Co to jest Viral Marketing?
3 min
3 min
Na skróty
Coś rozeszło się viralem. To stwierdzenie coraz częściej można spotkać w odniesieniu do treści wrzucanych do internetu. Co to znaczy i na czym polega marketing wirusowy?
Marketing wirusowy ma na celu rozpowszechnianie informacji o produkcie lub usłudze od osoby do osoby ustnie lub za pośrednictwem Internetu lub poczty elektronicznej. Celem marketingu wirusowego jest inspirowanie osób do dzielenia się przesłaniem marketingowym z przyjaciółmi, rodziną i innymi osobami w celu wytworzenia wykładniczego wzrostu liczby odbiorców.
W przypadku marketingu wirusowego „wirus” odnosi się do czegoś, co szybko i szeroko rozprzestrzenia się wśród odbiorców. Marketing wirusowy to celowe przedsięwzięcie, chociaż dystrybucja przekazu odbywa się organicznie. W związku z tym media społecznościowe stanowią idealny ekosystem dla marketingu wirusowego, choć mają swoje korzenie w tradycyjnym marketingu szeptanym.
Chociaż praktyka ta była znacznie szerzej stosowana od początku do połowy 2000 roku, ponieważ nowe firmy internetowe powstawały w ogromnych ilościach, nadal jest powszechna wśród internetowych firm typu business-to-consumer (B-to-C). Powszechne przyjęcie sieci mediów społecznościowych — w tym YouTube, Twittera, Instagrama, Snapchata i Facebooka — umożliwiło nowoczesne działania marketingu wirusowego i zwiększyło ich skuteczność.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie
Wszystkie przykłady marketingu wirusowego — celowe lub przypadkowe — mają trzy wspólne cechy: przekaz, komunikator i środowisko. Każda część musi być wykorzystana do stworzenia udanej kampanii marketingu wirusowego. Wirusowe kampanie marketingowe mogą być tworzone przez firmy dowolnej wielkości i mogą być samodzielne lub stanowić część większej tradycyjnej kampanii.
Kampanie te mogą wykorzystywać kilka narzędzi (np. filmy, gry, obrazy, e-maile, wiadomości tekstowe i bezpłatne produkty), aby odwoływać się do emocji użytkowników lub widzów, zwiększać świadomość wartościowego celu oraz ułatwiać konsumpcję i udostępnianie. Marketing wirusowy często opiera się na pomocy influencera, który ma dużą sieć obserwujących.
Z pomocą sieci społecznościowych jako „mnożnika siły”, marketing wirusowy jest szybszy niż tradycyjne kampanie marketingowe, a także tańszy. Ponieważ może odbierać tak duży ruch w krótkim czasie, może również prowadzić do zainteresowania mediów głównego nurtu. Media społecznościowe mogą również powodować błędy w działaniach marketingu wirusowego, ponieważ wiadomości są zmieniane, niewłaściwie interpretowane, uznawane za spam lub wzywane do pominięcia znaku. Sukces marketingu wirusowego może być również trudny do zmierzenia.
Przeczytaj także: SXO od Semcore
Marketing wirusowy pozwala firmom lepiej sprzedawać swoje produkty, docierając do konsumentów, którzy zwykle nie byliby celem tradycyjnych kampanii marketingowych. Ten rozszerzony zasięg pozwala firmie wejść na nowe rynki i potencjalnie poszerzyć bazę klientów.
Kiedy są zrobione kreatywnie, firmy mogą wywoływać reakcje wirusowe. Na przykład Burger King wywołał szum, gdy opublikował zdjęcia swojego miesięcznego, spleśniałego Whoppera w odpowiedzi na twierdzenie McDonald’s, że ich hamburgery nie rozkładają się. Burger King zapewnia, że używa tylko świeżych składników i nie zawiera konserwantów, co powinno zapewnić lepsze i zdrowsze rezultaty dla swoich klientów. Jego nieatrakcyjnie wyglądający burger był widocznym dowodem tego twierdzenia.
Koszty marketingu wirusowego to ułamek tradycyjnych kampanii reklamowych. A reklama jest zasadniczo bezpłatna, gdy konsumenci w sposób zaraźliwy dzielą się z innymi swoimi pozytywnymi doświadczeniami z produktami i usługami firmy.
Ponieważ internet umożliwia łatwe i szybkie udostępnianie treści, marketing wirusowy może również wywołać gwałtowny wzrost odbiorców. Należy jednak pamiętać, że szybkość i łatwość udostępniania treści w dużej mierze zależy od tego, czy firma korzysta z odpowiednich narzędzi, które to umożliwiają.
Czasami marketing wirusowy wywołuje reakcję sprzeczną z tym, co było zamierzone. Konsumenci częściej dzielą się negatywnymi wiadomościami niż pozytywnymi, a badania pokazują, że ludzie silniej reagują emocjonalnie na negatywne wiadomości. Negatywny szum może być szkodliwy dla biznesu, a czasami trudno go odzyskać.