Czym jest design thinking?
9 min
9 min
Na skróty
Nawet najbardziej rozbudowany dział innowacji w firmie nie spełni swoich zadań, jeżeli wdrożone nowoczesne rozwiązania nie będą w prawidłowy sposób uporządkowane. Ustrukturyzowaniem i ogarnięciem chaotycznego procesu kreatywności zajmuje się tzw. design thinking. Czym jest, jakie korzyści przynosi i w jaki sposób się za niego zabrać? Podpowiadamy!
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/pleased-adult-caucasian-woman-sitting-table-with-makeup-tools-holding-idea-bubble-makeup-brush_141793-122986.jpg?t=st=1725422808~exp=1725426408~hmac=9618f3e1bd9c15218701425fad3e61f4226a6553e765953d437d8f66b1167557&w=826
Innowacje są niezwykle istotną częścią każdego przedsiębiorstwa. Sprawdzają się w każdym etapie planowania, produkcji, sprzedaży, marketingu czy w logistyce. Kreowanie nowoczesnych procesów powoduje jednak niekiedy problem z zamknięciem wszystkiego w spójną całość. Dotyczy to głównie korporacji, fundacji, jednostek administracyjnych i innych podmiotów, które zbudowane są np. z wielu działów.
Wtedy z pomocą przychodzi design thinking, będący elementem prowadzenia działań User Experience (dodajmy, że coraz częściej działania te skorelowane są z SEO tworząc nowoczesną formę marketingu zwaną SXO). To skorelowana metoda ustrukturyzowania procesów twórczych, której efektem jest wdrażanie nowatorskich rozwiązań (mogą to być produkty, sposoby na realizację usług np. na pozycjonowanie.
Do zadań design thinkingu zaliczymy twórcze rozwiązywanie problemów. Metoda ta została opracowana w Stanach Zjednoczonych w latach 60 ubiegłego wieku, ale jest zmodyfikowana i stosowana do dzisiaj. Łączy w sobie stosowanie skutecznych rozwiązań znanych z psychologii, technologii, projektowania, zarządzania zasobami ludzkimi, ergonomii, biznesu itd.
Zdj 1. Proces design thinking.
Źródło: interaction-design.org/literature/article/design-thinking-get-a-quick-overview-of-the-history
Zobacz: Lazy loading — czym jest i kiedy się przydaje?
Design thinking dzieli się na kilka etapów. Realizacja każdego z nich doprowadza do wygenerowania tak kompleksowych rozwiązań, które w prawidłowy sposób oddziałują na odbiorców produktu, ale też ich twórców. Przed przystąpieniem do prac właściwych, osoba zarządzająca projektem musi dobrać odpowiednie osoby do zespołu. Chodzi o specjalistów o kreatywnych możliwościach.
Dalej zespół przystępuje do realizacji kolejnych etapów. Jakich?
Zobacz: Hosting dedykowany a pozycjonowanie (SEO)
Jeżeli chcesz, aby design thinking przyniósł wymierne korzyści, musisz zrealizować wszystkie wskazane wyżej punkty.
Zdj 2. Poszczególne etapy wdrażania procesu design thinking.
Źródło: www.flickr.com/photos/rosenfeldmedia/52966865601
Ze stosowania design thinking wynikają szerokie możliwości, które można wykorzystać później w procesie produkcji czy marketingu. Jakie korzyści przynosi taka działalność?
Proces ten ma pewne wady (np. ogranicza niekiedy aktywność jednostki na rzecz koncepcji wypracowanych przez zespół czy powoduje tzw. rozproszoną odpowiedzialność u członków zespołu), ale przy dobraniu odpowiednich wykonawców design thinkingu – można je ominąć i czerpać z niego ogromne korzyści.
Takie podejście w projektowaniu sprzyja innowacjom, które są niezbędne, aby firmy były w stanie przetrwać w konkurencyjnym środowisku. Takie podejście ułatwia odnajdywanie kreatywnych rozwiązań.
Ten proces w poszczególnych organizacjach może przebiegać inaczej. Często dzieli się go na 4 etapy:
A na koniec pozostaje… wdrożenie rozwiązania!
Zobacz: Jak powinien wyglądać brief UX?
Zdj 3. Przykłady design thinking
Źródło: online.hbs.edu/blog/post/design-thinking-examples
Te metoda jest wykorzystywana przez wiele marek. Oto kilka przykładów firm, które wykorzystują takie podejście do projektowania
Marka osiągnęła sukces dzięki innowacjom – badała potrzeby użytkowników i wdrażała odpowiednie rozwiązania. Początkowo jej głównym konkurentem była firma Blockbuster, która wymagała od klientów jazdy do sklepów stacjonarnych w celu wypożyczenia płyt DVD. Dla wielu odbiorców to był problem. Netflix wprowadził dostawy filmów do domu. Kiedy marka widziała, że DVD przestaje spełniać oczekiwania, wprowadziła streaming. Takich innowacji było wiele – każda stanowiła efekt wykorzystania podejścia design thinking.
Zdj 4. Netflix.
Źródło: www.netflix.com.
Przedstawiciele marki zauważyli problem niskiej jakości zdjęć wstawianych przez gospodarzy, które zniechęcały klientów. Założyciele wybrali się w podróż, zainwestowali w dobry sprzęt fotograficzny i robili zdjęcia tego, co ich interesowało z punktu widzenia turystów. Tydzień po pojawieniu się nowych fotografii przychody serwisu podwoiły się. Wykorzystali design thinking, aby ustalić, czego oczekują klienci.
Zdj 5. Airbnb.
Źródło: www.airbnb.com
Przykładem zastosowania przez markę podejścia design thinking jest program UberEats Walkabout, w ramach którego firma obserwuje miasta, w których działa. Sprawdzają m.in. kulturę jedzenia, infrastrukturę, procesy dostawy i transport. Jednym z efektów badań jest aplikacja dla kierowców, która koncentruje się na bolączkach partnerów dostawczych, związanych z parkowaniem w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Aby temu zaradzić, aplikacja ta zapewnia wskazówki, jak optymalnie dotrzeć z restauracji do klienta, aby zapewnić płynniejsze procesy dostawy.
Zdj 6. UberEats.
Źródło: www.ubereats.com
Amazon intensywnie korzysta z design thinking, koncentrując się na użytkowniku oraz dostarczaniu spersonalizowanych rozwiązań. Firma tworzy innowacyjne narzędzia, np. Alexa, pozwalające użytkownikom na bardziej intuicyjną interakcję z technologią. Analizując dane o preferencjach klientów, Amazon projektuje interfejsy i usługi maksymalnie dostosowane do ich potrzeb. Proces ten obejmuje ciągłe testowanie i optymalizowanie produktów, sprzyjając szybkiej adaptacji rozwiązań na rynku.
Apple z sukcesem wdraża design thinking w tworzeniu produktów wyróżniających się prostotą i funkcjonalnością. Proces projektowy firmy opiera się na dogłębnym zrozumieniu potrzeb użytkowników oraz nacisku na ergonomię i intuicyjność, co jest widoczne m.in. w iPhonie i MacBookach. Firma integruje wrażenia użytkowników z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, pozwalając na tworzenie sprzętu łączącego estetykę z wydajnością. Dążenie do minimalizmu w designie sprzyja wyjątkowej spójności pomiędzy sprzętem a oprogramowaniem.
Tesla bazuje na design thinking, aby przełamywać bariery w przemyśle motoryzacyjnym, tworząc pojazdy elektryczne, w tym Model S i Model 3. Proces projektowania w Tesli skupia się na analizie potrzeb przyszłych użytkowników, prowadząc do rozwiązań, które zwiększają zasięg, wydajność i bezpieczeństwo.
Zara wykorzystuje design thinking do optymalizacji łańcucha dostaw, umożliwiając szybką adaptację do zmieniających się trendów mody. Firma analizuje zachowania klientów w sklepach i online, pozwalając na projektowanie kolekcji zgodnych z aktualnymi preferencjami konsumentów. Zara skraca czas od projektu do produkcji, dzięki czemu nowe ubrania trafiają do sklepów zaledwie w kilka tygodni. Taki proces pozwala elastycznie reagować na potrzeby rynku oraz utrzymywać konkurencyjną pozycję w branży modowej.
Design thinking uczy m.in.:
Zobacz: Przykłady design thinking – zastosowanie w praktyce
Design thinking ułatwia wykreowanie pomysłu, a następnie wdrożenie go w życie. Stworzone w ten sposób produkty lub usługi będą wówczas spełniały dokładnie sprecyzowane potrzeby oraz oczekiwania klientów. Pamiętajmy jednak, że myślenie projektowe dzieli się na konkretne etapy. Poniżej przedstawiamy 5 punktów umożliwiających sprawną implementację procesu design thinking!
Twórcze rozwiązywanie problemów powinno być efektywne i bazować na otwartości zespołu. Warto dodatkowo zadbać, aby każdy członek grupy był mocno zaangażowany w pracę podczas praktykowania procesu design thinking – pozwoli to opracować koncepcję spełniającą oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.
Pierwszy i najważniejszy etap design thinkingu – wcielenie się w swoich odbiorców. Dzięki temu dokładnie przeanalizujemy, czy rozwiązanie, które planujemy wdrożyć, jest stuprocentowo trafne. W tym celu musimy zrozumieć potrzeby naszych klientów, a w konsekwencji obserwować ich preferencje czy sposoby działania (np. za pomocą różnorodnych wywiadów lub ankiet).
Rynek jest przepełniony nowoczesnymi pomysłami, które po prostu się nie sprawdziły. Jeśli chcesz wyjść poza utarte schematy i faktycznie zaspokoić potrzeby potencjalnych konsumentów, powinieneś wykazać się kreatywnością – we właściwym kierunku. Aby nie dołączyć do grona osób tworzących setki nieprzydatnych produktów lub usług, należy dokładnie zdefiniować problem i rozwiązać go przy pomocy uiszczenia wizji swojego zespołu bazującej na faktycznych preferencjach klientów.
Zobacz: Marnowanie budżetu marketingowego – jak zapobiegać?
Tworzenie pomysłów, czyli klasyczna burza mózgów, podczas której uwalniamy doszczętnie wszystkie pokłady kreatywności. Zasada jest jedna – im więcej idei, tym lepiej dla nas przy podejmowaniu ostatecznej decyzji. Ilość oraz jakość pomysłów jest teraz najważniejsza, ale nie zapominajmy o odpowiednio dobranej grupie, która podczas tzw. brainstormingu nie powinna oceniać, a stymulować twórcze myślenie i wzajemnie się napędzać do działania.
Najprzyjemniejsza część design thinkingu – opracowywanie prototypu wybranego rozwiązania. Nie może to sprawiać trudności, a powinno być raczej zabawne i opierać się na budowie konkretnych elementów z kartonów, styropianu, papieru itd.
Eksperci Semcore twierdzą, że najważniejsze w tym etapie jest odtworzenie pozytywnych doświadczeń przyszłych użytkowników danego produktu i oczywiście rozwiązanie wcześniej zdiagnozowanego problemu.
Etap 5 design thinkingu to nic innego jak testowanie opracowanej wizji w środowisku przyszłych użytkowników. Wersja próbna pomoże nam skorygować błędy, a powinna trwać aż do momentu, gdy cały zespół uzna, że osiągnięte rezultaty są w 100% satysfakcjonujące.
Design thinking idealnie wpasowuje się w trendy XXI wieku. Myślenie projektowe od lat podbija serca menedżerów na całym świecie, ponieważ pozwala w mgnieniu oka odrzucić mało rentowne pomysły i zastąpić je „prawdziwymi diamentami”, bez konieczności ogromnych inwestycji w niepewne idee. Proces ten wymaga jednak kreatywnego zespołu oraz ludzi wolnych od zewnętrznych osądów, których wizje sprawdzają się nie tylko na papierze, ale również w rzeczywistości.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat design thinking?
Design thinking to podejście skoncentrowane na zrozumieniu rzeczywistych potrzeb użytkowników i projektowaniu rozwiązań, które odpowiadają na te potrzeby. Składa się z 5 etapów, m.in. empatyzacja, definiowanie problemu, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie, umożliwiające tworzenie innowacyjnych produktów i usług.
Etapy procesu design thinking składają się z pięciu kluczowych kroków: empatyzacja, definiowanie problemu, ideacja, prototypowanie i testowanie. Każdy z tych etapów pomaga projektantom w poszukiwaniu nieszablonowych rozwiązań dostosowanych do potrzeb klienta.
Prototypowanie umożliwia szybkie testowanie nowych rozwiązań pozwalając zaoszczędzić czas i pieniądze w procesie projektowania. To etap, który pomaga zweryfikować, czy dane rozwiązanie rzeczywiście spełnia potrzeby użytkowników.
Design thinking to metodologia oparta na zrozumieniu potrzeb użytkowników, co wyróżnia ją na tle innych podejść. Zamiast skupiać się wyłącznie na analizie problemu, proces ten kładzie duży nacisk na eksperymentowanie poprzez prototypowanie i testowanie.
Kluczowe kompetencje z zakresu design thinking obejmują umiejętność empatii, syntezę informacji oraz zdolność do prototypowania i testowania rozwiązań. Te umiejętności pozwalają na projektowanie nowych produktów oraz usług opartych na dogłębnym zrozumieniu potrzeb klienta.
Metody design thinking pozwalają firmom wprowadzać nowe produkty i usługi, które są dopasowane do rzeczywistych potrzeb użytkowników, co przekłada się na ich sukces rynkowy. Dzięki podejściu skoncentrowanemu na diagnozie problemu, organizacje oszczędzają czas i pieniądze.
Design thinking ma zastosowanie w różnych branżach, od IT po healthcare. Metodologia ta jest również szeroko stosowana w service design, gdzie projektanci tworzą nowe produkty i usługi, spełniające specyficzne potrzeby klientów.
Nauka design thinking wymaga zdobycia kompetencji z zakresu zrozumienia potrzeb użytkowników oraz praktycznego zastosowania technik obejmujących prototypowanie i testowanie. Możesz rozwijać te umiejętności, uczestnicząc w szkoleniowych warsztatach prowadzonych przez doświadczonych trenerów i liderów design thinking.
Design thinking jest stosowany przez czołowe firmy, np. Apple, które z powodzeniem wykorzystują tę metodologię do tworzenia nowych produktów i usług dostosowanych do potrzeb użytkowników. W szczególności, podejście to wspiera rozwój nowych rozwiązań biznesowych dla firm z różnych sektorów.
Najważniejsze narzędzia w design thinking to techniki diagnozy potrzeb użytkowników, generowania pomysłów oraz narzędzia do prototypowania i testowania. Narzędzia te umożliwiają efektywne przeprowadzenie każdego z etapów procesu projektowania, dostosowanego do specyficznych potrzeb projektu.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.