Przykłady design thinking – zastosowanie w praktyce
3 min
3 min
Na skróty
Jeśli tworzysz produkt, który ma zdobyć zaufanie klientów, musisz poznać ich preferencje. Konsumenci w zdecydowanej większości przypadków mają duży wybór rozwiązań swoich problemów. Ostatecznie wybierają ten produkt, który trafia w ich oczekiwania. W tworzeniu innowacyjnych rozwiązań, które spełniają rzeczywiste potrzeby użytkowników pomoże Ci design thinking. Na czym to polega?
W tym podejściu chodzi o projektowanie produktów i usług na podstawie dogłębnego zrozumienia problemów i oczekiwań użytkowników. Zespoły specjalistów szukają kreatywnego rozwiązania, wychodząc poza utarte schematy. Proces twórczy opiera się również na częstym prototypowaniu, wizualizacji pomysłów i jednocześnie zbieraniu opinii dotyczących poszczególnych rozwiązań. Efektem ma być produkt, który jest technologicznie wykonalny, a jego realizacja – ekonomicznie uzasadniona.
Miejscem, w którym rozpoczęto realizację przedsięwzięć zgodnych z tą koncepcją, jest Uniwersytet Stanforda w Kalifornii. Jednym z głównych prekursorów był profesor David M. Kelly. Natomiast pierwsze próby uczynienia projektowania bardziej naukowym miały miejsce w latach 60. XX wieku, a według niektórych źródeł nawet wcześniej.
Takie podejście w projektowaniu sprzyja innowacjom, które są niezbędne, aby firmy były w stanie przetrwać w konkurencyjnym środowisku. Takie podejście ułatwia odnajdywanie kreatywnych rozwiązań.
Ten proces w poszczególnych organizacjach może przebiegać inaczej. Często dzieli się go na 4 etapy:
Te metoda jest wykorzystywana przez wiele marek. Oto kilka przykładów firm, które wykorzystują takie podejście do projektowania
Netflix
Marka osiągnęła sukces dzięki innowacjom – badała potrzeby użytkowników i wdrażała odpowiednie rozwiązania. Początkowo jej głównym konkurentem była firma Blockbuster, która wymagała od klientów jazdy do sklepów stacjonarnych w celu wypożyczenia płyt DVD. Dla wielu odbiorców to był problem. Netflix wprowadził dostawy filmów do domu. Kiedy marka widziała, że DVD przestaje spełniać oczekiwania, wprowadziła streaming. Takich innowacji było wiele – każda stanowiła efekt wykorzystania podejścia design thinking.
Airbnb
Przedstawiciele marki zauważyli problem niskiej jakości zdjęć wstawianych przez gospodarzy, które zniechęcały klientów. Założyciele wybrali się w podróż, zainwestowali w dobry sprzęt fotograficzny i robili zdjęcia tego, co ich interesowało z punktu widzenia turystów. Tydzień po pojawieniu się nowych fotografii przychody serwisu podwoiły się. Wykorzystali design thinking, aby ustalić, czego oczekują klienci.
UberEats
Przykładem zastosowania przez markę podejścia design thinking jest program UberEats Walkabout, w ramach którego firma obserwuje miasta, w których działa. Sprawdzają m.in. kulturę jedzenia, infrastrukturę, procesy dostawy i transport. Jednym z efektów badań jest aplikacja dla kierowców, która koncentruje się na bolączkach partnerów dostawczych, związanych z parkowaniem w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Aby temu zaradzić, aplikacja ta zapewnia wskazówki, jak optymalnie dotrzeć z restauracji do klienta, aby zapewnić płynniejsze procesy dostawy.
To podejście może wesprzeć Cię w dopracowaniu rozwiązań w różnych aspektach działalności. Design thinking pomoże Ci w SXO, czyli w jednoczesnym dostosowaniu witryny do oczekiwań klientów i wyszukiwarki.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.