Customizacja – jak wykorzystać marketingowo?
2 min
2 min
Na skróty
Customizacja coraz częściej pojawia się w branży marketingu. Jest wykorzystywana przez marki jako zaleta produktu lub usługi. Z tego względu warto poznać kilka przykładów oraz praktycznych zastosowań tego rozwiązania.
„Custom” oznacza „niestandardowy”. Proces customizacji to edytowanie konkretnego elementu wedle własnych upodobań. Termin ten jest więc bliskoznaczny dla słowa „personalizacja”, choć nie oznaczają dokładnie tego samego.
Customizacja jest dostępna w przypadku wielu produktów, szczególnie z branży odzieżowej. W ten sposób klient może dostosować ostateczny wygląd ubrania do swoich upodobań.
Czym customizacja różni się od personalizacji? Produkt customowy to jedyny w swoim rodzaju. Produkt personalizowany nie jest standardowy, ale może być dostępny w wielu egzemplarzach. Przykładem customizacji jest zamówienie indywidualnego graweru na biżuterii. Natomiast personalizacją jest na przykład ustalanie wyposażenia samochodu podczas jego zamawiania u dealera – choć taki pojazd będzie dostosowany do potrzeb kupującego, właściciel musi poruszać się po ustalonym schemacie – nie może np. wybrać wyposażenia, którego całkowicie nie ma w ofercie. W przypadku customizacji często możliwości są znacznie większe i poszczególne customowe produkty są niepowtarzalne.
Wiele produktów jest domyślnie customizowanych. Oznacza to, że nie mają swojej „standardowej wersji”, a każdy ma wyjątkowe cechy. Wówczas mówimy o technice made-to-order, czyli zrobiony na zamówienie.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie Cennik
Customizacja niesie ze sobą wiele zalet, zarówno dla kupujących, jak i sprzedających.
Zalety dla klientów:
Zalety dla biznesu:
Firmy wykorzystują customizację w strategiach marketingowych, aby mieć przewagę nad konkurencyjnymi firmami lub tymi, które oferują tylko produkty generyczne (standardowe). Kluczem jest poinformowanie klientów, że mogą zaprojektować pewne elementy produktu, w ofercie typu „made-to-order”. To często tworzy głębsze poczucie własności dla klienta i może prowadzić do lojalności wobec marki.
Doskonałym przykładem customizacji jest Nike. Z jednej strony stworzyło świetny produkt, a z drugiej genialnie go wypromowało. Mowa konkretnie o budach Air Force 1, które dostępne są w wielu wariantach, jednak Nike pozwala także „stworzyć” buta od podstaw, wedle własnego uznania. Taka customizacja sprawia, że każdy może nosić obuwie idealnie dopasowane do indywidualnych upodobań stylistycznych. Rozwiązanie to było – i ciągle jest – często promowane w mediach.
Aby customizacja była efektywna, musi obejmować produkty, które są podatne na taki zabieg. Jednocześnie musi być na to popyt. Dlatego warto dokładnie poznać odbiorców, stworzyć personę i zbierać informacje o potencjalnych klientach zainteresowanych tym rozwiązaniem.
Na dzisiejszym bardzo konkurencyjnym rynku firmy rywalizują ze sobą, tworząc coraz lepsze produkty. Customizacja jest nieszablonowym rozwiązaniem, które może okazać się wyjątkowo skuteczne. Dlatego warto poznać potrzeby konsumentów, aby następnie przygotować idealne rozwiązanie. Customizacja jest jedną z funkcji, które możesz zaoferować, a Twoi klienci bez wątpienia docenią starania i dostępne możliwości.
Customizację możesz promować przy pomocy personalizacji. Reklamy kieruj do potencjalnych konsumentów. W ten sposób zwiększysz szansę na konwersję. Wzrost sprzedaży zwiększy zyski, a to pozwoli rozwijać organizację, budując coraz większą przewagę nad konkurencją.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.