Cykl życia produktu elektronicznego
3 min
3 min
Na skróty
Cykl życia produktu to okres od wprowadzenia konkretnego dobra na rynek, poprzez wzrost sprzedaży, aż po jej spadek. Pod terminem tym kryje się czas funkcjonowania i użytkowania danego towaru (także cyfrowego). Czasami pełny cykl życia produktu może zamykać się w zaledwie kilku miesiącach – na przykład w przypadku sprzedaży sezonowej. Innym razem dane dobro będzie dostępne na rynku przez lata, regularnie generując sprzedaż. Czy cykl życia może być w jakikolwiek wydłużony? Jak promować produkt online?
Choć w świecie marketingu stosuje się określenie „cykl życia produktu”, to termin ten odnosi się także do usług, szczególnie cyfrowych, które są dostępne dla klientów tylko i wyłącznie online. Doskonałym tego przykładem są przeróżne subskrypcje na oprogramowanie, między innymi dostęp do serwisów VOD (Netflix lub HBO GO). Cykl życia produktu online możemy przedstawić za pomocą czterech uniwersalnych etapów:
Trudno wprowadzić produkt na rynek i oczekiwać zysków, równocześnie pomijając jakikolwiek z przedstawionych etapów. Należy jednak pamiętać, że poszczególne kroki dla różnych dóbr będą krótsze lub dłuższe. Na cykl życia produktu online wpływa wiele zmiennych – podstawowe czynniki to między innymi: trend, sezonowość, jakość, marketing.
Wspomnieliśmy już, że ogólnie cykl życia produktu online może być dłuższy lub krótszy. Istnieje kilka sposobów, aby wydłużyć ten okres, równocześnie zwiększając szansę na znacznie lepszą sprzedaż. Podstawowym elementem w przypadku każdego produktu jest odpowiednia promocja poprowadzona jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży i wprowadzeniem na rynek. Przemyślana strategia marketingowa może przynieść tak zwany „efekt wirusowy”, gdzie społeczność będzie dzielić się informacją o nowym produkcie. Dzięki temu wzbudzisz pożądanie bezpośrednio przed rozpoczęciem sprzedaży. Zjawisko to jest szczególnie popularne między innymi w branży gier komputerowych. W tym przypadku cykl życia produktu online rozpoczyna się daleko przed premierą, wraz z pierwszymi pokazami rozgrywki oraz zwiastunami. W ten sposób społeczność może zapoznać się z podstawowymi cechami danego produktu, co zachęca do kupna i zwiększa popyt. Podobnie sytuacja wygląda w branży filmowej, gdzie stosuje się dokładnie takie same techniki marketingowe, jak w przypadku gier komputerowych. Warto zaznaczyć, że filmy również możemy zaliczyć do cyklu życia produktu online ze względu na popularyzację serwisów VOD, które są coraz chętniej wybierane przez klientów, zamiast wizyt w kinie.
Wydłużanie cyklu życia produktu online jest szczególnie popularne i skuteczne w branży IT (np. sprzedaż oprogramowania). To branża, w której szczególne znaczenie ma innowacyjność. W IT wydłużenie cyklu życia zwykle przeprowadza się za pomocą aktualizacji oprogramowania. Dzięki temu konkretne dobro może ciągle być „na czasie”, więc nie podlega procesowi starzenia. W ten sposób produkt dopasuje się do potrzeb klientów, którzy mają coraz większe wymagania wraz z rozwojem technologii. Brak aktualizacji w IT zwykle kończy się niezwykle krótkim cyklem życia produktu online.
Dodatkowym, a zarazem dość uniwersalnym sposobem na wydłużenie cyklu życia różnych produktów jest stosowanie obniżek cenowych wraz z czasem funkcjonowania dóbr na rynku. To rozwiązanie stosowane w nie każdej branży, ale ma znaczenie w dziedzinach, gdzie produkt ulega starzeniu się (np. wcześniej wspomniane gry komputerowe, filmy oraz oprogramowanie). Obniżanie cen zwykle stosuje się w chwili, gdy sprzedaż zaczyna spadać bezpośrednio po nasyceniu rynku. Dzięki temu produkt może być dostarczony do tych klientów, którzy jeszcze nie zdecydowali się na zakup, ze względu na wysoką cenę.
Każdy produkt posiada unikalne cechy, dlatego promocja może opierać się na różnych kanałach komunikacyjnych. Do celów marketingowych zwykle wykorzystuje się pozycjonowanie strony internetowej (SEO) oraz płatne reklamy w Google Ads. W niektórych branżach spore efekty może przynieść także promocja w mediach społecznościowych (głównie Facebook i Instagram). Produkt online może być promowany także stacjonarnie, na przykład za pomocą przeróżnych konferencji czy spotkań tematycznych.
Pierwszy etap cyklu życia produktu online, czyli „Promocja i wprowadzenie na rynek” ma kolosalne znaczenie na efektywność kolejnych kroków. Brak strategii marketingowej znacznie utrudnia (a czasem nawet uniemożliwia) sprzedaż oraz rozwój konkretnego dobra na rynku. Trudno pozyskać klientów, skoro społeczność nie wie, że dany produkt jest dostępny. Dlatego wdrożenie SEO oraz reklam Google Ads cieszy się tak ogromną popularnością i skutecznością.
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, bowiem każde dobro powinno być reklamowane za pomocą indywidualnie dobranych technik, co pozwala uzyskać maksymalną efektywność. Dość uniwersalnym rozwiązaniem będzie rozwój strony internetowej za pomocą SEO. Dzięki temu klienci szybko znajdą Twoją ofertę i z niej skorzystają. Równocześnie z pozycjonowaniem bardzo często realizuje się kampanie reklamowe Google Ads. Jeśli chcesz wydłużyć cykl życia produktu online, możesz skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zajmą się marketingiem od A do Z. Wówczas Twoje oferta zostanie odpowiednio wypromowana, co znacznie wpłynie na efektywność sprzedaży.