AMP a widoczność Twojej strony w Google
4 min
4 min
Na skróty
Za skrótem AMP kryją się słowa Accelerated Mobile Pages, co oznacza z języka angielskiego „Przyspieszone Strony Mobilne”. Czy strony AMP wpływają na pozycjonowanie? Na czym polega ich budowanie? To technika tworzenia witryn w taki sposób, aby otwierały się one jak najszybciej na smartfonach, tabletach i innych urządzeniach przenośnych. Bardzo często AMP jest stosowane w kontekście serwisów informacyjnych, które utrzymują się z publikacji najnowszych wiadomości. Stosowanie tej techniki jest także częste na portalach blogowych, gdzie znajduje się wiele merytorycznych treści poradnikowych.
Zanim dowiesz się jak zrobić strony AMP, należy wspomnieć o głównych zaletach tego rozwiązania. Przede wszystkim koncepcja ta ma za zadanie maksymalnie skrócić czas ładowania strony internetowej. Witryny zgodne z koncepcją AMP posiadają ograniczoną ilość elementów dodatkowych, na przykład grafik, reklam, czy animacji, ale tekst znajdujący się na konkretnej podstronie jest taki sam, jak w przypadku strony bez wdrożonej techniki AMP. Reasumując, content publikowany na domenie powinien być dostępny w dwóch miejscach jednocześnie:
Po co stosuje się strony AMP? Wdrożenie tej techniki pozytywnie wpływa na UX, czyli doświadczenie użytkownika wynikające z interakcji ze stroną internetową. Współczynnik odrzuceń zmniejsza się, a konwersja wzrasta. Internauci są każdego dnia zalewani falą wiadomości i informacji. Z tego powodu wszyscy chcemy korzystać z sieci bardzo szybko – nasza tolerancja na długie ładowanie stron znacznie spadła. Właśnie w takiej sytuacji z pomocą przychodzi AMP. Jeżeli prowadzisz jakikolwiek portal, stronę, czy sklep, warto zainteresować się tym rozwiązaniem. W prosty sposób możesz zwiększyć swoje zasięgi i budować rozpoznawalność, poprzez publikację treści zgodnie z koncepcją AMP.
Jeśli ciągle zastanawiasz się, po co wdrażać AMP w Google, to musisz wiedzieć, że dzięki tej technice możesz pozytywnie wpłynąć na SEO swojej strony internetowej. Nie od dziś wiadomo, że algorytm Google przywiązuje sporą wagę do prędkości ładowania. Jeżeli zawartość Twojej domeny będzie otwierać się znacznie szybciej niż konkurencja, masz szansę na wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Oczywiście do kompleksowego pozycjonowania witryny nie wystarczy samo AMP w Google, ale bez wątpienia jest to ważna część SEO. W przypadku, gdy Twoje podstrony bardzo długo się ładują, poprzez skrócenie tego czasu możesz liczyć na mniejszy współczynnik odrzuceń, o czym wspomnieliśmy już wcześniej. Bardzo możliwe, że użytkownicy zaczną spędzać więcej swojego czasu na stronie. Warto zweryfikować to poprzez Google Analytics.
Chętnie podpowiemy Ci, jak zrobić strony AMP w Google, ale najpierw musisz wiedzieć, po czym poznać tego rodzaju stronę internetową. Weź w dłoń swój smartfon i wyszukaj dowolną frazę, najlepiej taką, dzięki której Google wyświetli witryny składające się przede wszystkim z artykułów. Mogą być to na przykład słowa: „najnowsze wiadomości”. Po kilku sekundach Google wyświetli wyniki, a przeglądając je, niejednokrotnie natrafisz na link z dodatkową ikoną błyskawicy. W ten sposób poznasz, która strona jest zaprojektowana zgodnie z techniką stron AMP w Google. Błyskawica symbolizuje szybkie ładowanie się zawartości. Co więcej, otwieranie tego rodzaju linków zużywa mniejszą ilość danych, a to ważne, jeżeli nie korzystasz z sieci WiFi, na przykład w trasie.
Jeżeli masz własną stronę internetową, warto wiedzieć, po co wykorzystuje się strony AMP w Google. Za pomocą tej techniki, możesz znacznie polepszyć swoją sytuację w wyszukiwarce, a także zyskasz w oczach użytkowników, którzy będą chętnie przeglądać zawartość witryny, spędzając na niej sporo czasu. Nawet Google promuje to rozwiązanie i zachęca do jego wdrożenia. Nic dziwnego, bowiem zarząd wyszukiwarki chce dla użytkowników jak najlepiej. Z tego powodu Google przygotowało nawet specjalne narzędzie dla webmasterów i osób, które posiadają własną witrynę. To PageSpeed Insights do mierzenia prędkości ładowania zawartości strony internetowej. Nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy, aby skorzystać z tego narzędzia. Im wyższy wynik osiągnie domena, tym lepiej. Dodatkowo oprogramowanie wyświetli znalezione elementy, które opóźniają proces ładowania strony. Wdrażanie stron AMP w Google bardzo często wchodzi w skład strategii SXO, gdzie łączy się SEO (pozycjonowanie) oraz UX (user experience). W efekcie strona staje się znacznie lepiej widoczna oraz przyjazna dla użytkowników.
Zależnie od tego, z jakiego oprogramowania korzystasz, wdrożenie strony AMP Google może być łatwe lub nieco bardziej skomplikowane. Bardzo wiele platform e-commerce typ SaaS (Software as a Service) nie posiada odpowiedniej technologii do tworzenia przyspieszonych stron mobilnych. Sytuacja prawdopodobnie najprościej wygląda w systemie WordPress, gdzie można zainstalować wtyczkę, aby cieszyć się ze strony AMP w Google.
Google przedstawia kilka wymogów, które należy spełnić, aby przyspieszone strony mobilne działały prawidłowo:
Jak zrobić stronę AMP? Tworzenie przyspieszonych stron mobilnych składa się z trzech podstawowych elementów:
AMP HTML – to specjalne tagi w HTML, dzięki którym możliwe jest uproszczenie kodu źródłowego, co pozytywnie wpływa na czas ładowania. Dzięki nim grafiki będą dopasowane do wszystkich urządzeń mobilnych, a zawartość wyświetli się prawidłowo, bez względu na wielkość ekranu telefonu lub tabletu.
AMP JS – biblioteki JavaScript przyspieszające ładowanie strony internetowej.
AMP CDN – zawartość dodatkowa (nieobowiązkowa) odpowiedzialna za poprawianie wydajności strony.
Posiadasz witrynę na WordPress? W takim przypadku koniecznie wypróbuj wtyczkę AMP for WP – Accelerated Mobile Pages. Dzięki niej konfiguracja strony internetowej i jej zawartości będzie znacznie prostsza.
Przykład strony internetowej z AMP w Google. W wyszukiwarce można poznać je dzięki specjalnej ikonie z błyskawicą:
Strony AMP w Google to witryny przystosowane do urządzeń mobilnych, które charakteryzują się krótkim czasem ładowania. Skrót AMP oznacza Accelerated Mobile Page, co oznacza „przyspieszoną stronę mobilną”.
Stronę AMP możesz zaprojektować samodzielnie lub skorzystać z gotowego rozwiązania, na przykład specjalnej wtyczki do systemu CMS WordPress. Strony zaprojektowane w technologii AMP muszą być zgodne ze specyfikacją AMP HTML.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.