Marketing mix – co to jest?
5 min
5 min
Na skróty
Wdrożenie marketingu wymaga wcześniejszego opracowania strategii, dzięki której działania promocyjne prowadzone przez markę będą skuteczne. Zasada ta dotyczy każdej organizacji obierającej za cel przyciągnięcie klienta i zachęcenie do skorzystania z oferty. Podczas planowania kampanii promocyjnej wykorzystuje się przede wszystkim marketing mix.
Każda marka chce pozyskiwać klientów, aby sprzedawać swoje produkty lub usługi. Aby tego dokonać, konieczne jest przygotowanie oferty, która będzie wyróżniać się na tle propozycji konkurencji. W takiej sytuacji istotne jest właściwe opracowanie koncepcji marketingu mix. To podstawowe ogniwo strategii promocyjnej.
Co to marketing mix? Definicja ta odnosi się do narzędzia, które jest wykorzystywane do opracowania oferty marki. Właściwe sformułowanie poszczególnych elementów marketingu mix sprawia, że organizacja może zaplanować co i w jaki sposób chce zaproponować potencjalnym klientom. Istotne jest określenie grupy docelowej (na bazie danych geograficznych, demograficznych i behawioralnych), a następnie przygotowanie atrakcyjnej oferty. Co to jest marketing mix w praktyce? Narzędzie to można określić jako zbiór technik, dzięki którym propozycja marki staje się znacznie bardziej zachęcająca według potencjalnego klienta.
Definicja mówiąca co to jest marketingu mix została opracowana w XX wieku przez Edmunda McCarthy. Wówczas koncepcja ta odnosiła się do działań promocyjnych offline. Wraz z rozwojem techniki, a zarazem popularyzacją internetu, poszczególne segmenty tworzące narzędzie ulegały zmianie. To naturalne następstwo postępu technologicznego. Aktualnie elementy marketingu mix różnią się od siebie zależnie od przybranej koncepcji. Dlatego, zanim wymienimy ogniwa tworzące to narzędzie, należy przyjrzeć się bliżej odmiennym wariantom, które współcześnie wykorzystują marki podczas realizacji strategii promocyjnej dla swoich produktów i usług.
Marketing tradycyjny oraz internetowy, mimo wielu podobieństw, różnią się od siebie na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim dzięki sieci użytkownicy mogą zdecydowanie łatwiej komunikować się z poszczególnymi organizacjami, a także w łatwy sposób wymieniać się opiniami na temat produktów i usług z innymi klientami. Era cyfrowa umożliwia również szybką weryfikację konkretnej marki – internauci są w stanie przeglądać profile w mediach społecznościowych, artykuły w prasie internetowej, a także pozyskiwać informacje z innych źródeł dostępnych w sieci. Zmiany te sprawiły, że tradycyjne elementy marketingu mix – określane jako 4P – uległy znacznej modyfikacji. Marki podczas dostosowywania się do współczesnych trendów, zaczęły korzystać z różnych narzędzi służących do planowania działań promocyjnych. W efekcie opracowano szereg technik, jako odpowiedź na rozwój technologii. Przykłady marketingu mix:
Przykładowe koncepcje marketingu mix będą przez marki dostosowywane do własnych potrzeb. Każda organizacja musi samodzielnie zdecydować co i w jaki sposób chce sprzedawać. Warto pamiętać, że bez względu na wybraną koncepcję marketingu mix, do opracowania kompleksowej strategii promocyjnej konieczne jest:
Źródło: opracowanie własne
Koncepcja marketing mix 4P, uznawana za klasyczną, a zarazem najbardziej powszechną, jest narzędziem, które może być wykorzystywane zarówno w kontekście marek działających offline, jak i online. Składa się z czterech elementów:
Doskonałym przykładem marketingu mix 4P jest sytuacja, gdy organizacja opracowała produkt jako odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Następnie istotne jest określenie ceny, która będzie korzystna dla przedsiębiorstwa oraz atrakcyjna dla klientów. W przeciwnym wypadku sprzedaż będzie nieopłacalna lub produkt nie zainteresuje odbiorców. W tym celu często przeprowadza się badania rynku, dodatkowo biorąc pod uwagę propozycję konkurencji. Następnie należy określić, jakimi kanałami produkt będzie dostarczany do klientów (dystrybucja). Natomiast ostatnim krokiem jest nakreślenie strategii promocyjnej. Należy przygotować wzory kampanii reklamowych oraz sposoby promowania oferty. Schemat przykładowy marketingu mix 4P pozwala każdej marce opracować plan, który pozwoli zachęcić odbiorców do zakupu produktów i usług.
Źródło: opracowanie własne
7P marketing mix różni się nieco od koncepcji 4P. W tym przypadku narzędzie bierze pod uwagę nie tylko produkt i jego dystrybucję, ale także pracowników organizacji oraz charakterystykę klientów. Koncepcja ta sprawdza się szczególnie dobrze w organizacjach, które działają w silnie konkurencyjnej branży. Marketing mix 7P opiera się na tych samych elementach co wcześniej wspomniane 4P oraz dodatkowo zawiera:
Podczas wdrażania przykładowego marketing mix 7P należy skupić się na tym, kto będzie odpowiedzialny za jakie zadania w kontekście opracowywania produktu/usługi oraz strategii promocyjnej. Dodatkowo istotne jest określenie konkurentów oraz charakterystyki tych organizacji. Kwestie te należą do segmentu „ludzie” (people). Następnie ważne jest skupienie się na procedurze sprzedażowej (process). Do przykładowych czynności w marketingu mix 7P w tym zakresie jest automatyzowanie różnych czynności, tak aby marka mogła sprawnie prowadzić kampanię promocyjną oraz realizować obsługę klientów. Ostatni etap to świadectwo materialne (physical evidence). Wskazane jest skupienie się na kwestiach wizerunkowych, czyli na przykład opracowanie atrakcyjnego sloganu, czy opracowanie planu komunikacji z odbiorcami. Marketing mix 7P przydaje się szczególnie w organizacjach innowacyjnych, które pragną skutecznie wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Źródło: opracowanie własne
Definicja marketing mix mówi, że jest to zespół elementów, za pomocą których marka może oddziaływać na rynek. Biorąc pod uwagę współcześnie działające organizacje cyfrowe (np. e-commerce), koncepcja 4C doskonale wpisuje się w to pojęcie. Jest to bowiem nowoczesna wersja standardowego wariantu 4P. Narzędzie to przydaje się podczas planowania działań promocyjnych przez sklepy internetowe, a także inne organizacje, których głównym kanałem sprzedaży będzie internet. Marketing mix 4C to:
Podczas wdrażania marketing mix 4C należy przede wszystkim określić, czego klient (customer) oczekuje od produktu. To właśnie w ten sposób należy dopracować oferowane dobro – propozycja marki powinna rozwiązywać problemy konsumenta. Następnie ważne jest określenie ceny, tak aby była satysfakcjonująca dla obu stron, dodatkowo biorąc pod uwagę ewentualne koszty dostawy (cost) i czas oczekiwania na produkt, bowiem mówimy głównie o organizacjach działających cyfrowo. Pamiętaj, że klienci w e-commerce ogromnie cenią wygodę (convenience) – to bardzo istotny element marketing mix 4C. Sklep internetowy powinien działać sprawnie, jednocześnie oferując szereg zróżnicowanych metod płatności, ograniczając czas realizacji transakcji do minimum. Pozostaje jeszcze zachowanie odpowiedniej komunikacji (communication), czyli wdrożenie interakcji pomiędzy firmą a kupującym. Ważne jest utrzymanie aktywności w mediach społecznościowych – z pomocą przychodzą również chatboty implementowane w sklepach internetowych, pozwalające na szybkie wysyłanie wiadomości.
Poszczególne warianty pasować będą do organizacji o odrębnym charakterze. Do najbardziej uniwersalnych, a zarazem klasycznych rozwiązań zalicza się 4P marketing mix. Natomiast organizacje łączące sprzedaż offline i online bardzo często wykorzystują potencjał świadectwa materialnego (physical evidence). Wówczas mamy do czynienia z wariantem 7P marketingu mix.
Tak. Organizacje e-commerce również mogą wykorzystać marketing mix, aby skutecznie pozyskiwać klientów oraz promować swoje produkty. Współcześnie działające marki, aby wyróżnić się na tle konkurencji – jednocześnie dopasowując do potrzeb odbiorców – powinny zastanowić się nad wdrożeniem nieco świeższych metod promocyjnych. W sklepach internetowych szczególnie skuteczną koncepcją jest marketing mix 4C, który bazuje również na SXO.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.