Chyba każdy z irytacją usuwał kiedyś SPAM oraz nachalne wiadomości z newsletterów, do których zapis gwarantował np. zniżkę na pierwsze zakupy czy wysyłkę branżowego e-booka, a które jednak w żaden sposób nie były wartościowe. Cóż, trzeba przyznać, że e-mail marketing kojarzy się głównie z tego typu działaniami, co wpływa oczywiście na negatywne opinie wśród konsumentów oraz przedsiębiorców. Cold Mailing zakłada jednak inną strategię, ale — jak to zwykle bywa — o jego skuteczności decyduje to, czy jest dobrze zrobiony. Jak więc efektywnie przeprowadzić tego typu kampanię?
Czym jest Cold Mailing?
“Zimne” wiadomości” to nic innego, jak wysyłka spersonalizowanych wiadomości do potencjalnych klientów w celu nawiązania rozmowy biznesowej. Już po tym opisie można stwierdzić, że ta metoda komunikacji jest najbardziej popularna w marketingu B2B, pozwala bowiem budować relację z odbiorcą, a także lekko pchnąć go w kierunku lejka sprzedażowego. Oczywiście, treść nie powinna skupiać się na promocji produktu czy też usługi, aby mail nie został uznany za SPAM (przez algorytm lub samego odbiorcę). W związku z tym stosuje się różne typy narracji:
- Problem-agitate-solve (PAS) — w treści najpierw przedstawia się problem, którego rozwiązanie łączy się z ofertą Twojej firmy,
- Price-picture-push (PPP) — maile rozpoczyna się od docenienia adresata; kolejnym etapem jest prezentacja Twojego produktu/usługi, nawiązując do działalności odbiorcy, a także korzyści z ich wyboru,
- Attention-interest-action (AIDA) — jeśli masz doświadczenie we współpracy z klientami z tej samej branży, w której pracuje Twój odbiorca, zacznij od tego, aby następnie przejść do prezentacji korzyści oraz wezwania do działania,
- Before-after-bridge (BAB) — różni się od PAS tym, że skupia się na problemie, ale też prezentuje idealną, wymarzoną sytuację, w której on nie istnieje. Na końcu prezentowane jest rozwiązanie,
- Star-story-solution (SSS) — główną rolę w tym modelu narracji gra storytelling.
Zanim zdecydujesz się na kampanię mailingową, dowiedz się więcej o RODO
Przyjmijmy, że masz już przygotowaną treść Cold Mailingu, do kogo jednak zamierzasz ją wysłać? Nie chodzi tutaj o dokładne określenie grupy odbiorców (tą musisz poznać jeszcze na etapie planowania kampanii), a o uzyskanie dobrze sprofilowanej bazy danych z listą adresów. Pamiętaj jednak, że ze względu na RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), nie możesz wysłać oferty do kogoś, kto nie wyraził na to zgody. Dlatego też zanim przejdziesz do pozyskiwania nowych klientów, najpierw wyślij wiadomość, w której zapytasz o możliwość opowiedzenia o usługach lub produktach. Największą wartością dodaną Cold Mailingu jest to, że jest mocno spersonalizowany, nie zapomnij więc o tym, by treść była wartościowa dla odbiorcy, a więc zawierała istotne dla niego informacje. Po kilku dniach warto przesłać follow up (np. z linkiem do pobrania darmowego e-booka lub zaproszeniem na targi, na których będziesz mieć stoisko). Jeśli pomimo tych działań nie uzyskasz żadnej odpowiedzi lub będzie ona negatywna, zachęć do kontaktu w przyszłości.
Przeczytaj także: SXO oraz SEO
Jak przygotować Cold Mailing, aby był skuteczny?
Jak zwiększyć szansę na to, że odbiorca przeczyta maila? Najważniejszy będzie oczywiście tytuł, który zapewnia pierwszy kontakt potencjalnego klienta z marką. Niestety, nie ma się co oszukiwać — jest to Twoja jedyna szansa na zwrócenie uwagi oraz wyróżnienie się wśród konkurencji. Dlatego na wymyślenie tytułu warto poświęcić naprawdę sporo czasu, aby od razu zaciekawił on odbiorcę. Kolejnym aspektem, o którym często się zapomina, jest to, że w przypadku Cold Mailingu mniej znaczy więcej. Jeśli po otwarciu wiadomości na adresata będzie czekać ściana tekstu, nie będzie to zachęcające. Skup się na konkretach oraz korzyściach, zadbaj o odpowiednie formatowanie treści. Również brak personalizacji będzie błędem — zwróć się do odbiorcy imieniem oraz nazwiskiem, nawiąż do jego osiągnięć lub aktualnych trendów w branży. Na końcu maila koniecznie powinno się natomiast umieścić Call To Action, zachęcające do nawiązania kontaktu, czyli w efekcie pozyskania leada. Na koniec tego akapitu, warto też przypomnieć o tym, aby dokładnie analizować rozwiązania, które przynoszą pozytywne efekty, a także te, które niekoniecznie się sprawdzają. Dzięki temu Twoje kampanie będą po prostu coraz bardziej efektywniejsze.
Narzędzia, dzięki którym prowadzenie kampanii Cold Mailingowych jest łatwiejsze
Aby ułatwić sobie analizę, możesz wykorzystać automatyzację procesów marketingowych, m.in. testy A/B. Na rynku dostępnych jest wiele różnych programów, pozwalających zarządzać bazami kontaktów, jak i mających specjalne kreatory mailingowe. Obecnie do najpopularniejszych narzędzi z tego zakresu należą:
- GetResponse,
- Mailchimp,
- AWeber,
- Freshmail,
- ExpertSender,
- Woodpecker,
- Hubspot.
Oferta jest o tyle różnorodna, że z pewnością każda firma znajdzie odpowiedni plan dla siebie, dopasowany pod względem budżetu oraz funkcjonalności. Podsumowując, realizacja strategii mailingowej w 2022 roku może być naprawdę prosta, a przede wszystkim skuteczna — konieczne jest jednak skupienie się na jakości działań, a nie ilości wysłanych wiadomości.