Co zrobić, żeby Twoje maile nie trafiały do SPAMu?
3 min
3 min
Na skróty
Jeśli po raz kolejny otrzymałeś informację, że Twoja wiadomość e-mailowa z ofertą nie dotarła do adresata, całkiem prawdopodobnie, że trafiła do słusznie owianego złą sławą – folderu SPAM. Dlaczego? Powody mogą być przeróżne – stricte techniczne lub formalne, wynikające z nieodpowiedniej strategii marketingowej, nieostrożności czy ignorancji. Problemem mogą okazać się ustawienia sieci, poczty, kwestie ochrony danych, reakcje odbiorców etc. Sprawdź, które z nich należą do tych najpopularniejszych i przekonaj się, jak uniknąć SPAMu.
Komplikacje w kontakcie e-mailowym z klientami mogą poważnie wpłynąć na Twój biznes, jeśli działasz w branży e-commerce. Nie chodzi tylko o ograniczenie skuteczności w zakresie reklamy czy promocji, ale także nadszarpnięcie wizerunku firmy, obniżenie konkurencyjności, irytację odbiorców, a w najgorszym scenariuszu – poważne konsekwencje prawne. SPAM e-mail marketingu to utrata kluczowego źródła do przekazywania informacji o szczegółach oferty, nowościach czy promocjach, indywidualnych rabatach itp. Jeśli nie dotrą one do Twoich docelowych odbiorców, tracisz szansę na przyciągnięcie uwagi, budowania zaangażowania i lojalności, co, wcześniej czy później, przełoży się na obniżenie zysków przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne jest regularne i precyzyjne monitorowanie oraz testowanie poprawnej wysyłki newsletterów i innych wiadomości reklamowych.
Przejdźmy do konkretów – co i dlaczego może zostać uznane za SPAM w e-mail marketingu? W zależności od przypadku może chodzić o:
Znamy potencjalne przyczyny problemu, co jednak z diagnostyką? Jeśli chcesz przekonać się, czy Twoje wiadomości na pewno oznaczane są jako niechciane i skąd pojawiła się ta komplikacja, możesz zrobić to za pomocą różnych, ogólnodostępnych narzędzi. Jedno z rozwiązań to sprawdzenie, czy Twój adres IP lub domena znajduje się na tzw. czarnej liście nadawców (tzw. RBL – ang. Real-time Blackhole List). W tym celu możesz skorzystać z popularnych opcji w sieci, typu: check-host, anti-abuse czy multirbl.valli. Wystarczy udostępnić nazwę hosta lub adres IP i od razu przekonasz się, czy nie tutaj tkwi źródło problemu. Warto także sięgnąć po znane, darmowe narzędzie dostępne online o nazwie mail-tester, które pozwala na wysłanie próbnej wiadomości i dokładną analizę pod kątem poprawność e-maila i jego bezpieczeństwa. Uzyskany raport uwzględnia wiele parametrów, nie tylko potencjalną obecność na czarnej liście, ale i specyfikę kodu wiadomości, ocenę względem filtru anstyspamowego SpamAssasin, sposób wyświetlania wiadomości w wersji html oraz w wersji tekstowej, a także ewentualne błędy odnośników w treści e-maila.
Bez względu na to, czy SPAM w e-mail marketingu to Twój aktualny dylemat, czy też nie, należy poważnie brać go pod uwagę i uwzględniać jego ryzyko na etapie przygotowywania strategii promocyjnej i komunikacji z klientami. Jak uniknąć SPAMu? Warto pamiętać m.in. o takich dobrych praktykach, jak: