Na skróty
Wszyscy lubimy miłe słowa. Należą do nich między innymi podziękowania, ale nie tylko. Dlatego warto w swojej działalności online uwzględniać tworzenie stron na przykład powitalnych, z podziękowaniami itp. Jedną z tego typu stron jest „thank you page”, czyli właśnie strona zawierająca podziękowanie. Na przykład za skorzystanie z oferty, za zapisanie się do newslettera lub inną aktywność w witrynie. Na „miłą” stronę milej się wraca.
Thank you page, czyli stronę „dziękującą” warto zawrzeć w różnego rodzaju internetowej działalności. Niezależnie od tego, czy prowadzimy klasyczny sklep internetowy, bloga, czy może dowolny rodzaj serwisu, w którym ważna jest sama aktywność lub interakcja pomiędzy witryną a internautami. Oprócz zwykłych podziękowań strona tego typu zazwyczaj zachęca do podjęcia dodatkowej aktywności. Chodzi tutaj na przykład o polubienie strony w serwisie społecznościowym albo choćby podzielenie się przez zadowolonego klienta informacją o konkretnej ofercie ze znajomymi. Strona tego typu może także oferować kupon rabatowy na następne zakupy itp. Strony typu thank you page mogą mieć niezwykle różnorodny charakter, łączy je jedynie motyw podziękowania za konkretną podjętą aktywność. Poniżej zostaną wymienione i omówione przykładowe z nich.
Chociaż jest to podział bardzo ogólny, to strony tego typu podzielić można na kilka podstawowych rodzajów. Nie umniejsza to naturalnie możliwości dowolnego uatrakcyjniania ich treści o nowe koncepcje. Ich charakter określony jest raczej ze względu na przypisany im często wąski cel (chociaż nie jest to typowa strona typu „landing page”, ponieważ to zachęta do podjęcia ewentualnej kolejnej aktywności połączona z podziękowaniem), natomiast stosowane na nich elementy mogą być bardzo różnorodne i pomysłowe. Nie istnieje zatem jedna i niepowtarzalna recepta na to jak zrobić thank you page i jak docelowo ma ona wyglądać.
Pierwszym z typów tego rodzaju strony jest strona thank you page o charakterze stricte wizerunkowym. Zazwyczaj klient otrzymuje na niej miłą niespodziankę, na przykład ciekawe i atrakcyjne materiały do pobrania, które sprawią, że miło zapamięta naszą ofertę na dłużej jako beneficjent pewnego „bonusa”. To zasada analogiczna do popularnego dołączania drobnych darmowych upominków gratis w sklepach stacjonarnych. W formie elektronicznej taki miły prezent ma najczęściej formę na przykład: video, ebooka itp.
Strona typu thank you page może także służyć pozyskiwaniu lojalności klientów, pozyskiwaniu nowych klientów (w przypadku, kiedy aktywność, za którą dziękujemy, nie dotyczyła bezpośrednio zakupu) oraz na przykład poszerzaniu grona osób zapisujących się na newsletter. Taka strona, pozyskująca dodatkowy lead, to jedno z bardzo skutecznych narzędzi w zakresie SEO marketingu.
Myśląc o thank you page czym jest, jaką jeszcze rolę mogłaby spełniać oraz co możemy dzięki niej zaproponować odbiorcom i co dzięki temu zyskamy – trudno zapomnieć o jednej z najskuteczniejszych metod pozyskiwania nowych klientów, jaką są tak zwane polecenia. Obecnie, kiedy tajemnicą poliszynela jest, że w internecie roi się od sponsorowanych opinii lub komentarzy, indywidualne polecenia oferty przez klientów ich znajomym są wyjątkowo cenne. Właśnie dlatego często na stronie z podziękowaniami proponuje się na przykład dodatkową zachętę do takiego działania. Mogą to być choćby wspomniane powyżej dodatkowe materiały lub inna miła niespodzianka. Jaka? To już zależy od charakteru oferty oraz inwencji oferującego.
Podziękowanie za zakup lub inną aktywność w witrynie nieodzownie łączy się z podsumowaniem takiego działania.Thank you page często zawiera zatem dodatkowe informacje, które mogą się przydać klientowi już po dokonaniu np. transakcji. W tym przypadku chodzi o dane dotyczące terminu realizacji zamówienia, jeżeli była to sprzedaż biletu – terminu przejazdu, wylotu lub imprezy albo dokładnego miejsca realizacji usługi itp. Zawsze warto obok podziękowania podsumować zakończoną czynność oraz poprosić klienta o opinię bądź polecenie naszych usług.
O ile korzystamy z gotowych rozwiązań typu CMS stworzenie thank you page może być stosunkowo proste. A zatem:
Thank you page w tym popularnym CMSie utworzyć można za pomocą powszechnie dostępnych wtyczek. W przypadku WordPressa jest ich naprawdę wiele, dlatego w zależności od potrzeb należy wybrać odpowiednią z nich indywidualnie.
Wiele osób zastanawia się zapewne jak zrobić thank you page w Joomli? Na przykład tworząc nowy artykuł bez przypisywania go do konkretnej sekcji. Następnie tworzymy pozycję w menu umieszczając link do utworzonego wcześniej artykułu. Po skopiowaniu linku do tego artykułu z przeglądarki możemy wkleić go w odpowiednim miejscu. Na koniec możemy usunąć tą pozycję jako widoczną w menu.
Istnieje wiele prostych kreatorów tzw. landing page, za pomocą których można tworzyć również właśnie thank you page. Istotne jest, aby umieścić tam stosowne podziękowanie i uwzględnić elementy charakterystyczne szczególnie dla thank you page. Można również wykorzystać kreatory tak zwanych pop-up’ów, tworząc wyskakujące okienko z takim podziękowaniem.
Myśląc o thank you page czym jest i do czego właściwie służy naprawdę trudno pominąć ten aspekt. UX, czyli „user expirience” to pojęcie ściśle związane z thank you page i z jej zasadniczą funkcją. Trudno sobie wyobrazić jakikolwiek element pozytywnej interakcji z klientem pozbawiony wzmocnienia w postaci podziękowania. Pamiętajmy zatem, aby w zakresie budowania UX na wysokim poziomie zadbać o atrakcyjną stronę typu thank you page.