E-commerce

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

7 min czytania
Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Coraz więcej sklepów online oferuje zakupy na raty. Płatności ratalne są przede wszystkim bardzo wygodnym rozwiązaniem dla klientów – konsument może dokonać transakcji nawet w sytuacji, gdy nie ma na swoim rachunku wystarczającej kwoty do realizacji zamówienia. Zamiast tego użytkownik sklepu internetowego może przez dany okres co miesiąc płacić raty, czyli określone, mniejsze sumy.

Płatności ratalne mają jednak także swoje słabsze strony, a ich implementacja nie zawsze należy do najprostszych. Dodatkową przeszkodą bywają formalności, które należy dopełnić, by wprowadzić takie rozwiązanie do swojego sklepu online, a także zorientowanie się w posiadanych prawach (np. zakresie odpowiedzialności sprzedawcy).

Jeżeli ten temat jest dla Ciebie interesujący, zapraszamy do dalszej lektury!

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Trochę teorii, czyli na czym polega sprzedaż na raty?

Sprzedaż ratalna to popularna forma finansowania zakupu, szczególnie w przypadku droższych przedmiotów, np. elektroniki. Na czym dokładnie polega jej mechanizm?

W największym skrócie sprzedaż ratalna to umowa, w ramach której kupującemu wydana zostaje tzw. rzecz ruchoma (np. laptop) jeszcze przed całkowitym zapłaceniem ceny. Taka płatność rozłożona jest na określone raty, co pozwala nabywcy na podzielenie kosztu w czasie.

Kluczowe jest to, że w momencie zawarcia umowy sprzedaży kupujący staje się właścicielem rzeczy, pomimo, że nie zapłacił jeszcze za nią całej sumy.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Rola kredytu

Nie każdy wie, że sprzedaż na raty jest tak naprawdę formą kredytu udzielonego przez sprzedawcę (lub bank, z którym sprzedawca współpracuje) kupującemu. Oznacza to, że do ceny towaru doliczane są odsetki. Właśnie dlatego umowa sprzedaży ratalnej (tak jak standardowa umowa kredytu) musi być zawarta na piśmie i zawierać szczegółowe informacje, takie jak:

  • cena towaru,
  • wysokość raty,
  • liczba rat,
  • oprocentowanie,
  • termin płatności.

Jako sprzedawca masz prawo do zabezpieczenia swoich interesów. Najczęstszym takim jest zastrzeżenie prawa własności do momentu całkowitej spłaty ceny. Ujmując prościej oznacza to, że dana rzecz ruchoma pozostaje własnością sklepu internetowego (sprzedawcy) do momentu, aż klient nie uiści całości należnej kwoty.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Jak sprzedawać na raty?

Jak już wspomnieliśmy, umożliwienie klientom płacenia za produkty w określonych ratach wymaga odpowiedniej optymalizacji w zakresie platformy sprzedażowej. Pierwszym krokiem powinno być zatem wprowadzenie adekwatnych rozwiązań technicznych.

Warto przy tym pamiętać, że sprzedaż ratalna w e-commerce nie zawsze wygląda tak samo. Zależnie od tego, z jakiego systemu korzystasz, implementacja omawianego przez nas rozwiązania będzie się nieco różnić. Poniżej znajdziesz sprawdzone moduły oraz narzędzia, które pomogą Ci we wprowadzeniu zakupów na raty.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

System płatności Przelewy24

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest system płatności Przelewy24. Narzędzie to posiada dodatkową opcję, dzięki której możliwa jest realizacja zakupów na raty. Całość jest wyjątkowo wygodna i cieszy się uznaniem w branży e-commerce, ponieważ wiele sklepów internetowych i tak wykorzystuje Przelewy24 jako główne narzędzie do realizacji płatności.

Zobacz  Komunikacja ze społecznością – na przykładzie marek tworzących najlepszą społeczność

Obsługa narzędzia jest prosta (zarówno dla klientów, jak i sprzedawcy), dodatkowo, poza sprzedażą ratalną online, istnieje z możliwość płatności za pomocą przelewów online czy systemu BLIK. Narzędzie pozwala na implementację praktycznie w każdym sklepie internetowym typu open source oraz na wielu platformach SaaS (software as a service). Oprogramowanie pozwala wdrożyć intuicyjny kalkulator ratalny, wyświetlany bezpośrednio na podstronie z produktem.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

W przypadku narzędzia Przelewy24 sprzedaż na raty online nie wymaga opłacenia prowizji. Gdy klient skorzysta z Twojego sklepu, nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. Co więcej, sprzedaż na raty online za pomocą systemu Przelewy24 nie oznacza, że przedsiębiorca będzie otrzymywać wpłatę regularnie co miesiąc. Do kasy sklepu trafia cała kwota ze sprzedaży i na tym transakcja dobiega końca. Za egzekwowanie należności odpowiada bank, który zawarł umowę z kupującym.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Zakupy na raty bezpośrednio na własnej platformie

Możesz również wdrożyć sprzedaży na raty bezpośrednio za pomocą swojej platformy e-commerce, korzystając z gotowych implementacji. To propozycja szczególnie popularna w sklepach typu SaaS, gdzie możliwość wdrożenia zewnętrznych systemów płatności jest silnie ograniczona. Niektóre platformy sklepowe mogą po prostu nie obsługiwać systemu Przelewy24. Co wtedy zrobić?

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Płatności ratalne na Shoper

Zapoznaj się z możliwościami swojego sklepu oraz jego „fabrycznymi” możliwościami. Na przykład Shoper posiada Raty Online, które są połączone z Alior Bankiem. Klient po dodaniu produktu do koszyka jest przenoszony do zewnętrznego formularza, a po jego wypełnieniu zawiera umowę z bankiem. Sprzedający otrzymuje całą kwotę transakcji, a konsument spłaca raty w Alior Banku.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Płatności ratalne na IdoSell

Podobnie sytuacja wygląda w sklepach postawionych na IdoSell. Różnica jednak jest taka, że sprzedawca może zaoferować kupującemu sprzedaż ratalną e-commerce w różnych bankach, a nie tylko w jednym. Sklepy typu SaaS posiadają takie opcje, ponieważ bardzo często platformy tego rodzaju posiadają pewne ograniczenia, przez które niemożliwe jest wdrożenie systemu płatności PayU, Tpay lub Przelewy24.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Plusy i minusy sprzedaży ratalnej w sklepie online

Sprzedaż ratalna w e-commerce ma swoje wady oraz zalety. Nie każdy sprzedawca chętnie korzysta z zawierania transakcji tego rodzaju. Warto przyjrzeć się nieco bliżej plusom i minusom omawianego przez nas rozwiązania.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Zalety płatności ratalnych

Zacznijmy od zalet. Przede wszystkim sprzedaż ratalna w e-commerce to szansa na pozyskanie klienta, który nie mógłby zrealizować transakcji za pomocą środków na rachunku bankowym. Wdrożenie tego rozwiązania może więc znacznie zwiększyć sprzedaż, szczególnie w branży, gdzie produkty wymagają nieco większych inwestycji (np. elektronika i meble).

Co więcej, sprzedaż na raty online pozytywnie wpływa na wizerunek firmy – w ten sposób marka udowadnia, że jest gotowa sprostać potrzebom wszystkich klientów. Realizacja zakupów za pomocą rat jest szybka i wygodna dla konsumentów, co dodatkowo zachęca do zakupów.

Zobacz  Na czym polega strategia cen niskich i jak ją skutecznie wdrożyć?

Z pewnością za atut możemy uznać także przeniesienie odpowiedzialności klienta, który za spłatę należności odpowiada przed bankiem, a nie sklepem. Przedsiębiorca nie musi się martwić o wypłacalność konsumenta, ponieważ zapłatę otrzymuje z góry, bezpośrednio od banku, który następnie co miesiąc egzekwuje należności.

Wady płatności ratalnych

Sporym minusem wdrożenia sprzedaży na raty online są formalności. Zależnie od tego, jaką działalność prowadzisz, dokumentacji może być więcej bądź mniej. Warto dokładnie zapoznać się z prawem, propozycją banku oraz systemem płatność, aby dogłębnie zbadać każdą kwestię.

Wadą sprzedaży ratalnej w e-commerce może być trudność związana z wdrożeniem systemu płatności. Platformy open source dają spore pole do popisu, jednak nie każdy sklep internetowy typu SaaS posiada taką funkcjonalność, a jeśli ją obsługuje, to może być ona mało wygodna dla sprzedającego oraz kupującego.

Minusem są także prowizje ponoszone przez e-commerce. Choć na rynku można znaleźć oferty 0%, to zwykle banki pobierają niewielki ułamek ze sprzedaży za wykorzystywanie sprzedaży ratalnej.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Czy sprzedaż ratalna jest bezpieczna?

Poprawnie zaimplementowana sprzedaż na raty online w sklepie internetowym jest w pełni bezpieczna i przenosi ryzyko braku spłaty ze strony kupującego na bank, a nie sprzedawcę produktu. Jeśli posiadasz e-commerce oparty na platformie open source zapoznaj się z różnymi implementacjami systemu płatności w ratach, aby wybrać najlepszą propozycję.

Przykładowo, na platformie PrestaShop przedsiębiorca może zaimplementować sprzedaż na raty za pomocą banków Santander i mBank oraz dzięki specjalnym narzędziom PayU, Tpay, czy Przelewy24, które także korzystają z ofert różnych banków, ale ich obsługa po stronie kupującego zwykle jest nieco prostsza. Każde z powyższych rozwiązań będzie bezpieczne – wystarczy wybrać ofertę gwarantującą maksymalny komfort w przypadku Twojego biznesu.

Odstąpienie od umowy

W określonych sytuacjach sprzedawca może odstąpić od umowy sprzedaży ratalnej. Dzieje się tak zazwyczaj w przypadku, gdy kupujący zalega z płatnością co najmniej dwóch rat, a łączna suma do zapłacenia zaległości przekracza określoną część ceny towaru.

Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?

Wskazówka prawna dot. sprzedaży w ratach!

Kiedy ruchoma rzecz jest sprzedawana osobie fizycznej, która korzysta z kredytu bankowego przeznaczonego na ten cel, a spłata tego kredytu odbywa się w ratach, a przedmiot transakcji zostaje przekazany kupującemu przed pełnym uregulowaniem zobowiązania, bank otrzymuje ustawowe prawo zastawu na tę rzecz, o ile pozostaje ona w posiadaniu nabywcy. Z kolei odpowiedzialność za wady rzeczy spoczywa wyłącznie na sprzedawcy.

W jaki sposób przeprowadzać sprzedaż na raty w sklepie online?

Uruchomienie sprzedaży ratalnej w e-commerce może wyglądać różnie. Na platformach open source zwykle wykorzystuje się ku temu specjalne wtyczki bądź moduły – przykładem jest między innymi PrestaShop. Natomiast w systemach SaaS często wystarczy włączenie i skonfigurowanie tej opcji za pomocą ustawień w panelu administracyjnym – sytuacja ta ma miejsce na przykład na platformie Shoper.

Zobacz  Czym jest system October CMS?

Zapoznaj się dokładnie ze swoim sklepem internetowym oraz jego możliwościami bądź skorzystaj z pomocy specjalistów, którzy szybko i kompleksowo zaimplementują sprzedaż na raty online wedle Twoich potrzeb.

FAQ – pytania o to, czy warto wprowadzić sprzedaż na raty, a także z jakim korzyściami i ryzykiem jest to związane?

1. Na czym polega sprzedaż na raty w sklepie internetowym?

Sprzedaż na raty to umowa, w której sklep internetowy, działając w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, sprzedaje rzeczy ruchome osobie fizycznej za cenę płatną w określonych ratach. Towar wydawany jest klientowi przed całkowitą zapłatą ceny.

2. Czy kupujący ma prawo do rękojmi za wady rzeczy sprzedanej na raty?

Tak, sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej również przy sprzedaży na raty, na takich samych zasadach jak przy zwykłej sprzedaży. Wyłączenie lub ograniczenie tej odpowiedzialności możliwe jest jedynie w przypadkach przewidzianych przez przepisy szczególne – nie można tego umownie wyłączyć na niekorzyść konsumenta.

3. Co jeśli suma zaległych rat przewyższa ustalony limit?

Sprzedawca może odstąpić od umowy i żądać natychmiastowego uregulowania całości ceny wyłącznie wtedy, gdy opóźnienie dotyczy co najmniej dwóch rat, a suma zaległych rat przewyższa jedną piątą całkowitej ceny.

4. Czy sprzedaż na raty dotyczy każdej osoby fizycznej?

Przepisy o sprzedaży na raty mają zastosowanie wtedy, gdy osobą kupującą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej w zakresie związanym z danym zakupem (czyli nie na firmę). Gdy nabywca działa w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, sprzedaż na raty nie jest objęta tymi przepisami.

5. Jak sprzedaż na raty wpływa na prawa konsumenta?

Osoba fizyczna korzystająca ze sprzedaży ratalnej jest szczególnie chroniona – jej uprawnienia z tytułu rękojmi nie mogą być ograniczone umownie. Dodatkowo, sama weryfikacja zdolności kredytowej i możliwość wcześniejszej spłaty bez dodatkowych kosztów są przewidziane prawem.

6. Jakie skutki wiążą się z bezskutecznym upływem wyznaczonego terminu zapłaty rat?

Jeśli kupujący nie ureguluje zaległych rat nawet po upływie wyznaczonego przez sprzedawcę dodatkowego terminu, sprzedawca może odstąpić od umowy sprzedaży na raty. Skutki takiego odstąpienia dotyczą zwrotu rzeczy i uiszczonej części ceny – każda ze stron umowy sprzedaży zwraca to, co otrzymała w ramach umowy.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3.2 / 5. Liczba głosów: 5

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy