Co to jest sztuczna inteligencja (AI)?
3 min
3 min
Na skróty
To nie film science-fiction! Dziś sztuczna inteligencja rzeczywiście istnieje i coraz bardziej wpływa na rzeczywistość. O wykorzystaniu AI w przemyśle, marketingu czy innych gałęziach biznesu mówi się często, a kolejne narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji stają się hitem. O czym tak naprawdę mówimy? Czym jest sztuczna inteligencja (AI), jak działa i w jaki sposób jest dziś wykorzystywana m.in. w promocji marki, produktów czy usług? Podpowiadamy.
Zdj 1. Czym jest sztuczna inteligencja znana także jako AI? To forma procesu myślowego maszyn
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/sztuczna-inteligencja-m%C3%B3zgu-my%C5%9Ble%C4%87-4111582/
Jeszcze kilkanaście lat temu sztuczna inteligencja kojarzyła się z myślącymi maszynami, które posiadają rozum (na wzór ludzkiego umysłu) i mogą podejmować samodzielne decyzje, bez udziału człowieka. Termin ten wzbudzał ogromne kontrowersje i strach (np. bunt maszyn). Dziś ewentualne obawy podyktowane są utratą miejsc na rynku pracy. Wiele prac człowieka może być bowiem wykonana przez urządzenia na bazie sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja (znana też jako AI, czyli artificial intelligence) to forma procesu myślowego wykazywanego przez maszyny, komputery czy inne urządzenia sztuczne. Pojęcie to dość często mylone jest z prawdziwą inteligencją. Sprzęty czy procesy bazujące na AI nie działają na bazie swojego umysłu (rozumu), tak jak jest w przypadku ludzi, a korzystają z zaawansowanych algorytmów, modeli i programów symulujących, aby uzyskać określony efekt.
Co potrafi sztuczna inteligencja?
Podkreślmy, że pojęcie to stało się popularne dopiero w ostatnich latach, ale naukowcy pracują nad rozwojem AI już od lat 60 ubiegłego wieku (wtedy też powstało samo pojęcie sztucznej inteligencji).
AI stara się odwzorować klasyczny sposób „myślenia”. Wykorzystuje do tego modele i algorytmy, a także przetwarzane informacje. Wynikiem analizy jest określone działanie. Maszyny funkcjonujące na bazie sztucznej inteligencji są sterowane przez polecenia użytkowników, którzy definiują, w jaki sposób odbywa się proces realizacji konkretnych punktów lub czego powinno unikać określone urządzenie w trakcie realizacji zadania.
Jak działa sztuczna inteligencja? Proces myślowy systemu możemy podzielić na cztery punkty.
Warto podkreślić, że sztuczna inteligencja nie posiada ludzkiej świadomości. To oznacza, że nie jest w stanie działać samodzielnie, inicjować procesy myślowe czy definiować zagrożenia i korzyści z realizowanych zadań. Z tego względu realizacja scenariuszy rodem z filmów (mówiących o buncie sztucznej inteligencji) nie ma prawa bytu i stanowi wyłącznie element fikcji artystycznej.
Zdj 2. Personifikacja sztucznej inteligencji to zły kierunek. AI nie funkcjonuje jak ludzki umysł, a działa na bazie określonych procesów
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/sztuczna-inteligencja-m%C3%B3zg-my%C5%9Ble%C4%87-3382507/
Nie zmienia to jednak faktu, że AI wspiera liczne działania przemysłowe, produkcyjne czy usługowe. W marketingu sztuczna inteligencja może wspomagać pozycjonowanie, wysyłkę maili reklamowych czy dopasowanie treści do odbiorców. Marketingowcy posiłkują się możliwościami AI w przygotowaniu automatyzacji kampanii marketingowej, personalizacji contentu czy optymalizacji wygenerowanych już elementów promocji.
Co więcej, sztuczna inteligencja wspomaga działania SEO i SXO, dopasowując generowane treści do wytycznych wyszukiwarki oraz zapotrzebowania zdefiniowanej grupy odbiorców.
Pamiętaj, że AI wspiera nie tylko działania marketingowe. Umożliwia poprawę efektywności procesu produkcji (eliminując np. przyczyny opóźnienia na taśmie produkcyjnej), wspiera diagnozę medyczną czy wykonuje zaawansowane obliczenia przydatne m.in. w określaniu cen dla branży e-commerce. Sztuczna inteligencja będzie się rozwijać, a kolejne jej możliwości będą coraz szerzej wykorzystywane w gospodarce – niezależnie czy mówimy o marketingu czy innych gałęziach przemysłu i usług.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.