Czy warto pozycjonować za efekt?
5 min
5 min
Pozycjonowanie strony to ważna część marketingu każdej firmy, która chce zaistnieć w przestrzeni internetowej. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na skorzystanie z usług profesjonalistów, których głównym zadaniem jest wyróżnienie strony wśród wyników wyszukiwania. Jesteś jedną z osób, które planują podpisać umowę z agencja? A może zmieniasz firmę pozycjonerską i przeraża Cię wielość modelów rozliczeń? Na pewno przynajmniej jedna firma zaproponowała Ci pozycjonowanie za efekt. Zobacz z czym wiąże się wybór tej opcji i podejmij decyzję w pełni świadomie.
Zanim zainteresujesz się konkretnymi modelami rozliczeń, warto zapoznać się z tym, na co składają się koszty. Pozycjonowanie stron internetowych nigdy nie wygląda tak samo w każdym przypadku. Profesjonaliści podchodzą do każdej witryny w indywidualny sposób, przygotowując spersonalizowaną strategię. Wymaga to kompleksowego przygotowania, zbadania strony, konkurencji, rynku, audytu SEO. Najtańsze firmy najczęściej podchodzą hurtowo do wszystkich witryn, stosując wobec nich te same działania. To najłatwiejszy, najtańszy, ale również najmniej skuteczny sposób. Należy dokładnie dopasować wykonywane czynności, do konkretnej strony. Tylko wtedy efekty będą satysfakcjonujące. Gdy już zdecydujesz się na SEO dla swojej witryny w profesjonalnej agencji, nad jej pozycjonowaniem będzie czuwać grono wykwalifikowanych specjalistów. Twoja strona internetowa zostanie poddana gruntownej analizie, a następnie optymalizacji. Wszystkie działania będą monitorowane oraz analizowane, aby efekty mogły pojawić się jak najszybciej. Jaki budżet na to przygotować? Koszt pozycjonowania dla każdej strony internetowej jest inny, uzależniony od wielu czynników. Trudno jasno określić koszty bez konsultacji.
Duże sklepy internetowe wymagają innego podejścia, niż małe lokalne wizytówki. Na koszt pozycjonowania składa się wiele zmiennych, stąd ceny wahają się od kilkuset złotych miesięcznie, do nawet kilku tysięcy. Konkurencyjne branże wymagają większego zaangażowania, a uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce jest po prostu trudniejsze. Najlepsze agencje zajmujące się SEO/SEM bardzo rzadko przygotowują schematyczne cenniki, ponieważ każda domena wymaga spersonalizowanej strategii, wdrażanej na przestrzeni miesięcy. Gdy będziesz przeglądać oferty firm, możesz zapytać o koszt pozycjonowania dla Twojej strony internetowej. Następnie porównasz różne propozycje, aby wybrać tą, która wydaje Ci się najsensowniejsza. Bardzo często agencje przygotowują różne umowy i odrębne metody rozliczeń. Jedną z nich jest na przykład pozycjonowanie za efekt. Jak wygląda taka współpraca? Na co się przygotować? Czy zawsze warto inwestować w SEO za efekt?
To przestarzały model rozliczania, który wciąż bywa stosowany, ale jest mało opłacalny – zarówno dla agencji, jak i klienta. Powstał po to, aby upewniać klientów w tym, że agencja pracuje cały czas nad pozycją. Jeszcze kilka lat temu w ten sposób rozliczało się większość agencji, ale algorytmy Google działały inaczej. Czasem nawet wzmożone wysiłki mogą nie przynieść efektów, ponieważ konkurencja zastosuje niedopuszczalne metody, czyli Black Hat SEO. Zanim algorytmy to zauważą, a pozycja witryny klienta wróci na miejsce, albo podskoczy o kilka, może minąć wiele czasu. Ponadto efekty pozycjonowania nie przychodzą już tak szybko, wymagają przynajmniej kilkumiesięcznej pracy. Samo utrzymanie pozycji witryny jest kosztowne i wymaga wiele działań. Pozycjonowanie za efekt obecnie jest już nieopłacalne, ponieważ SEO mocno się zmieniło. Na czym polega pozycjonowanie za efekt? W tym przypadku również nie ma jednego schematu, ponieważ każda umowa sporządzana jest indywidualnie dla konkretnego klienta. Co więcej, wyszukiwarki ciągle wdrażają nowe aktualizacje, do których agencje SEO/SEM muszą się dostosować – wówczas zmieniają się typy umów oraz ich składowe. Nowoczesne pozycjonowanie za efekt może przybierać różną formę, niektóre z nich są korzystne.
Koszt pozycjonowania ustalany przed podpisaniem umowy może opierać się na rozliczeniu za frazy w TOP 10 wyników wyszukiwań. Wówczas zapłacisz za efekt pracy agencji. Przed zawarciem umowy dokładnie sprawdź, co podpisujesz. Zapoznaj się z cenami za poszczególne pozycje. Jeżeli agencja będzie działać sprawnie i konwertujące frazy będą znajdować się na pierwszych miejscach, koszt pozycjonowania wzrośnie, wraz z Twoją pozycją. Nie ma problemu, jeśli rozliczenie za frazy stanowi tylko część opłat, jakie wiążą się z działaniami SEO, czyli są składową całych kosztów. Wtedy agencja dostaje więcej pieniędzy za lepsze efekty, które nie zawsze przychodzą szybko i mają na nie wpływ nie tylko czynniki zależne od pozycjonerów. Jeśli jednak płacisz wyłącznie za efekt, to rozważ zmianę firmy albo umowy. Część agencji SEO, które rozliczają się tylko za frazy, stosuje Black Hat SEO, a inne nie robią nic, kiedy dana strona ma opłacalne miejsce. Załóżmy, ze Twoja witryna utrzymuje się na 4 miejscu pod jakąś frazą. Agencja może wykonać wiele trudnych i wymagających pracy działań, żebyś wyprzedził konkurenta zajmującego 3 pozycję – wtedy otrzyma trochę więcej pieniędzy. Może też nie robić nic, albo wprowadzać drobne zmiany, a Ty będziesz cały czas płacił za czwartą pozycję. Rozliczenie za frazy może rozleniwiać, a część agencji nie wykorzystuje w pełni potencjału witryn. Sprawdzają czy opłaca im się walczyć o wyższe pozycje i nie zawsze podejmują się wymagających działań.
Kolejnym przykładem pozycjonowania za efekt jest rozliczenie na podstawie współczynnika konwersji. To metoda stosowana nieco rzadziej. Będziesz płacić za osiągnięcie konkretnego celu w postaci konwersji. Może to być na przykład zrealizowanie zamówienia w sklepie czy zapis do listy mailingowej. Pozycjonowanie za efekt w ten sposób nie jest zbyt często stosowane przez agencje, ponieważ specjaliści z zakresu SEO/SEM głównie zajmują się umocnieniem pozycji i zwiększeniem ruchu, a nie bezpośrednią sprzedażą Twoich produktów lub usług. Możesz jednak wybrać agencję, która zajmuje się także działaniami UX, które silnie wpływają na konwersję. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, skontaktuj się z nami
Istnieje także możliwość rozliczenia za zwiększenie ruchu organicznego na Twojej stronie. Wówczas płacisz za to, że witrynę odwiedza więcej użytkowników. Oczywiście pod uwagę bierze się ruch organiczny. Rozliczasz się z agencją tylko wtedy, gdy pojawią się efekty SEO.
Bardzo ciekawym sposobem rozliczenia pozycjonowania za efekt jest także model hybrydowy, stanowiący połączenie płatności stałem oraz zmiennej. Jak to wygląda? Płacisz jedną, stałą opłatę oraz dodatkowo rozliczasz się za efekty zapisane w umowie. To korzystne rozwiązanie dla klienta oraz agencji. W przypadku pozycjonowania za efekt model hybrydowy jest bardziej opłacalny.
Jeśli dana agencja oferuje wyłącznie pozycjonowanie za efekt, to nie podpisuj z nią umowy. Ważne jest to, aby elastycznie podejść nie tylko do SEO Twojej witryny, ale także metod rozliczeń. Dobra agencja SEO nie będzie więc ograniczała się wyłącznie do tego przestarzałego modelu. Tym bardziej, iż te nowoczesne i najskuteczniejsze agencje mają świadomość tego, iż płatność za efekt nie przekłada się na godziny spędzone na pozycjonowaniu danej witryny. Niekiedy optymalizacja strony to mnóstwo działań, które opierają się na naprawie wielu elementów witryny. Czasem nie jest to konieczne, a pracuje się wyłącznie nad optymalizacją nowych podstron. Zdecydowanie najlepszą alternatywą jest oferta SXO. Dlaczego SXO jest lepsze niż pozycjonowanie za efekt? Pozwala ono dostosować działania do konkretnej witryny w sposób indywidualny. Dzięki SXO nie tylko zadbasz o widoczność, ale też konwersję (poprzez dbałość o intuicyjność oraz użyteczność witryny). Pozycjonowanie za efekt to tylko opłata za widoczność, a SXO skupia się mocno na tym, aby przełożyć je na konwersję.
Zastanawiasz się, czy warto inwestować w SEO za efekt? To zależy. Przed podjęciem decyzji porównaj ofertę abonamentową z taką metodą rozliczenia. Wówczas zobaczysz, co Ci się bardziej opłaca. Nie bierz jednak pod uwagę wyłącznie kosztów, ale także opinie o danej agencji SEO i jej skuteczność. Sprawdź, co wchodzi w skład umowy przed jej zawarciem – pamiętaj, że aktualnie strony internetowe należy pozycjonować całościowo, a nie tylko z wyróżnieniem kilku fraz kluczowych. Wówczas efekty będą satysfakcjonujące i długotrwałe.
Osoby zastanawiające się nad tym czy warto wybrać SEO za efekt, często obawiają się, że w modelu abonamentowym agencja będzie leniuchować, zamiast pracować. Istnieje takie ryzyko, więc przed podjęciem decyzji sprawdź kilka agencji. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznym pozycjonowaniu, to czytaj nasze wpisy. Masz więcej pytań? Chcesz podjąć efektywną współpracę? Skontaktuj się z nami!
Student zarządzania na Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej. Interesuje się marketingiem internetowym z naciskiem na SEO i to właśnie związane z tym tematy najbardziej lubi tworzyć treści. Pisanie to dla niego pasja. Ceni dobrą książkę i wartościowy podcast.
Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2