Co się zmieniło po aktualizacji Google Analytics?
3 min
3 min
Na skróty
Google Analytics jest darmowym narzędziem udostępnionym i rozwijanym przez Google, służącym analizowaniu witryn internetowych i aplikacji. Możliwości jakie sobą reprezentuje, zapewniły mu popularność dziesiątek milionów użytkowników na całym świecie. Do jego podstawowych funkcji należą między innymi monitorowanie w czasie rzeczywistym stron internetowych, tworzenie danych statystycznych dotyczących odwiedzających ich użytkowników, a także badanie ruchu i konwersji. W poniższym artykule dowiesz się dlaczego warto korzystać z Google Analytics i jakie opcje udostępnia w ramach nowej aktualizacji.
Analityka ma ogromne znaczenie w prowadzeniu jakiegokolwiek biznesu. Poprzez badanie zachowań użytkowników na danej stronie czy w aplikacji, możesz wyciągnąć wnioski co ich do niej przyciąga, a co odrzuca. Korzystanie z Google Analytics ma przez to bezpośredni wpływ na Twoje zyski finansowe, bo pozwala zorientować się, które elementy witryny generują zyski i skupić swoje działania właśnie na nich. Dzięki temu wydatki budżetowe na nieefektywne strategie mogą być odpowiednio wcześnie ograniczone i zainwestowane w coś innego.
Spośród wielu narzędzi służących analizowaniu stron, platforma Google Analytics ma przewagę w postaci bycia darmową. Pomimo tego posiada wiele funkcji i jest stale aktualizowana, co daje gwarancję uzyskiwania dokładnych raportów. Obsługa tego narzędzia nie jest skomplikowana, a przez wzgląd na jego popularność, istnieje w sieci mnóstwo poradników w formie pisanej i wideo, z których można nauczyć się o jego możliwościach. Używanie Google Analytics nie jest rzeczą trudną, ale może przynieść bardzo duże korzyści i pomoc w optymalizacji strony.
W tym narzędziu można również sprawdzić skuteczność zabiegów pozycjonujących. Jednym z podstawowych raportów dostępnych w Google Analytics jest ten o ruchu organicznym. Dzięki niemu możesz przeanalizować jak zmiany na stronie wpływają na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Raport ten udostępnia również dane o współczynniku odrzuceń, a także o słowach kluczowych generujących ruch.
Kolejną z przydatnych analiz jest ta o konwersjach. Sprawdzając go dowiesz się czy podjęte działania e-commerce oraz pozycjonowanie przynoszą pożądany skutek i przekładają się na wzrost liczby klientów i użytkowników. Jest to bardzo przydatna informacja, z którą warto się zapoznać. Wysoki ruch połączony z niską konwersją może oznaczać nieatrakcyjną ofertę, ale również nieskuteczność zabiegów SEO (przykładowo w postaci fraz kluczowych nieodpowiadających zawartości strony, które powodują odbicie się od niej użytkownika.).
Google Analytics umożliwia także analizowanie witryny pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych. Wyszukiwania ze smartfonów stanowią w obecnych czasach większą część zapytań. Dlatego zadbanie o ich użytkowników jest bardzo ważne. Sprawdzając raporty na temat odwiedzających korzystających z urządzeń mobilnych, możesz przekonać się czy Twoja strona spełnia ich oczekiwania i czy nie sprawia w tej dziedzinie żadnych problemów.
To tylko niektóre z możliwości tej platformy w dziedzinie analizowania skuteczności strategii SEO. Warto zapoznać się z jej szczegółowymi funkcjami, które pozwolą na sprawną optymalizację Twojej strony.
Kolejne aktualizacje narzędzia ulepszają stare i wprowadzają nowe funkcjonalności. Zapoznanie się z nimi pozwoli Ci na bardziej kompleksowe korzystanie z możliwości jakie daje ta platforma. Najnowsze zmiany Google Analytics reagują na ewoluujące nawyki obecnych konsumentów internetowych przy uwzględnieniu obowiązujących polityk prywatności.
Coraz większe znaczenie urządzeń mobilnych dla SEO i e-commerce wymaga również zmian w podejściu do analityki. Często odbywa się też migracja między urządzeniami w ramach tej samej strony, którą trudno zmierzyć przez wzgląd na różne metody badawcze. Ostatnia aktualizacja Google Analytics stara się połączyć światy aplikacji mobilnych i stron internetowych. Wiąże się to ze zmianami w raportach, które traktują teraz użytkownika bardziej kompleksowo. Zamiast koncentrować się na jego pojedynczych wizytach, skupiają się na całym cyklu życia klienta – odwiedzinach, konwersji i utrzymaniu relacji. Jeżeli byłeś użytkownikiem starszej wersji, to będziesz musiał przyzwyczaić się też do tego, że niektóre raporty zostały włączone w inne.
Dzięki usprawnieniu prognoz przy użyciu modeli liczenia maszynowego, nowa odsłona platformy ma pomóc marketerom w pozyskiwaniu informacji o ważnych trendach danych. Ułatwia to przewidywanie przyszłych działań klientów i wczesne podejmowanie odpowiednich kroków biznesowych, by jak najskuteczniej je wykorzystać.
Nowa aktualizacja pozwala też na lepszą integrację z Google Ads. Poprzez zebranie informacji na temat zachowań klientów, zarówno ze stron jak i aplikacji, będziesz mógł lepiej dobrać do nich założenia kampanii reklamowej i jej komunikaty.
Bardzo podkreślane przy okazji ostatnich zmian Google Analytics, jest podejście platformy do polityki prywatności. W reakcji na coraz bardziej restrykcyjne, międzynarodowe prawa dotyczące danych osobowych, budowanie profilu klienta odbywa się na innych zasadach, uwzględniających przepisy RODO i CCPA.