Marketing

Co to jest geofencing i jak wykorzystać go w marketingu?

3 min czytania
Co to jest geofencing i jak wykorzystać go w marketingu?

Systemy GPS to bardzo wszechstronnie działające urządzenia. Pozwalają nie tylko na lokalizowanie konkretnych przedmiotów (w tym pojazdów), ale też wyznaczanie określonych obszarów, które… można wykorzystać w działaniach marketingowych. Mowa tu o bardzo popularnych siatkach geolokalizacyjnych, czyli geofencingu. Co to tak naprawdę jest? Jakie są możliwości marketingowe tej funkcji? 

Co to jest geofencing i jak wykorzystać go w marketingu?

Zdj 1: Geolokalizacja umożliwia szerokie działania marketingowe

Źródło:  https://pixabay.com/pl/illustrations/dom-nieruchomo%C5%9Bci-badawczy-gps-8571836/

Zacznijmy od tego, że nowoczesny marketing musi wychodzić poza konwencjonalne ramy. Nie powinien być oparty wyłącznie na standardowych nośnikach outdoorowych. Wykorzystywanie SEO, mediów społecznościowych, newsletterów, a także (w bardziej zaawansowanej wersji) wirtualnej rzeczywistości (znanej jako metaverse) to istotny element nowoczesnych działań promocyjnych. Geofencing może być elementem takiego innowacyjnego marketingu.

Geofencing – co to takiego?

Geofencing to specjalna, wirtualna siatka wyznaczająca określony obszar na mapach geolokalizacyjnych, w tym m.in. najpopularniejszych aplikacjach nawigacyjnych, działających na bazie systemu GPS. Pojęcie to znane jest także jako „wirtualne ogrodzenie”, „geo-siatka”, czy ogrodzenie geograficzne.

Najczęściej pojęcie geofencingu kojarzy się z zabezpieczeniem osób i mienia. Wirtualna siatka pozwala na wyznaczenie obszaru chronionego w urządzeniu, po którym to przekroczeniu, sprzęt wszczyna alarm. Złodziej kradnący auto nie może wyjechać poza określoną przestrzeń. Geofencing może chronić też osoby starsze czy dzieci przed zagubieniem lub porwaniem.

Co ciekawe, wirtualna siatka ma także zastosowanie w marketingu. Umożliwia przeprowadzenie szeroko zakrojonych i ciekawych akcji promocyjnych. Jak wykorzystać geofencing do promowania własnego przedsiębiorstwa?

Zobacz  Wyskakujące okienka i reklamy pop-up – rodzaje i zastosowanie

Geofencing w marketingu – co warto wiedzieć?

Geofencing może być ciekawym narzędziem marketingowym, które służy do wypromowania danego przedsiębiorstwa na określonym obszarze. Dlaczego? Nowoczesne smartfony towarzyszą nam właściwie bez przerwy. Są z nami na wakacjach, w domu, podczas spaceru, w pracy. Praktycznie zasypiamy i wstajemy z tymi urządzeniami.

To daje szerokie pole manewru do analizy danych czy wdrożenia kampanii adresowanych do szerokiej grupy odbiorców, przebywających na danym terenie. Wyznaczona przez nas strefa umożliwia np. wysyłanie powiadomień do osób obecnych na wskazanym obszarze czy zaproszenie do podjęcia konwersji

Co to jest geofencing i jak wykorzystać go w marketingu?

Zdj 2. Geofancing pozwala np. na wyświetlanie informacji z zainstalowanych wcześniej aplikacji

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/smartphone-lokalizacja-lg-nawigacja-2198559/ 

Jak geofencing może przydać się w marketingu?

Przykładów możliwego zastosowania geofencingu w marketingu jest wiele. Jakie są najpopularniejsze i dające istotne korzyści ze względu na m.in. pozyskiwanie bazy danych klientów czy zwiększenie współczynnika konwersji?

  • Ilościowe dane dotyczące klientów – dzięki geofencingu możesz dowiedzieć się jak dużo jest osób, do których możesz potencjalnie dotrzeć z reklamą na określonym przez Ciebie obszarze prowadzenia działań marketingowych.
  • Wysyłka informacji reklamowej w określonym miejscu i czasie – klient, który wejdzie w obszar może dostać np. informację o promocjach, wyprzedażach czy innych akcjach marketingowych w Twoim punkcie. 
  • Oznaczanie strefy sprzedaży – dzięki temu Twoje produkty będą wyświetlać się osobom konkretnie zainteresowanym zakupem np. stroje sportowe będą pokazywały się osobom wychodzącym z siłownik.
  • Wyznaczanie stref ekspozycji reklamy outdoorowej – niektóre, nowoczesne nośniki reklam outdoorowych bazują właśnie na wirtualnej siatce. 
Zobacz  Sprzedawaj więcej dzięki branded keywords

Marketing oparty na geofencingu pozwala na precyzyjne dotarcie z komunikatem marketingowym. Sprawdza się m.in. w branży gastronomicznej (możesz wysyłać do klientów informacje o promocjach w barze lub restauracji), spożywczej, tekstylnej i ogólnej, handlowej. 

Jak działa geofencing marketing? W praktyce bazuje on np. na zgodach na wykorzystanie marketingowe czy aplikacjach, które instalują Twoi klienci. Jeżeli odbiorca zgodzi się na zainstalowanie aplikacji i wyrazi określone zgody marketingowe, zezwala również na wykorzystanie wirtualnej siatki geolokalizacyjnej do działania promocyjnego. Niektóre komunikaty mają też formę emitowanych w odpowiednim czasie pop-upów. Sposób wyświetlania reklam zależy od Twoich preferencji i potrzeb. Warto dodać, że dobrze opracowany komunikat na siatce wirtualnej wpływa pozytywnie na współczynnik konwersji.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy