. formy emisji przygotowanego projektu. W tym celu warto zatrudnić wyspecjalizowaną agencję, która zajmie się wszystkim od „A” do „Z”. Zatem co to jest i czym się zajmuje agencja reklamowa – kiedy warto skorzystać z jej usług?
Agencja reklamowa to rodzaj działalności gospodarczej świadczącej usługi w zakresie promocji na rzecz innych podmiotów. Pomaga przedsiębiorstwom reklamować się w sieci, wspierając ich z zakresu marketingu sieciowego (np. opracowywanie kreacji do spotów telewizyjnych), jak i stacjonarnego (np. organizacja eventów). Na rynku istnieją agencje reklamowe świadczące kompleksowe usługi, w skład których wchodzą m.in.:
Nie brakuje również wyspecjalizowanych firm świadczących usługi reklamowe zajmujących się wyłącznie działaniami stacjonarnymi (mogą to być przykładowo przedsiębiorstwa organizujące eventy).
Ciężko jednoznacznie określić, czym dokładnie zajmuje się agencja reklamowa, ponieważ w zależności od koncepcji właściciela danej działalności mogą to być wyłącznie sprawy związane z opracowywaniem biznesplanów i tworzeniem treści na media społecznościowe lub kompleksową pomocą marketingową – zaczynając od pozycjonowania stron internetowych (SEO), przez opracowywanie kreacji do spotów telewizyjnych, aż po organizację eventów.
W Polsce istnieje kilka przeważających rodzajów działalności reklamowych. W pierwszej kolejności możemy wymienić agencje SEO oraz SEM współpracujące z firmami w zakresie pozycjonowania stron www, oraz obsługi mediów społecznościowych i kampanii Google Ads. Na „świecznik” warto również wziąć bardzo szanowane w środowisku marketingowym agencje brandingowe oraz eventowe. Uwagę powinniśmy zwrócić także na agencje 360 działające na korzyść firm z całej Polski zajmujące się dosłownie wszystkim (np. reklamy radiowe, outdoorowe, telewizyjne, internetowe). Poniżej przedstawiamy rodzaje agencji reklamowych w 2022 roku!
1. Agencje SEO
Agencje SEO (z ang. Search Engine Opimization) to jedne z najpopularniejszych firm reklamowych w Polsce. Zajmują się działaniami marketingowymi online obejmującymi przede wszystkim optymalizację stron www pod kątem SEO. Ich celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w naturalnych (organicznych) wynikach wyszukiwania dla klientów, z którymi współpracują.
Jakie są obowiązki agencji SEO?
Agencje SEO zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych pozwalają zacząć sprzedawać więcej dzięki pozyskaniu stałych i opłacalnych klientów nawet po kilku tygodniach od rozpoczęcia pozycjonowania. Jest to znakomity wybór zarówno dla startujących przedsiębiorstw, jak i tych, które istnieją na rynku od lat.
Według ekspertów Semcore, pozycjonowanie to pierwszy element, na jaki przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę po założeniu firmy. Widoczność w Google jest obowiązkowa, jeśli prowadzisz sklep internetowy lub świadczysz konkretne usługi na terenie całej Polski (np. trening personalny). Agencje SEO pozycjonują również wizytówki Google Moja Firma, co jest absolutnym must-have dla firm lokalnych (np. fryzjerów, tatuażystów, sklepów spożywczych).
2. Agencje SEM
Agencje SEM (z ang. Search Engine Marketing) świadczą kompleksowe usługi z zakresu prowadzenia social mediów oraz kampanii Google Ads. Bazują na modelu biznesowym PPC (z ang. Pay Per Click), zwiększając ruch w witrynie partnerów biznesowych głównie za pomocą płatnych kampanii na Facebooku, Instagramie, Tik Toku, LinkedInie oraz w wyszukiwarce Google (chodzi o kampanie Google Ads, dawniej AdWords).
3. Agencje brandingowe
Agencje brandingowe dbają przede wszystkim o kreowanie profesjonalnego wizerunku swoich klientów. Nie zajmują się technicznymi aspektami tj. pozycjonowanie stron www czy ustawianie kampanii Google Ads – do ich głównych zadań należą m.in.:
Agencje brandingowe wykorzystują różne narzędzia i kanały komunikacji. Swoje działania uzależniają wyłącznie od wizji klientów. Stawiają na nowoczesne rozwiązania umożliwiające zbudowanie stabilnych relacji z partnerami biznesowymi, co w przyszłości przełoży się na wykreowanie świadomości marki. Zajmują się tworzeniem wizerunku przedsiębiorstwa, produktu lub usługi.
4. Agencje eventowe
Agencje eventowe organizują wydarzenia na zlecenie. Przygotowują stoiska, dekoracje i załatwiają niezbędne formalności, dostosowując event do oczekiwań gości i konkretnego budżetu. Na tym ich praca się nie kończy, ponieważ oprócz rzetelnego zorganizowania danego wydarzenia, czuwają nad jego przebiegiem, reagując na wszelkie nieprawidłowości.
5. Agencje 360
Agencje 360, czyli firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych, ustawianiem kampanii Google Ads, tworzeniem biznesplanów, organizacją eventów, pisaniem e-booków, artykułów oraz wieloma innymi aspektami związanymi z marketingiem stacjonarnym, a także internetowym. Ich popularność w Polsce wzrasta z roku na roku, ze względu na duże zainteresowanie odbiorców.
Wynika to z prostego powodu – klienci nie chcą związywać się z kilkoma różnymi firmami. Zależy im na stałej współpracy z rzetelnym przedsiębiorstwem, które stworzy nazwę, wypozycjonuje, przeprowadzi kompleksową kampanię Google Ads, a czasem nawet zorganizuje branżowe wydarzenie.
Usługi agencji reklamowych są przewidziane nie tylko nowym firmom chcącym pozyskać stałych i opłacalnych klientów. Naszym zdaniem warto również skorzystać z oferty takich instytucji, gdy chcemy ulepszyć wizerunek swojego brandu i zbudować świadomość o danej marce. Bez znaczenia, czy zależy nam na opracowaniu koncepcji profesjonalnej kampanii telewizyjnej, zorganizowaniu masowego wydarzenia czy pozycjonowaniu SEO – rekomendujemy skorzystać z usług wyspecjalizowanej agencji reklamowej lub instytucji świadczącej usługi 360 (ceny w agencjach 360 są nieco niższe w porównaniu do wyspecjalizowanych podmiotów).
Agencje reklamowe pomagają przedsiębiorcom reklamować się w sieci. Wspierają ich marketingowo, pozycjonując strony www, tworząc strategie biznesowe, optymalizując budżet, pisząc wartościowe artykuły, dodatkowo organizując eventy czy nawet profesjonalne kampanie wizerunkowe. Istnieją podmioty wyspecjalizowane (np. agencje SEO/SEM) oraz świadczące kompleksowe usługi, czyli agencje 360. Korzystając z agencji reklamowych, zdobędziesz dodatkowych klientów, wzmocnisz wizerunek marki lub zakupisz jednorazowy projekt (np. biznesplan lub identyfikację wizualną dla firmy).
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat agencji reklamowych!
#1 Jak wybrać agencję reklamową?
Przy wyborze agencji reklamowej należy zwrócić uwagę na opinie w sieci oraz czas istnienia danej instytucji. Rekomendujemy również zweryfikować certyfikaty oraz nagrody (najpopularniejszymi są m.in. Effie, Mixx, KTR). Traktujmy to jako podpowiedź, ponieważ aktualnie jest stosunkowo sporo konkursów, w których można uzyskać atrakcyjne wyróżnienia.
#2 Jak dzielą się agencje reklamowe?
Oprócz standardowego podziału na typy agencji (np. SEO/SEM, brandingowe, 360) wyróżniamy również firmy digitalowe odpowiadające za komunikację online oraz tzw. instytucje offline pracujące przykładowo nad contentem do artykułów prasowych czy też obsługą różnych wydarzeń (podobnie do agencji eventowych).