Co to jest marketing tradycyjny? Na czym polega?
3 min
3 min
Na skróty
Chociaż Internet zdominował dziś branżę reklamy, to nadal istnieje życie poza jego ramami. Nie tylko w sieci promuje się dziś marki, produkty czy idee i usługi. Zdarza się również, że marketingowcy prowadzą działania „w świecie realnym”. Tu pojawia się pojęcie marketingu tradycyjnego. Co to takiego? Na czym polega ten element promocji?
Zdj 1.: Marketing tradycyjny to najbardziej podstawowa forma prowadzenia działań promocyjnych
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/billboard-reklama-og%C5%82oszenie-biznes-6761325/
Dziś dominującym elementem marketingu jest digital marketing. To pozycjonowanie (SEO i SXO stanowią największy odsetek cyfrowej promocji brandu), social media marketing, influencer marketing czy kampanie reklamowe typu Google Ads. Marketing tradycyjny to forma prowadzenia działań promocyjnych, ale z pominięciem nośników cyfrowych.
Marketingiem tradycyjnym możemy nazwać wszystkie formy prowadzenia promocji brandu, których podstawą są działania offline, najczęściej w formule outdoor. Jest często prowadzony w jednostronnej formule (komunikat odbiorcy nie jest natychmiastowy, zauważalny od razu i bezpośredni), a realizacja oparta jest na prezentowaniu określonych treści na nośnikach umieszczonych w przestrzeni publicznej.
Wbrew pozorom, tradycyjna forma marketingu wcale nie zanikła i nie zaniknie w przyszłości. Niekiedy stanowi podstawę działań promocyjnych, a niekiedy jest dodatkową formą przekazu marketingowego, wspierającą realizację digital marketingu. Wiele zależy od grupy docelowej produktu i kontekstu, który się z nią wiąże.
Marketing tradycyjny oparty jest na kilku założeniach i nośnikach, które dystrybuuje się w przestrzeni publicznej. Najbardziej znane sposoby realizacji tradycyjnej formy promocji brandu polegają na umieszczeniu plakatów, posterów czy billboardów w przestrzeni publicznej. Dodatkowo do materiałów reklamowych używanych w marketingu tradycyjnym zaliczymy także ulotki i broszury informacyjne, reklamy prasowe, radiowe czy telewizyjne.
Jednak do marketingu tradycyjnego możemy zaliczyć także elementy prowadzenia działań promocyjnych, które dają większe pole do kontaktu z odbiorcami. To uczestnictwo w eventach i targach handlowych czy przygotowywanie standów z obsługą klienta (np. w galeriach handlowych czy na różnego rodzaju imprezach).
W jaki sposób sprawić, aby marketing tradycyjny był skuteczny?
Zdj 2.: Slidery na przystankach to nowoczesna i często spotykana forma prowadzenia działań marketingowych w tradycyjnej formule
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/reklama-billboard-poza-plakat-1839246/
Marketing tradycyjny pozwala przede wszystkim dotrzeć do starszych odbiorców. Umożliwia też pokazanie, że marka jest „realna”, ma swoją „namacalną” formułę. Wizerunek marki staje się tym samym bardziej wiarygodny i wzbudza większe zaufanie. Poza tym nadal marketing tradycyjny daje możliwość zastosowania wielu form ciekawej, rzucającej się w oczy reklamy.
Jednak nie zawsze tego typu forma promocji jest odpowiednia. Przede wszystkim jest bardzo pasywna. Ciężko zmierzyć jej wartość faktyczną. Nie daje użytkownikowi możliwości bezpośredniego kontaktu z reklamodawcą. Kampania tradycyjna jest mało elastyczna i nie da się jej modyfikować w trakcie realizacji. Co więcej, pamiętaj, że jej koszt jest bardzo wysoki – reklamy w ogólnopolskiej telewizji (dające często mniejszy efekt niż pozycjonowanie) są zdecydowanie droższe niż digital marketing.
Warto podkreślić, że marketing tradycyjny nadal wybierany jest przez wiele przedsiębiorstw różnego rodzaju, głównie z produktami dla osób starszych. Podkreślmy też, że marketing tradycyjny jest nadal dominujący w kwestii np. branży medycznej. Wynika to z kwestii dopasowania sposobu dotarcia do określonych (w tym przypadku starszych) odbiorców.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.