Co to jest geofencing i jak wykorzystać go w marketingu?
3 min
3 min
Na skróty
Systemy GPS to bardzo wszechstronnie działające urządzenia. Pozwalają nie tylko na lokalizowanie konkretnych przedmiotów (w tym pojazdów), ale też wyznaczanie określonych obszarów, które… można wykorzystać w działaniach marketingowych. Mowa tu o bardzo popularnych siatkach geolokalizacyjnych, czyli geofencingu. Co to tak naprawdę jest? Jakie są możliwości marketingowe tej funkcji?
Zdj 1: Geolokalizacja umożliwia szerokie działania marketingowe
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/dom-nieruchomo%C5%9Bci-badawczy-gps-8571836/
Zacznijmy od tego, że nowoczesny marketing musi wychodzić poza konwencjonalne ramy. Nie powinien być oparty wyłącznie na standardowych nośnikach outdoorowych. Wykorzystywanie SEO, mediów społecznościowych, newsletterów, a także (w bardziej zaawansowanej wersji) wirtualnej rzeczywistości (znanej jako metaverse) to istotny element nowoczesnych działań promocyjnych. Geofencing może być elementem takiego innowacyjnego marketingu.
Geofencing to specjalna, wirtualna siatka wyznaczająca określony obszar na mapach geolokalizacyjnych, w tym m.in. najpopularniejszych aplikacjach nawigacyjnych, działających na bazie systemu GPS. Pojęcie to znane jest także jako „wirtualne ogrodzenie”, „geo-siatka”, czy ogrodzenie geograficzne.
Najczęściej pojęcie geofencingu kojarzy się z zabezpieczeniem osób i mienia. Wirtualna siatka pozwala na wyznaczenie obszaru chronionego w urządzeniu, po którym to przekroczeniu, sprzęt wszczyna alarm. Złodziej kradnący auto nie może wyjechać poza określoną przestrzeń. Geofencing może chronić też osoby starsze czy dzieci przed zagubieniem lub porwaniem.
Co ciekawe, wirtualna siatka ma także zastosowanie w marketingu. Umożliwia przeprowadzenie szeroko zakrojonych i ciekawych akcji promocyjnych. Jak wykorzystać geofencing do promowania własnego przedsiębiorstwa?
Geofencing może być ciekawym narzędziem marketingowym, które służy do wypromowania danego przedsiębiorstwa na określonym obszarze. Dlaczego? Nowoczesne smartfony towarzyszą nam właściwie bez przerwy. Są z nami na wakacjach, w domu, podczas spaceru, w pracy. Praktycznie zasypiamy i wstajemy z tymi urządzeniami.
To daje szerokie pole manewru do analizy danych czy wdrożenia kampanii adresowanych do szerokiej grupy odbiorców, przebywających na danym terenie. Wyznaczona przez nas strefa umożliwia np. wysyłanie powiadomień do osób obecnych na wskazanym obszarze czy zaproszenie do podjęcia konwersji.
Zdj 2. Geofancing pozwala np. na wyświetlanie informacji z zainstalowanych wcześniej aplikacji
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/smartphone-lokalizacja-lg-nawigacja-2198559/
Przykładów możliwego zastosowania geofencingu w marketingu jest wiele. Jakie są najpopularniejsze i dające istotne korzyści ze względu na m.in. pozyskiwanie bazy danych klientów czy zwiększenie współczynnika konwersji?
Marketing oparty na geofencingu pozwala na precyzyjne dotarcie z komunikatem marketingowym. Sprawdza się m.in. w branży gastronomicznej (możesz wysyłać do klientów informacje o promocjach w barze lub restauracji), spożywczej, tekstylnej i ogólnej, handlowej.
Jak działa geofencing marketing? W praktyce bazuje on np. na zgodach na wykorzystanie marketingowe czy aplikacjach, które instalują Twoi klienci. Jeżeli odbiorca zgodzi się na zainstalowanie aplikacji i wyrazi określone zgody marketingowe, zezwala również na wykorzystanie wirtualnej siatki geolokalizacyjnej do działania promocyjnego. Niektóre komunikaty mają też formę emitowanych w odpowiednim czasie pop-upów. Sposób wyświetlania reklam zależy od Twoich preferencji i potrzeb. Warto dodać, że dobrze opracowany komunikat na siatce wirtualnej wpływa pozytywnie na współczynnik konwersji.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.