Jaką platformę sklepu internetowego wybrać?
14 min
14 min
Na skróty
Zakładając własny sklep internetowy masz na głowie wiele spraw: od strategii, jakiej wymaga marketing internetowy, przez wybór produktów, które chcesz sprzedawać, aż po organizację procesów logistycznych. Kluczową kwestią jest jednak nie tylko to, co będziesz sprzedawać, ale również: gdzie.
Właśnie dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniej platformy e-commerce dla swojego sklepu internetowego. To ona będzie stanowić fundament Twojego biznesu, determinując jego funkcjonalności, doświadczenia użytkowników czy koszty prowadzenia działalności.
Aby ułatwić Ci założenie sklepu internetowego, przygotowaliśmy zestawienie najbardziej popularnych gotowych rozwiązań Mamy nadzieję, że wśród nich znajduje się Twoja idealna platforma e commerce. Zacznijmy jednak od początku
Platforma sklepowa to oprogramowanie, które umożliwia stworzenie sklepu internetowego i zarządzanie nim. Jest to narzędzie, które integruje różne funkcje niezbędne do prowadzenia działalności online, takie jak obsługa zamówień, płatności, czy zarządzanie produktami.
Wybór odpowiedniej platformy ma ogromne znaczenie dla skutecznego prowadzenia sklepu internetowego, ponieważ to od niej zależy, jak sprawnie będą działały procesy sprzedażowe oraz jakie będą możliwości dostosowania sklepu do potrzeb klientów. Dobrze zaprojektowana platforma powinna wspierać sprzedaż internetową poprzez oferowanie odpowiednich narzędzi marketingowych, analiz oraz opcji automatyzacji.
Rzecz jasna, to, na jaką platformę ostatecznie się zdecydujesz, zależy przede wszystkim od specyfiki Twojego sklepu internetowego, np. branży e commerce, w której działasz, ilości sprzedawanych produktów czy planów rozwoju biznesu.
Na rynku znajduje się obecnie całe mnóstwo platform sprzedażowych wspierających skuteczny marketing internetowy. Z jednej strony daje to pewność, że znajdziesz wśród nich tę najlepiej dostosowaną do Twoich potrzeb. Z drugiej jednak, może budzić zagubienie.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze światem sprzedaży online, pomocne będzie zapoznanie się z najczęściej wybieranymi typami rozwiązań.
Platforma open source to oprogramowanie, które można swobodnie modyfikować i dostosowywać do indywidualnych potrzeb, jak chociażby WooCommerce, PrestaShop czy Magento. Takie rozwiązanie daje pełną kontrolę nad funkcjami sklepu, ale wymaga odpowiedniej wiedzy technicznej lub nawiązania współpracy z programistą, aby móc korzystać z pełni jego możliwości.
Taka platforma to dobry wybór dla osób, które planują rozwój sklepu internetowego, cenią elastyczność w jego rozbudowie i potrzebują szerokiej gamy rozszerzeń.
Idealne rozwiązanie dla firm potrzebujących zaawansowanych funkcjonalności, szczególnie w obszarze zarządzania procesami biznesowymi. Comarch oferuje narzędzia ERP (Enterprise Resource Planning), które integrują sprzedaż internetową z innymi obszarami działalności, np. księgowością, magazynowaniem towarów czy logistyką.
Platformę typu comarch powinny rozważyć głównie te przedsiębiorstwa, które oczekują kompleksowej obsługi procesów, a prowadzenie sklepu internetowego jest tylko jednym z elementów ich działalności.
Znane wszystkim Allegro czy eBay to właśnie platformy aukcyjne, czyli proste i szybkie rozwiązanie, kiedy chcesz sprzedawać online, jednak niekoniecznie zakładać własny sklep internetowy.
Oferują gotową infrastrukturę, która pozwala na łatwe wystawianie produktów oraz dostęp do dużej bazy Twoich potencjalnych nowych klientów. Minusem tego rozwiązania są jednak prowizje, jakie pobierają platformy aukcyjne, oraz ograniczone możliwości personalizacji oferty w porównaniu z dedykowanymi platformami sklepowymi.
To model sprzedaży, w którym właściciel sklepu nie musi posiadać fizycznych zapasów produktów – sklep działa jako pośrednik między klientem a dostawcą. Kiedy klient składa zamówienie, sklep przekazuje fizyczne produkty do dostawcy, który zajmuje się wysyłką bezpośrednio do odbiorcy.
W przeciwieństwie do sklepu stacjonarnego, w przypadku dropshippingu nie ma potrzeby prowadzenia magazynu ani inwestowania w powierzchnię handlową. Tego typu sklep internetowy można założyć przy minimalnych kosztach, ponieważ nie ma potrzeby inwestowania w magazynowanie czy obsługę logistyki. Sklepy dropshippingowe są więc szczególnie popularne wśród osób, które chcą szybko rozpocząć handel internetowy, jednocześnie oferując szeroki wybór produktów.
Choć dropshipping brzmi jak ideał, musisz pamiętać, że w tym modelu wybór odpowiednich dostawców i zapewnienie profesjonalnej obsługi klienta może być wyzwaniem, zwłaszcza jeśli pojawią się problemy z jakością lub terminowością dostaw.
Jeśli nie wiesz, jaki sklep internetowy wybrać, spróbuj przenalizować oferty pod kątem kluczowych czynników, które mogą w przyszłości zdeterminować Twój sukces sprzedażowy. Możesz również nadać im własną hierarchię – od tych, które mają dla Ciebie nadrzędne znaczenie, do tych, które nie są tak ważne.
Jednym z istotniejszych czynników jest budżet, który chcesz przeznaczyć na budowę i utrzymanie sklepu. Warto uwzględnić, ile kosztuje sklep internetowy zarówno w fazie początkowej, jak i później, w ramach miesięcznych opłat za hosting, integracje czy wsparcie techniczne.
Jeśli planujesz sprzedawać w różnych miejscach, np. w mediach społecznościowych czy na własnej stronie, wybrana platforma powinna wspierać wielokanałową sprzedaż. Integracja z różnymi kanałami sprzedaży pozwoli Ci dotrzeć do szerszej grupy odbiorców i zwiększy zasięg oferty.
To, co charakteryzuje dany produkt, jaki planujesz sprzedawać, także może mieć znaczenie. W zależności od tego, czy sprzedajesz produkty cyfrowe, czy usługi, czy np. produkty fizyczne wymagające zaawansowanej logistyki, platforma musi oferować odpowiednie i specyficzne funkcje, takie jak zarządzanie magazynem, integracje z systemami dostaw czy sprzedaż subskrypcyjna.
Każdy chce mieć sklep internetowy o funkcjonalnym i atrakcyjnym interfejsie. Warto zatem zorientować się, jakie możliwości w zakresie personalizacji tego aspektu oferuje dana platforma. Istotna jest również responsywność strony, aby dobrze prezentowała się na wszystkich urządzeniach mobilnych.
Wybór platformy może zależeć także od tego, jakie kategorie produktów planujesz sprzedawać. Niektóre platformy lepiej sprawdzają się bowiem przy dużych ilościach produktów z różnych kategorii, podczas gdy inne są lepiej zoptymalizowane pod mniejsze sklepy z węższą ofertą artykułów.
Aktualnie do najpopularniejszych platform e-commerce na świecie należy Shopify, szczególnie ceniona za swoją prostotę i skalowalność. Dla średnich i dużych firm często wybieranym rozwiązaniem jest także Magento (Adobe Commerce), ze względu na możliwość pełnej personalizacji. WooCommerce, działające na bazie WordPressa, nadal jest najczęściej wybierane przez mniejsze sklepy ze względu na niski koszt wdrożenia i dużą liczbę dostępnych wtyczek.
W Polsce niesłabnącą popularnością cieszy się także platforma PrestaShop, która oferuje elastyczność i wsparcie dla języka polskiego oraz integracje z polskimi systemami płatności i dostaw. Na znaczeniu zyskuje też Shoper – rozwiązanie typu SaaS, oferujące kompleksową obsługę w modelu abonamentowym, co przyciąga mniejsze i średnie sklepy internetowe, ze względu na niski próg wejścia.
Jaki z tego wniosek? Platformy open source, takie jak PrestaShop i WooCommerce, wciąż dominują wśród bardziej zaawansowanych użytkowników, natomiast rozwiązania typu SaaS (Shopify, Shoper) zdobywają popularność ze względu na prostotę obsługi i brak potrzeby angażowania programistów.
Zobacz też: Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce – ranking [TOP 11]
Jeśli nie wiesz, jaki sklep internetowy wybrać, sprawdź naszą listę platform e-commerce wraz z ich opisem. Znajdziesz na niej takie sklepy online, jak:
PrestaShop to platforma e-commerce open source, która przydaje się zarówno w przypadku małych, średnich, jak i dużych sklepów internetowych. Wyróżnia się intuicyjną obsługą, choć wiele zmian technicznych wdraża się bezpośrednio w kodzie witryny, co wymaga znajomości HTML, CSS, czy JS.
Warto dodać, że z PrestaShop możesz założyć sklep internetowy za darmo. Jest to bowiem darmowa platforma e-commerce, dysponująca szeregiem bezpłatnych i płatnych modułów (tzw. wtyczek).
Zalety PrestaShop: bezpłatne założenie sklepu, wiele modułów, intuicyjna prosta obsługa, aktualizacje oprogramowania.
SEO PrestaShop: sklep na PrestaShop może być skutecznie pozycjonowany. Platforma daje otwarty dostęp do kodu źródłowego i posiada wiele przydatnych modułów SEO, wspierających pozycjonowanie strony.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie PrestaShop – praktyczne porady SEO
WooCoomerce to nie tyle osobna platforma, co popularna wtyczka WordPress, dzięki której WP zyskuje całkowicie nowe funkcjonalności, umożliwiające założenie własnego sklepu internetowego. To bezpłatne rozwiązanie jest idealne dla małych i średnich przedsiębiorców. Pamiętaj jednak, że za prowadzenie sklepu internetowego na WooCommerce musisz już zapłacić.
Źródło: https://unsplash.com/photos/person-in-black-and-white-t-shirt-using-computer-Zk–Ydz2IAs
Bez wątpienia atutem takiego wyboru jest banalnie prosta obsługa sklepu. Dzięki temu szybko i skutecznie założyć funkcjonalny sklep internetowy, wybierzesz szablon i dodasz produkty.
Zalety WooCommerce: bezpłatne założenie sklepu, dostępność wielu wtyczek, bardzo prosta obsługa.
SEO WooCoomerce: podobnie jak WordPress, również WooCommerce jest platformą sprzedażową, która może być skutecznie pozycjonowana.
Więcej dowiesz się tutaj: Czym charakteryzuje się WooCommerce?
Źródło: https://unsplash.com/photos/person-holding-space-gray-iphone-6-9tYbOIpVcn4
Shopify to platforma e-commerce popularna przede wszystkim w USA. Przydaje się również w sytuacji, gdy chcesz założyć sklep internetowy i przyciągnąć klientów z innych państw.
Ta platforma sklepowa pozwala na łatwą obsługę zamówień i zarządzanie asortymentem, jednak z drugiej strony wdrażanie nieco bardziej zaawansowanych zmian wymagać będzie wiedzy technicznej. Jeżeli chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy poprzez oprogramowanie zapewniające wygodę i bezpieczeństwo, warto rozważyć Shopify.
Paweł Wołoszyn – ekspert SEO – uważa, że Shopify jest odpowiednie dla osób, które: cenią wygodę i bezpieczeństwo, chcą szybko otworzyć prosty sklep internetowy bez technicznych umiejętności, stawiają na innowacyjne rozwiązania oraz wygodę, a także planują rozwój swojego sklepu w przyszłości.
Zalety Shopify: wygodna obsługa, korzystne pakiety cenowe, wiele modułów (aplikacji), komfortowa edycja szablonów.
SEO Shopify: Shopify jest przyjazne SEO, jednak wdrażanie niektórych zmian wymaga technicznej wiedzy. Choć edycja szablonów najczęściej jest wygodna i stosunkowo prosta, w niektórych sytuacjach konieczne jest zaglądanie do kodu źródłowego serwisu.
Więcej dowiesz się tutaj: Plusy i minusy Shopify pod kątem SEO
OpenCart to jeden ze sklepów e-commerce o charakterze open source. Jeżeli interesuje Cię darmowy sklep internetowy, warto zainteresować się tym rozwiązaniem. Z poziomu obsługi OpenCart w wielu aspektach przypomina PrestaShop. Wdrażanie wielu zmian wymaga edycji kodu źródłowego lub zainstalowania odpowiedniego modułu, dlatego jest to wybór raczej osób posiadających choć podstawową wiedzę w tym zakresie lub tych, którzy mają programistę na swoim pokładzie.
Zalety OpenCart: bezpłatne założenie sklepu na podstawie wybranego szablonu (darmowego lub płatnego), wiele modułów, intuicyjna obsługa.
SEO OpenCart: za sprawą otwartego kodu źródłowego oprogramowanie typu open source OpenCart pozwala na pozycjonowanie sklepu. Warto jednak wiedzieć, że wiele zmian odbywa się poprzez edycję kodu lub korzystanie z modułów, a te często są już płatne.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie OpenCart – praktyczne porady
To platforma e-commerce typu SaaS, oferująca cały zestaw narzędzi do zarządzania w sklepie internetowym. Idealna dla przedsiębiorców, którzy poszukują prostego i wygodnego systemu do szybkiego uruchomienia sklepu. Platforma umożliwia założenie sklepu internetowego i jego obsługę bez potrzeby inwestowania w infrastrukturę serwerową oraz techniczne wsparcie.
Zalety SkyShop: korzystne ceny, wiele szablonów, łatwe otwarcie i zarządzanie sklepem internetowym.
SEO SkyShop: pozwala pozycjonować sklep w dość szerokim stopniu. Mimo to, wdrażanie niektórych zmian bywa utrudnione ze względu na brak dostępu do kodu źródłowego.
Więcej dowiesz się tutaj: SkyShop – wady i zalety
Jedno z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce w Polsce, oferujące platformę typu SaaS. Shoper dedykowany jest zarówno małym, jak i średnim przedsiębiorstwom, które chcą szybko rozpocząć biznes internetowy.
Dzięki abonamentowej strukturze, Shoper umożliwia uruchomienie sklepu bez konieczności zakupu własnych serwerów czy oprogramowania. Użytkownicy otrzymują gotowy system do zarządzania sklepem, co daje łatwość obsługi sklepu.
Zalety Shoper: prosta obsługa, szybka instalacja, wiele szablonów do wyboru.
SEO Shoper: pozycjonowanie jest możliwe, choć nie brakuje w tym zakresie pewnych ograniczeń ze względu na system SaaS.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Shoper – Poradnik
RedCart to nowoczesna platforma e-commerce działająca w modelu SaaS. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi i gotowym szablonom, RedCart umożliwia szybkie uruchomienie sklepu internetowego, co jest szczególnie korzystne dla przedsiębiorców pragnących zminimalizować czas i wysiłek związany z założeniem sklepu internetowego.
Zalety RedCart: szybki do założenia sklep internetowy z gotowymi szablonami.
SEO RedCart: jeżeli potrzebujesz kompleksowego pozycjonowania, musisz pamiętać, że decydując się na tę platformę e commerce napotkasz trudności we wdrażaniu części zmian SEO. Jeśli wiesz, że będziesz pozycjonować swój biznes w wyszukiwarce, rozważ inne możliwości.
Magento, jest bardzo dobrym i elastycznym silnikiem, ale wdrażanie wielu zmian wymaga dostępu do kodu źródłowego. Co prawda to rozwiązanie pozwala edytować zawartość, natomiast aby zrobić to samodzielnie, konieczna jest znajomość z zakresu dev.
Platforma oferuje zaawansowane funkcje, takie jak zarządzanie wieloma sklepami z jednego panelu administracyjnego, co czyni ją idealnym wyborem dla dużych przedsiębiorstw i korporacji. Magento wspiera różnorodne metody płatności oraz integracje z systemami zewnętrznymi, co umożliwia dostosowanie środowiska sprzedażowego do specyficznych potrzeb firmy, a tym samym zapewnia wysoką jakość obsługi klienta.
Dodatkowo, dzięki rozbudowanej społeczności programistów oraz bogatemu ekosystemowi wtyczek, użytkownicy mogą łatwo rozszerzać funkcjonalności swojego sklepu i korzystać z najnowszych rozwiązań w obszarze e-commerce.
Zalety Magento: możliwość rozwoju sklepu, idealne rozwiązanie dla dużych e-commerce.
SEO Magento: ze względu na możliwość edycji kodu źródłowego, nic nie stoi na przeszkodzie, aby pozycjonować sklep na Magento.
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Magento – poradnik
Joomla! to oprogramowanie open source, które pozwala na uruchomienie zarówno małego, jak i dużego sklepu internetowego. Wdrażanie wielu rozwiązań wymaga dostępu do kodu i wiedzy z zakresu jego edycji. Z tego względu zwykle zaleca się stosowanie Joomla! wyłącznie w przypadku, gdy dodatkową opiekę nad biznesem online będzie sprawować web developer.
Zalety Joomla!: możliwość wdrażania zaawansowanych rozwiązań przy odpowiedniej wiedzy dev, idealne rozwiązanie dla dużych e-commerce.
SEO Joomla!: otwarty dostęp do kodu pozwala elastycznie optymalizować i pozycjonować sklep postawiony na platformie Joomla!
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Joomla – Poradnik
Sote pozwala na uruchomienie sklepu dzięki specjalnym szablonom. Oprogramowanie ma charakter Saas. Sklep buduje się na podstawie wybranego szablonu, a następnie serwis może być wzbogacany o dodatkowe funkcjonalności przy pomocy dedykowanych aplikacji (modułów).
Zalety Sote: łatwość obsługi, wiele szablonów graficznych, możliwość zaprojektowania indywidualnie dopasowanego motywu.
SEO Sote: platforma pozwala edytować podstawowe elementy dotyczące SEO (np. meta tagi).
Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Sote – Poradnik
Wix to kreator stron internetowych, który został wzbogacony o funkcję Stores. W ten sposób możliwe stało się utworzenie własnego sklepu internetowego.
Zaletą – a jednocześnie wadą – tej platformy pozostaje kreator. Dla osób, które nie mają technicznej wiedzy, jest on sporym atutem. Tymczasem w zakresie optymalizacji czy pozycjonowania serwisu bywa to ogromne ograniczenie.
Zalety Wix Store: tworzenie sklepu odbywa się przy pomocy intuicyjnego kreatora, wiele dodatkowych funkcji, bardzo prosta obsługa.
SEO Wix Store: pozycjonowanie na Wix Store jest utrudnione ze względu na charakter platformy (kreator).
Fundamentem stworzenia profesjonalnego sklepu internetowego jest stworzenie biznesplanu, który określi w pełni Twoje możliwości i cele. Choć powinno to być podstawą każdej nowo powstającej firmy, to jednak w dalszym ciągu wiele osób zapomina o tym kroku. Wynika to często ze specyficznego podejścia niektórych osób do Internetu i kwestii z nim związanych. Jest to dla nich często dodatek do sklepu stacjonarnego, pewnego rodzaju ciekawostka czy podążanie za „modą na e-commerce”. Jest to także podstawowy błąd początkujących właścicieli sklepów internetowych.
Tymczasem e-commerce, szczególnie w 2024 roku, rozwija się naprawdę intensywnie. Dlatego też warto zmienić nastawienie i z pełnym zaangażowaniem skupić się na planowaniu. Jednym z kluczowych elementów będzie ustalenie budżetu, jakim dysponujesz na starcie. Samo postawienie sklepu będzie zwykle dość kosztowne, dlatego decyzja, jaki sklep internetowy wybierzesz, powinna być dopasowana do Twoich zasobów.
Ważne jest też określenie jak wiele unikalnych produktów będziesz oferować w swoim przyszłym sklepie. Określenie tej kwestii pozwoli dostosować platformę do rzeczywistych potrzeb i oddali Cię, jako od niepotrzebnej inwestycji w rozdmuchany projekt. Choć open source zawsze będzie kusił swoją otwartością i uniwersalnością, to może w przypadku oferty opartej na maksymalnie 50 produktach warto jednak postawić na SaaS?
Takie rozważania łączą się ściśle z możliwościami technicznymi. Najlepszą sytuacją jest samodzielne wdrożenie sklepu przy korzystaniu z własnej wiedzy. Jednak kto może pochwalić się takimi możliwościami, startując ze sklepem internetowym, a szczególnie prowadząc w tym samym czasie sprzedaż w sklepach stacjonarnych? Na pewno niewiele osób.
Z pomocą przychodzą oczywiście web developerzy, którzy za odpowiednią opłatą zajmą się tym za nas. Jednak czy Twój budżet wytrzyma tego typu usługę? Cały proces wyboru platformy to zbiór naczyń połączonych, gdzie każdy element ma wpływ na siebie i dlatego dokładne rozplanowanie całego procesu tworzenia sklepu jest niezbędne.
W ostatniej części tego artykułu znajdziesz nasze rekomendacje co do tego, jaki sklep internetowy wybrać w zależności od wielkości sklepów internetowych i ich oferty.
Shoper działa na zasadach Software as a service (w skrócie SaaS). W skrócie polega to na kupnie rozwiązania przygotowanego przez jego twórcę (zazwyczaj w formie miesięcznego abonamentu) bez obowiązku angażowania się dogłębnie w kwestie techniczne. Dlatego też jest to idealne rozwiązanie dla początkujących: większość kwestii jest już z góry zdefiniowana, więc użytkownik sam może zająć się częściowym dostosowaniem sklepu do własnych potrzeb, a przede wszystkim jego obsługą.
Shoper jest na pewno także jednym z najszybszych sposobów na założenie sklepu. Nie trzeba przejmować się tworzeniem swojego szablonu. Zamiast tego można wykorzystać te dostępne z poziomu ustawień. Dodatkowo, w przypadku jakichkolwiek problemów, profesjonalna obsługa klienta posłuży Ci wsparciem technicznym. Sama baza wiedzy na temat Shopera na jego stronie internetowej również jest imponująca, szczególnie dla nowicjusza, dopiero wchodzącego w temat zarządzania sklepem internetowym.
Dużo zmieniają również proste integracje z innymi platformami (np. Allegro, Ceneo czy firmami kurierskimi), które na platformach open source mogą już przysporzyć więcej problemów, a przede wszystkim być dodatkowo płatne. Shoper posiada także możliwości rozbudowania funkcjonalności sklepu przypominające wtyczki z WordPressa czy moduły z PrestaShop. Choć czasem są one płatne, to jednak szybka i wygodna implementacja potrafi wynagrodzić taki wydatek.
Gdzie jest haczyk?
Niestety, udogodnienia wiążą się też z pewnymi ograniczeniami. Niektóre zmiany w kodzie witryny mogą spowodować utratę gwarancji, więc nie wszystko da się do swojego sklepu wprowadzić. Tego typu problemy nie występują w platformach typu open source. Dodatkowo comiesięczny abonament też może niektórych odstraszać. Mimo to, Shoper wydaje się godnym zainteresowania wyborem dla prawdziwie początkujących właścicieli biznesu e-commerce.
Ta jedna z najpopularniejszych w Polsce platform e-commerce naprawdę wyznacza ogólnoświatowe trendy w kontekście kreowania sklepów internetowych i ich obsługi. Choć jego podstawą jest równie popularny WordPress, a sam WooCommerce to tak naprawdę bardzo rozbudowana, darmowa wtyczka, jest on już od jakiegoś czasu uznawany za pełnoprawną platformę. Dużą zasługę mają w tym jej twórcy, którzy intensywnie ją rozwijają, stopniowo przeganiając wszelką konkurencję na rynku.
Dzięki integracji z WordPressem samo postawienie sklepu na WooCommerce również jest prostsze, z uwagi na intuicyjność wtyczki. Oczywiście, w dalszym ciągu wiążą się z nią koszty, na jakie trzeba być gotowym, jednak są one w pełni uzasadnione. Sklep na Woo posiada dostęp do setek, a nawet tysięcy rozszerzeń. Choć nie każde jest warte uwagi, to jednak taka baza naprawdę zwiększa pole do popisu dla nieco bardziej doświadczonych użytkowników.
Kolejną z zalet Woocommerce jest także jego elastyczność. Właściciel sklepu wcale nie jest zmuszony do tworzenia biznesu w tym formacie. Może również zdecydować się na utworzenie platformy działającej na zasadzie dropshippingu, B2B czy marketplace. Oprócz tego twórca ma również duże możliwości dostosowania wyglądu sklepu do jego potrzeb i są to perspektywy zdecydowanie szersze niż w przypadku jakiejkolwiek platformy SaaS.
Poza tym WooCommerce znakomicie nadaje się działań z zakresu SEO. Integracje z wtyczkami, pomagające w niemal każdym elemencie wartym konfiguracji w kontekście budowy widoczności, zdecydowanie zachęcają do wyboru WooCommerce (pomocne „kombajny” pod SEO, takie jak RankMath czy Yoast to tylko część takich rozwiązań). Dużo łatwiej też znaleźć specjalistę od pozycjonowania czy samego webdeva z uwagi na popularność platformy.
Gdzie jest haczyk?
Oczywiście, nie jest to system bez wad, bo specyfika wtyczki powoduje pewne ograniczenia względem wielkości sklepu, jego wyglądu oraz łączenia się z częścią widżetów. Do tego dochodzą aktualizacje WooCommerce i samych wtyczek, które mogą namieszać w kontekście poprawnego funkcjonowania sklepu. Jest to jednak niewiele w porównaniu do tego, ile właściciel biznesu e-commerce może zyskać decydując się na WooCommerce. Można więc stwierdzić, że to świetny wybór dla bardziej zaawansowanych osób.
Dla najbardziej zaawansowanych sklepów, również pod względem wielkości, można polecić taką platformę jak Prestashop. Obecnie jest to największy rywal WooCommerce. Stale rozwijany, działający bardziej w modelu darmowej podstawki i płatnych rozszerzeń, również przyciągnął do siebie dużą liczbę użytkowników. Opinie na jego temat są mocno podzielone, jednak posiadając większy budżet, mało platform może zaoferować takie możliwości jak obecna Presta.
Jako otwarte oprogramowanie (tak jak w przypadku WooCommerce) twórca sklepu ma naprawdę duże możliwości dostosowania go do swoich potrzeb. Tutaj również pojawiają się okazje do wdrożeń swoich rozwiązań, a ograniczenia wynikają bardziej z ostatecznie uzyskanej wydajności całego sklepu. Niestety, przesadzanie z modułami czy modyfikacjami kodu może powodować niestabilność i powolność działania Presty.
PrestaShop jest na tyle popularny, że firmy kurierskie czy inne platformy powiązane z e-commerce (np. Allegro) opracowują swoje moduły. Kuszące jest także wbudowane wsparcie dla wielojęzyczności, jak również samej lokalizacji, które pomaga rozpocząć sprzedaż za granicą bez konieczności przebudowy sklepu. Do tego można też doliczyć wsparcie marketingowe, obecne w samej podstawowej Preście, pozwalające na łatwe organizowanie promocji czy dystrybucję kodów rabatowych.
Jednak dlaczego akurat w tym nagłówku znalazł się również WooCommerce? Tak naprawdę główną przyczyną górowania PrestaShop nad konkurencyjną platformą jest fakt, że jest ona znakomicie przystosowana do ogromnych przedsięwzięć. Jeśli będziesz kiedyś myśleć o założeniu tzw. multistore, który skupia kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt mniejszych sklepów w jednej strukturze, to Presta nada się do tego, jak mało który system. WooCommerce nie jest polecany w takich przypadkach, a także istnieją opinie, że przy naprawdę dużej liczbie produktów bez poważnej optymalizacji szablonu potrafi wygenerować problemy ze stabilnością i szybkością działania sklepu.
Gdzie jest haczyk?
Niestety PrestaShop ma też nieco znaczących wad. Podstawowa wersja jest okrojona, dlatego też pozostaje inwestycja (czasem nie małych) środków w rozszerzenie funkcjonalności albo zatrudnienie webdeva, aby poradził sobie z daną implementacją. Do platformy nie zachęca także brak wstecznej kompatybilności (co odnosi się głównie do modułów), a przeniesienie się na wyższą wersję Presty zazwyczaj oznacza postawienie całego sklepu od nowa, co generuje spore dodatkowe koszty. Sam hosting dla Presty również pochłonie większy budżet, z uwagi strukturę wewnętrzną platformy. Aby Presta działała szybko i sprawnie, wymagane jest także większe skupienie się na jej optymalizacji.
Dlatego też PrestaShop sprawdzi się w przypadku dużych budżetów, planów na rozbudowane rozwiązania e-commerce i przy założeniu, że wdrażaniem i kontrolą nad kwestiami technicznymi zajmie się doświadczony specjalista. Bez tego PrestaShop może być jedynie problematycznym rozwiązaniem i wtedy właśnie lepiej sprawdzi się WooCommerce. Oba systemy mają swoje duże zalety, pozostaje kwestia rozplanowania potrzeb i konkretnego określenia samego budżetu przed dokonaniem ostatecznego wyboru.
Same platformy są, rzecz jasna, na tyle rozbudowane, że nie ma szans na opisanie wszystkich ich elementów. Nasz tekst ma za zadanie wstępnie przybliżyć Cię do wyboru jednej z nich, a nie sugestię gotowego rozwiązania. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielny research połączony z wysłuchaniem opinii cenionych specjalistów, a także wspomniane wcześniej przeanalizowanie swoich możliwości i potrzeb.
Takie połączenie pozwoli Ci na świadomą i przemyślaną decyzję opartą na merytoryce, co jest zdecydowanie wskazane przy tak dużej inwestycji pieniędzy, jak i samego czasu, który jest bezcennym zasobem.
Poniżej znajdziesz wersję „na skróty”, czyli zwięzłe odpowiedzi na dwa najczęściej zadawane pytania w tematyce sklepów internetowych.
Platforma e-commerce powinna spełniać zarówno potrzeby klientów, jak i Twojego biznesu. Należy wziąć pod uwagę to, jakie (i w jakiej ilości) produkty oferowane będą w Twoim sklepie, a także to, co oferuje sama platforma: prostotę obsługi, dodatkowe funkcje, szablony wyglądu witryny oraz możliwość wdrożenia SEO. Właśnie dlatego wybór konkretnego oprogramowania dla Twojego sklepu internetowego jest decyzją indywidualną.
Istnieją bezpłatne platformy e-commerce, na których nie poniesiesz żadnych kosztów z tytułu założenia sklepu internetowego. Warto pamiętać jednak, że często nie są to opcje zupełnie darmowe (często i tak należy opłacić np. hosting, domenę czy dodatkowe moduły dla sklepu).
Dostępne są także płatne rozwiązania, dostępne w subskrypcji rocznej bądź miesięcznej – wówczas cena wynosi od kilkunastu do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.