Chociaż Internet zdominował dziś branżę reklamy, to nadal istnieje życie poza jego ramami. Nie tylko w sieci promuje się dziś marki, produkty czy idee i usługi. Zdarza się również, że marketingowcy prowadzą działania „w świecie realnym”. Tu pojawia się pojęcie marketingu tradycyjnego. Co to takiego? Na czym polega ten element promocji?
Zdj 1.: Marketing tradycyjny to najbardziej podstawowa forma prowadzenia działań promocyjnych
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/billboard-reklama-og%C5%82oszenie-biznes-6761325/
Dziś dominującym elementem marketingu jest digital marketing. To pozycjonowanie (SEO i SXO stanowią największy odsetek cyfrowej promocji brandu), social media marketing, influencer marketing czy kampanie reklamowe typu Google Ads. Marketing tradycyjny to forma prowadzenia działań promocyjnych, ale z pominięciem nośników cyfrowych.
Marketing tradycyjny – definicja
Marketingiem tradycyjnym możemy nazwać wszystkie formy prowadzenia promocji brandu, których podstawą są działania offline, najczęściej w formule outdoor. Jest często prowadzony w jednostronnej formule (komunikat odbiorcy nie jest natychmiastowy, zauważalny od razu i bezpośredni), a realizacja oparta jest na prezentowaniu określonych treści na nośnikach umieszczonych w przestrzeni publicznej.
Wbrew pozorom, tradycyjna forma marketingu wcale nie zanikła i nie zaniknie w przyszłości. Niekiedy stanowi podstawę działań promocyjnych, a niekiedy jest dodatkową formą przekazu marketingowego, wspierającą realizację digital marketingu. Wiele zależy od grupy docelowej produktu i kontekstu, który się z nią wiąże.
Jak realizuje się założenia marketingu tradycyjnego?
Marketing tradycyjny oparty jest na kilku założeniach i nośnikach, które dystrybuuje się w przestrzeni publicznej. Najbardziej znane sposoby realizacji tradycyjnej formy promocji brandu polegają na umieszczeniu plakatów, posterów czy billboardów w przestrzeni publicznej. Dodatkowo do materiałów reklamowych używanych w marketingu tradycyjnym zaliczymy także ulotki i broszury informacyjne, reklamy prasowe, radiowe czy telewizyjne.
Jednak do marketingu tradycyjnego możemy zaliczyć także elementy prowadzenia działań promocyjnych, które dają większe pole do kontaktu z odbiorcami. To uczestnictwo w eventach i targach handlowych czy przygotowywanie standów z obsługą klienta (np. w galeriach handlowych czy na różnego rodzaju imprezach).
W jaki sposób sprawić, aby marketing tradycyjny był skuteczny?
- Określ charakterystykę grupy docelowej, jej wiek, miejsce zamieszkania czy zainteresowania
- Wybierz określony model prowadzenia kampanii. Dobierz nośnik np. do słuchalności czy dotarcia do odbiorcy (billboard powinien być umieszczony tak, aby widzieli go potencjalni klienci).
- Skup się na przygotowaniu skutecznych materiałów reklamowych. Te powinny być wyraźne, rzucać się w oczy, a jednocześnie w sposób klarowny komunikować założenia marketingowe.
- Określając budżet wskaż potencjalny czas emisji kampanii. Ta powinna być skorelowana z innymi działaniami promocyjnymi.
Zdj 2.: Slidery na przystankach to nowoczesna i często spotykana forma prowadzenia działań marketingowych w tradycyjnej formule
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/reklama-billboard-poza-plakat-1839246/
Zalety i wady marketingu tradycyjnego
Marketing tradycyjny pozwala przede wszystkim dotrzeć do starszych odbiorców. Umożliwia też pokazanie, że marka jest „realna”, ma swoją „namacalną” formułę. Wizerunek marki staje się tym samym bardziej wiarygodny i wzbudza większe zaufanie. Poza tym nadal marketing tradycyjny daje możliwość zastosowania wielu form ciekawej, rzucającej się w oczy reklamy.
Jednak nie zawsze tego typu forma promocji jest odpowiednia. Przede wszystkim jest bardzo pasywna. Ciężko zmierzyć jej wartość faktyczną. Nie daje użytkownikowi możliwości bezpośredniego kontaktu z reklamodawcą. Kampania tradycyjna jest mało elastyczna i nie da się jej modyfikować w trakcie realizacji. Co więcej, pamiętaj, że jej koszt jest bardzo wysoki – reklamy w ogólnopolskiej telewizji (dające często mniejszy efekt niż pozycjonowanie) są zdecydowanie droższe niż digital marketing.
Warto podkreślić, że marketing tradycyjny nadal wybierany jest przez wiele przedsiębiorstw różnego rodzaju, głównie z produktami dla osób starszych. Podkreślmy też, że marketing tradycyjny jest nadal dominujący w kwestii np. branży medycznej. Wynika to z kwestii dopasowania sposobu dotarcia do określonych (w tym przypadku starszych) odbiorców.