Content marketing jest jedną z technik marketingowych, która opiera się na promowaniu firmy poprzez treść. Z założenia ma być ona ciekawa, intrygująca, wciągająca, angażująca emocjonalnie. Jest wiele sposobów wprowadzania content marketingu. Tworzenie strategii jest zależne od branży, spójności z tworzonym wizerunki marki, oraz grup, które chcemy zainteresować. Storytelling to jedna z dziedzin content marketingu. Dowiedz się na czym polega storytelling i jak go wprowadzać.
Na skróty
Content marketing
Część firm decyduje się na tworzenie eksperckiego contentu, czyli wzmacnianiu wizerunku profesjonalistów posiadających obszerną wiedzę w danym temacie. Taka strategia jest skuteczna przede wszystkim w przypadku firm produkujących sprzęty medyczne, meble, samochody, ale też w branży prawniczej, finansowej, gastronomicznej, dietetycznej. W każdej z tych dziedzin autorytet i przyciąganie uwagi poprzez rozpowszechnianie ciekawej wiedzy są pozytywnie odbierane przez potencjalnych klientów. Contentmarketing może być też budowany na humorze i rozbawianiu odbiorców. Jest wiele strategii, które obierają i realizują różne marki. Niezwykle ważne jest to, aby zdecydować się na sposób przekazywania treści potencjalnym klientom. Dlatego w pierwszej kolejności określa się grupę odbiorców, później ustala się jakim językiem będzie się z nimi komunikowało, a na końcu planuje konkretne działania, treść i kampanie marketingowe. Nie da się nazwać i dokładnie określić wszystkich rodzajów strategii content marketingowych. Są one bowiem najczęściej tworzone od podstaw – dopasowuje się je dokładnie do konkretnej firmy, z uwzględnieniem zarówno cech przedsiębiorstwa, jego atutów, jak i celów oraz tego, co prezentuje konkurencja.
Czym jest storytelling?
Storytelling to technika, która polega na tworzeniu historii, które są powiązane z daną marką i produktem. Ludzie uwielbiają ciekawe i angażujące anegdoty czy opowieści, właśnie na tym bazuje storytelling. Jeśli są one związane z daną marką, to zaciekawią odbiorców i sprawią, że będą chcieli oni poznawać więcej szczegółów. Część marek wykorzystuje głównego bohatera, który przeplata się przez wszystkie opowieści. Inne tworzą ciekawą historię na temat powstawania marki oraz rozwijania się jej. Sposobów narracji jest wiele – storytelling może być dzielony na części oraz odcinki i wysyłany mailowo albo też publikowany na blogu. To wszystko dopasowuje się do konkretnej strategii oraz na grupie potencjalnych odbiorców.
To nie jest bezpośrednia forma reklamy, nie namawia do kupna. Przyciąga klientów przez wciągające opowieści i sprawia, że pojawia się sympatia do marki. Jest o wiele większe prawdopodobieństwo tego, że dana osoba kupi produkt od firmy, która ją rozbawia i zaciekawia, niż od przedsiębiorstwa, które jest dla niej neutralne. Ponadto dzięki ciekawym historiom firma czy produkty są zapamiętane. Zostają w głowie konkretnej osoby i w przypadku pojawienia się potrzeby zakupu danych przedmiotów, na myśl przychodzi właśnie ta marka. Ważnym narzędziem storytellingu jest wpływanie na emocje odbiorców treści. Wzruszenie, rozbawienie, sentyment, radość – storytelling jest w stanie obudzić każde uczucie czy emocje. Poruszające historie, które rozśmieszają czy wręcz doprowadzają do łez wzruszenia, będą bardzo silnie zapamiętane. Akcje marketingowe, w których pojawiał się storytelling wprowadziło wiele polskich firm. Ich skuteczność sprawiła, że coraz więcej przedsiębiorstw próbuje korzystać ze storytellingu.
Ważne zasady storytellingu
Najistotniejsze jest to, aby historia była konsekwentna i nie zawierała elementów, które sobie zaprzeczają. Odbiorcy od razu zauważą nieścisłości czy błędy w opowieściach. Dlatego tak istotne jest zaplanowanie wszystkich treści i bycie autentycznym. Kolejną zasadą jest to, aby poprzez storytelling tworzyć relacje, opowiadane historie muszą więc zaciekawiać i interesować odbiorców. Dlatego należy je dopasowywać do grup docelowych, zarówno pod kątem językowym, jak i konstrukcji opowieści. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o storytellingu, to obserwuj naszego bloga.
Storytelling jest częścią content marketingu. Nie wszystkie marki decydują się na to, aby go wykorzystywać, jednak zyskuje on coraz większą popularność. Storytelling można określić jako opowiadanie historii – doskonałych, angażujących historii. Związanych z firmą, ale przedstawiające jakąś sytuację, bohaterów, wydarzenia. Storytelling często opiera się na emocjach i jego zadaniem jest przybliżenie odbiorców do marki.