Na skróty
Budowa strony internetowej zgodnie z SEO jest zadaniem wymagającym przynajmniej podstawowej wiedzy na temat tego, jak działa pozycjonowanie i czym są wrażenia użytkowników. Jeżeli chcesz być właścicielem pełnoprawnego serwisu dostosowanego pod aktualnie panujące standardy wyszukiwarek – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł. Omówimy w nim najważniejsze kwestie związane ze stworzeniem strony zgodnie z SEO.
W celu stworzenia strony internetowej zgodnej z SEO należy kierować się nie tylko wartością serwisu pod kątem wyszukiwarek, ale także potencjalnymi doświadczeniami użytkowników. Twoja witryna musi być przede wszystkim użyteczna. Żeby tak się stało, powinieneś zwrócić uwagę na 7 wskazówek, które wymieniliśmy poniżej.
Czytelna struktura Twojego serwisu to absolutne minimum. Dzięki temu internauci znajdą najważniejsze informacje w krótkim czasie, a roboty Google potraktują daną witrynę jako wnoszącą realną wartość do wyszukiwarek. Tak to w skrócie wygląda.
Struktura strony WWW pod kątem SEO powinna zawierać:
Ogólnie rzecz biorąc struktura Twojej strony powinna być przejrzysta i pomocna. Szczególną uwagę należy zwrócić na brak powielonych treści – zarówno w obrębie serwisu oraz innych miejscach w Internecie. Dobrze również dodać meta tagi (zarówno title, jak i description), aby Twoja strona była poprawnie opisana.
Jak podają najnowsze badania serwisu statista.com, w 4 kwartale 2022 roku prawie 60% ruchu w Internecie pochodziło z urządzeń mobilnych. Oznacza to, że dostosowanie strony nie tylko do desktopów (komputerów i laptopów), ale również do urządzeń typowo mobilnych tj. tablety i smartfony jest koniecznością.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepów
Stworzenie strony responsywnej wpłynie pozytywnie na SEO, ponieważ poprawi to doświadczenia użytkowników, które są jednym z najważniejszych czynników weryfikowanych przez roboty Google (tzw. crawlery). W tym przypadku warto zapoznać się z zasadami mobile-first.
Im szybciej działa Twoja strona, tym lepiej. Zwróć uwagę na ogólne czasy ładowania oraz wczytywanie się poszczególnych elementów witryny (również tych, które “ważą” najwięcej).
Profesjonalna agencja SEO pomoże Ci zoptymalizować serwis kompleksowo. Nie musisz robić tego samodzielnie. Jeżeli natomiast chcesz wstępnie zweryfikować stan swojej strony – wykorzystaj Google PageSpeed Insights (narzędzie do badania wydajności serwisu).
Dobrym rozwiązaniem jest także darmowy audyt SEO określający wady i zalety Twojego serwisu pod kątem optymalizacji treści oraz optymalizacji technicznej.
Od czerwca 2021 roku interaktywność stron na urządzeniach mobilnych liczy się jak nigdy wcześniej. Wraz z wprowadzeniem aktualizacji Core Web Vitals nastało wiele zmian. Nadal istotne są testy prędkości PageSpeed czy GTmetrix, natomiast mierzenie konkretnych wskaźników mających realny wpływ na doświadczenia użytkowników stało się zdecydowanie bardziej priorytetowe. Dlaczego? Ponieważ aktualizacja Core Web Vitals wprowadziła wskaźniki tj.:
Właściwe zoptymalizowane powyższych czynników rankingowych powoduje, że wszyscy użytkownicy Internetu będą mogli załadować Twoją stronę w przystępnym czasie i bezproblemowo z niej korzystać.
Jeszcze kilka lat temu serwisy optymalizowano pod kątem tzw. flagowych smartfonów i innych najnowszych urządzeń. Większość osób wykorzystuje natomiast gorszej klasy urządzenia. Aktualizacja Core Web Vitals była bardzo pomocna w tym przypadku, usprawniając pracę na tańszych telefonach i tabletach z niższą prędkością internetu.
Aby zmierzyć Core Web Vitals, możesz wykorzystać m.in.:
Obecnie wskaźniki tj. LCP, FID oraz CLS mierzy również narzędzie Google PageSpeed Insights.
Budowa strony internetowej zgodnie z SEO obejmuje również przygotowanie właściwej ścieżki zakupowej. Użytkownik, który wejdzie na Twoją stronę internetową, powinien kierować się wprost do podjęcia konwersji, np. w postaci:
Ten aspekt dotyczy każdej strony WWW. Zarówno one-page, landing page (typowo sprzedażowej witryny), multipage oraz sklepów internetowych.
Warto również zadbać o jak najprostsze formularze kontaktowe lub zakupowe. Im więcej czasu internauta musi poświęcić na wpisanie konkretnych informacji, tym mniejsza szansa, że sfinalizuje zakup.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne
Certyfikat SSL został wykorzystany po raz pierwszy w 1994 roku. Oficjalnym czynnikiem rankingowym stał się dopiero w 2019 roku. Zmiana ta wpłynęła znacząco nie tyle na SEO, co na doświadczenia użytkowników. Obecnie nie wyobrażamy sobie zrobić zakupów w serwisie, który nie został oznaczony “zieloną kłódką”. I słusznie, ponieważ w przeciwnym razie nasze dane mogą dostać się zdecydowanie łatwiej w ręce osób niepowołanych (szczególnie podczas uzupełniania danych związanych z płatnościami internetowymi).
Każda strona WWW powinna być wyposażona w poprawnie zapisany plik robots.txt z szeregiem istotnych instrukcji dla robotów Google oraz w sitemap.xml (mapę strony).
Dzięki temu skanowanie serwisu oraz indeksowanie poszczególnych podstron będzie zdecydowanie łatwiejsze.
Budowa strony internetowej zgodnie z SEO to tak naprawdę kompleksowa optymalizacja serwisu pod kątem SXO (SEO + UX). Należy zadbać przede wszystkim o doświadczenia użytkowników i prawidłową indeksację witryny. Bardzo istotne okazuje się także zastosowanie odpowiednich słów kluczowych – zarówno long tail SEO keywords, jak i ogólnych wyrażeń. Pamiętaj – po pierwsze użytkownik, po drugie roboty wyszukiwarek.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.