Czy SWL jeszcze działają?
3 min
3 min
Na skróty
Systemy Wymiany Linków (SWL) były szczególnie popularne w przeszłości – aż do 2014 roku, gdy spenalizowane zostały pierwsze polskie, jak i zagraniczne portale oferujące tego typu rozwiązania. Ich głównym celem okazywało się zwiększanie liczby odnośników prowadzących do strony, co miało wpłynąć pozytywnie na pozycje słów kluczowych w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Niektóre systemy wymiany linków wciąż istnieją i działają, natomiast praktykowanie SWL-i, jako fundamentalnej strategii optymalizacji w celu poprawy poprawy pozycji witryn w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania nie jest rekomendowane.
W przeszłości linkowanie zwrotne (backlinking) było ważnym czynnikiem rankingowym w algorytmach wyszukiwarek. Ostatnie lata natomiast wiążą się z olbrzymią metamorfozą Google, co poskutkowało licznymi karami za tzw. manipulacje linkami (np. w postaci gwałtowanego obniżenia pozycji witryn w SERP-ach).
Ogólnie rzecz biorąc SWL mogą działać, natomiast istnieje duże ryzyko tzw. penalizacji tego rozwiązania przez algorytmy, ponieważ zalicza się je do praktyk czarnego kapelusza (Black Hat SEO). Systemy Wymiany Linków są traktowane na równi z tzw. cloakingiem (maskowaniem) czy też keyword stuffingiem (upychaniem słów kluczowych).
Zamiast wykorzystywania systemów wymiany linków, zalecamy stosowanie strategii związanych z tworzeniem wartościowej i unikalnej treści na stronie oraz pozyskiwaniem naturalnych odnośników odwołujących się do konkretnej zawartości. Dzięki temu poprawimy pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zwiększymy ruch na stronie w sposób bardziej naturalny i trwały.
Według oficjalnych informacji Google linki pochodzące z serwisów, które biorą udział w wymianie SWL-i nie będą respektowane. W praktyce jednak takie odnośniki mogą działać, o ile serwis, na którym znajduje się link jest jakościowy, tematyczny i posiada autorytet.
Popularnymi sposobami na pozyskiwanie wartościowych linków podczas pozycjonowania prowadzących do strony są m.in.:
Zanim zdecydujesz się na konkretny sposób link buildingu, powinieneś określić stan swojej witryny. Pomocny w tym przypadku okaże się audyt SEO wskazujący jej wady oraz zalety. Wybierając pomoc specjalistów, będziesz mógł dodatkowo uzyskać porady odnośnie wdrożenia konkretnych zmian poprawiających stan Twojej witryny. W skład analizy audytorskiej wchodzi również weryfikacja linków wewnętrznych oraz zewnętrznych.
SWL (Systemy Wymiany Linków) to systemy, w których użytkownicy wymieniają między sobą linki niskiej jakości prowadzące do wybranych stron internetowych w celu poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.
Niektóre systemy wymiany linków wciąż istnieją i działają, ale praktykowanie SWL jako fundamentalnej strategii optymalizacji SEO nie jest rekomendowane.
Linkowanie zwrotne było kiedyś ważnym czynnikiem rankingowym w algorytmach wyszukiwarek, ale ostatnie lata przyniosły olbrzymią metamorfozę Google. Liczne kary za manipulacje linkami spowodowały, że SWL są traktowane na równi z tzw. czarnymi praktykami SEO, takimi jak maskowanie czy upychanie słów kluczowych. Obecnie należy wykorzystywać wyłącznie wartościowe sposoby link buildingu (np. tworzenie viralowych treści).
Tak, istnieje duże ryzyko, że korzystanie z SWL poskutkuje penalizacją strony przez algorytmy wyszukiwarek za manipulowanie linkami, co może doprowadzić do spadków pozycji Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania.
Zamiast korzystania z systemów wymiany linków, zaleca się skupienie na tworzeniu wartościowej i unikalnej treści na stronie oraz pozyskiwanie naturalnych odnośników odwołujących się do konkretnej zawartości. Dzięki temu poprawisz pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zwiększysz ruch na stronie w sposób bardziej naturalny i trwały.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.