Czy warto wprowadzić zakupy na raty w sklepie internetowym?
4 min
4 min
Na skróty
Płatność ratalna dla klientów jest przede wszystkim niezwykle wygodna. Konsument nie musi zastanawiać się, czy posiada aktualnie na swoim rachunku bankowym odpowiednią kwotę do realizacji zamówienia. Po prostu użytkownik decyduje się na raty, po czym finalizuje transakcję i w krótkim czasie otrzymuje swój produkt. To rozwiązanie szybkie, wygodne i przede wszystkim bezpieczne dla sklepu internetowego.
Sprzedaż ratalna w e-commerce nie zawsze wygląda tak samo. Zależnie od tego, z jakiego systemu korzystasz, implementacja omawianego przez nas rozwiązania będzie prezentować się w odrębny sposób. Istnieje kilka narzędzi, które możesz wdrożyć w swoim sklepie internetowym. Warto przyjrzeć się im nieco bliżej.
Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest wdrożenie systemu płatności Przelewy24. Narzędzie to posiada dodatkową opcję, dzięki której możliwa jest realizacja zakupów na raty. Całość jest niezwykle wygodna i cieszy się uznaniem w branży e-commerce, ponieważ wiele sklepów internetowych i tak wykorzystuje Przelewy24 jako główne narzędzie do realizacji płatności. Obsługa narzędzia jest prosta (zarówno dla klientów, jak i sprzedawcy), dodatkowo poza sprzedażą ratalną online istnieje z możliwość płatności za pomocą przelewów online czy systemu BLIK. Narzędzie pozwala na implementację praktycznie w każdym sklepie internetowym open source oraz na wielu platformach SaaS (software as a service). Dodatkowo oprogramowanie pozwala wdrożyć intuicyjny kalkulator ratalny, wyświetlany bezpośrednio na podstronie z produktem. W przypadku narzędzia Przelewy24 sprzedaż na raty online nie wymaga opłacenia prowizji. Gdy klient skorzysta z Twojego sklepu, nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. Co więcej, sprzedaż na raty online za pomocą systemu Przelewy24 nie oznacza, że przedsiębiorca będzie otrzymywać wpłatę regularnie co miesiąc. Do kasy sklepu trafia cała kwota ze sprzedaży i na tym transakcja dobiega końca. Za egzekwowanie należności odpowiada bank, który zawarł umowę z kupującym.
Możesz również wdrożyć sprzedaży na raty bezpośrednio za pomocą swojej platformy e-commerce, korzystając z gotowych implementacji. To propozycja szczególnie popularna w sklepach typu SaaS, gdzie możliwość wdrożenia zewnętrznych systemów płatności jest silnie ograniczona. Niektóre platformy sklepowe mogą po prostu nie obsługiwać systemu Przelewy24. Co wtedy zrobić? Zapoznaj się z możliwościami swojego sklepu oraz jego „fabrycznymi” możliwościami. Na przykład Shoper posiada Raty Online, które są połączone z Alior Bankiem. Klient po dodaniu produktu do koszyka jest przenoszony do zewnętrznego formularza, a po jego wypełnieniu zawiera umowę z bankiem. Sprzedający otrzymuje całą kwotę transakcji, a konsument spłaca raty w Alior Banku.
Podobnie sytuacja wygląda w sklepach postawionych na IdoSell. Różnica jednak jest taka, że sprzedawca może zaoferować kupującemu sprzedaż ratalną e-commerce w różnych bankach, a nie tylko w jednym. Sklepy typu SaaS posiadają takie opcje, ponieważ bardzo często platformy tego rodzaju posiadają pewne ograniczenia, przez które niemożliwe jest wdrożenie systemu płatności PayU, Tpay lub Przelewy24.
Sprzedaż ratalna w e-commerce ma swoje wady oraz zalety. Nie każdy sprzedawca chętnie korzysta z zawierania transakcji tego rodzaju. Warto przyjrzeć się nieco bliżej plusom i minusom omawianego przez nas rozwiązania.
Zacznijmy od zalet. Przede wszystkim sprzedaż ratalna w e-commerce to szansa na pozyskanie klienta, który nie mógłby zrealizować transakcji za pomocą środków na rachunku bankowym. Wdrożenie tego rozwiązania może więc znacznie zwiększyć sprzedaż, szczególnie w branży, gdzie produkty wymagają nieco większych inwestycji (np. elektronika i meble). Co więcej, sprzedaż na raty online pozytywnie wpływa na wizerunek firmy – w ten sposób marka udowadnia, że jest gotowa sprostać potrzebom wszystkich klientów. Realizacja zakupów za pomocą rat jest szybka i wygodna dla konsumentów, co dodatkowo zachęca do zakupów. Z pewnością za atut możemy uznać także przeniesienie odpowiedzialności klienta, który za spłatę należności odpowiada przed bankiem, a nie sklepem. Przedsiębiorca nie musi się martwić o wypłacalność konsumenta, ponieważ zapłatę otrzymuje z góry, bezpośrednio od banku, który następnie co miesiąc egzekwuje należności.
Sporym minusem wdrożenia sprzedaży na raty online są formalności. Zależnie od tego, jaką działalność prowadzisz, dokumentacji może być więcej bądź mniej. Warto dokładnie zapoznać się z prawem, propozycją banku oraz systemem płatność, aby dogłębnie zbadać każdą kwestię. Wadą sprzedaży ratalnej w e-commerce może być trudność związana z wdrożeniem systemu płatności. Platformy open source dają spore pole do popisu, jednak nie każdy sklep internetowy typu SaaS posiada taką funkcjonalność, a jeśli ją obsługuje, to może być ona mało wygodna dla sprzedającego oraz kupującego. Minusem są także prowizje ponoszone przez e-commerce. Choć na rynku można znaleźć oferty 0%, to zwykle banki pobierają niewielki ułamek ze sprzedaży za wykorzystywanie sprzedaży ratalnej.
Poprawnie zaimplementowana sprzedaż na raty online w sklepie internetowym jest w pełni bezpieczna i przenosi ryzyko braku spłaty ze strony kupującego na bank, a nie sprzedawcę produktu. Jeśli posiadasz e-commerce oparty na platformie open source zapoznaj się z różnymi implementacjami systemu płatności w ratach, aby wybrać najlepszą propozycję. Przykładowo, na platformie PrestaShop przedsiębiorca może zaimplementować sprzedaż na raty za pomocą banków Santander i mBank oraz dzięki specjalnym narzędziom PayU, Tpay, czy Przelewy24, które także korzystają z ofert różnych banków, ale ich obsługa po stronie kupującego zwykle jest nieco prostsza. Każde z powyższych rozwiązań będzie bezpieczne – wystarczy wybrać ofertę gwarantującą maksymalny komfort w przypadku Twojego biznesu.
Uruchomienie sprzedaży ratalnej w e-commerce może wyglądać różnie. Na platformach open source zwykle wykorzystuje się ku temu specjalne wtyczki bądź moduły – przykładem jest między innymi PrestaShop. Natomiast w systemach SaaS często wystarczy włączenie i skonfigurowanie tej opcji za pomocą ustawień w panelu administracyjnym – sytuacja ta ma miejsce na przykład na platformie Shoper. Zapoznaj się dokładnie ze swoim sklepem internetowym oraz jego możliwościami bądź skorzystaj z pomocy specjalistów, którzy szybko i kompleksowo zaimplementują sprzedaż na raty online wedle Twoich potrzeb.