Biznes

Czym są i kiedy warto wykorzystywać burze mózgów (brainstorming)?

3 min czytania
Czym jest i kiedy warto wykorzystywać burze mózgów (brainstorming)?

Efektywne rozwiązywanie problemów i wprowadzanie optymalnych innowacji ma ogromną wartość w biznesie. W pracy zespołowej organizacje wykorzystują w tym celu na przykład brainstorming. Co to jest i kiedy warto wykorzystać burzę mózgów? Dowiesz się tego w tym artykule. Poznasz także historię tej metody pracy.

Czym jest burza mózgów?

Burza mózgów (ang. brainstorming) to metoda pracy, która polega na spontanicznym szukaniu rozwiązań dla danych problemów. To technika pracy grupowej, która opiera się na pobudzeniu kreatywnego myślenia oraz integracji zespołu. Brainstorming został opracowany w 1936 roku w Stanach Zjednoczonych przez przedsiębiorcę — Alexa Osborne’a. Gigant reklamowy BBDO awansował tę personę, aby uratować firmę po tym, jak straciła dużą liczbę klientów podczas Wielkiego Kryzysu.

Czym są i kiedy warto wykorzystywać burze mózgów (brainstorming)?

 

Zdj. 1. Alexander Faickney Osborn — twórca metody brainstorming

Źródło: russellawheeler.com/alex-osborn

Osborn uznał, że poszukiwanie rozwiązań problemów jest znacznie bardziej efektywne w trakcie pracy grupowej, niż w pojedynkę.

Burza mózgów (inaczej brainstorming) składa się z następujących etapów:

  • powołanie zespołu,
  • przygotowanie sali,
  • wybór moderatora, który pokieruje dyskusją,
  • wyznaczenie celu burzy mózgów,
  • wytłumaczenie zasad wszystkim uczestnikom oraz określenie czasu trwania spotkania,
  • głośna rozmowa o pojawiających się pomysłach,
  • podziękowanie uczestnikom i zakończenie.

Metoda burzy mózgów może przyjmować różne formy. Wyżej opisaliśmy odmianę klasyczną. 

Czym są i kiedy warto wykorzystywać burze mózgów (brainstorming)?

 

Zdj. 2. Wizualne przedstawienie metody burzy mózgów

Źródło: https://www.frontitude.com/blog/everything-you-need-to-know-for-effective-ux-writing-brainstorming

Odmiany burzy mózgów

Odmiany burzy mózgów to: 

  • Metoda 635, 
  • Philips 66, 
  • Rolestorming. 
Zobacz  Jak działa strategia cen wysokich i dlaczego warto ją rozważyć?

Metoda 635 polega na tym, że zespół dzieli się na 6-osobowe grupy. Każdy uczestnik zapisuje swoje 3 pomysły na kartce. Czas na ich wymyślenie to 5 minut. Następnie należy podać swoją kartkę kolejnej osobie i odebrać inną od uczestnika, który siedzi obok po to, aby dopisać następne 3 pomysły.

Philips 66 natomiast to technika, która jest polecana do pracy w większych grupach. Zespół dzieli się na 6-osobowe podgrupy (tzw. buzz groups). Każda z nich ma 6 minut na to, aby przedyskutować potencjalne rozwiązania problemu.

Rolestorming z kolei jest rodzajem burzy mózgów, podczas której pracownicy odgrywają różne role (na przykład lidera działu, prezesa, kierownika). Idee generuje się poprzez rozpatrywanie problemu z perspektywy innych osób. Dzięki czemu uczestnicy mogą poczuć się komfortowo. 

Najważniejsze zasady burzy mózgów

4 podstawowe zasady Osborne’a (wspomnianego wcześniej twórcy metody) to:

  • ilość jest ważniejsza niż jakość,
  • nie krytykuj,
  • szukaj nieszablonowych pomysłów,
  • łącz i udoskonalaj pomysły, które się pojawiły.

Celem metody burzy mózgów jest swobodne myślenie — bez obawy przed osądem. Dzięki trzymaniu się wyżej wymienionych zasad możliwe jest znajdowanie nowych pomysłów i rozwiązań problemów, nad którymi pracuje organizacja — na przykład agencja SEO

Czym są i kiedy warto wykorzystywać burze mózgów (brainstorming)?

Zdj. 3. Brainstorming w praktyce

Źródło: interaction-design.org

Kiedy warto wykorzystywać burzę mózgów?

Skoro wiesz już, co to jest burza mózgów, przekonaj się, kiedy warto ją wykorzystywać. To doskonały sposób przede wszystkim na pracę przy rozwoju produktów i innowacji oraz rozwiązywaniu problemów organizacyjnych.

Zobacz  Macierz Eisenhowera — co to i jak wykorzystać ją do zarządzania czasem?

Burza mózgów to motor napędowy dla innowacji. Pozwala ona

uczestnikom dzielić się swoimi pomysłami, bez względu na to, jak bardzo są one nieszablonowe. Swobodny przepływ idei może prowadzić do przełomowych odkryć. 

Burzę mózgów warto wykorzystać także wtedy, gdy zależy Ci na wzmocnieniu pracy zespołowej. Współpraca oraz dzielenie się pomysłami zwiększają poczucie koleżeństwa, a także wzajemnego szacunku. 

Burza mózgów — przykłady zastosowania

Załóżmy, że w Twojej firmie muszą pojawić się nowe pomysły dotyczące treści wiadomości, które są przesyłane klientom. Szukasz odpowiednich słów, ale nie jesteś pewien, czy to, co wymyśliłeś, przekona przyszłych odbiorców. Zebranie na brainstorming, wskazanie swojego pomysłu oraz zaproponowanie jego udoskonalenia może być najlepszą opcją.

W innym przypadku Twój nowy produkt (na przykład oprogramowanie) może być obarczony pewnym błędem. Trudno Ci natomiast określić jego źródło. W takich przypadkach zebranie opinii całego zespołu może pomóc Ci szybko znaleźć rozwiązanie. Przykładów pomyślnego zastosowania brainstormingu jest oczywiście znacznie więcej. W kontekście burzy mózgów warto wspomnieć także o podejściu design thinking,

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i pasjonat marketingu internetowego, który swoją przygodę z tworzeniem treści rozpoczął w 2020 roku. Od początku skupił się na materiałach eksperckich związanych z SEO i tematyką techniczną, ze szczególnym naciskiem na rzetelny research i merytoryczną wartość tekstów. Tworzy zarówno artykuły blogowe, jak i rozbudowane opisy kategorii, konsekwentnie dbając o to, by każdy tekst kompleksowo wyczerpywał temat i był zoptymalizowany pod SEO oraz współczesne modele językowe.   Jego ambicją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień marketingowych na prosty, przystępny język — tak, aby nawet osoby stawiające pierwsze kroki w digitalu mogły z łatwością zrozumieć kluczowe mechanizmy i narzędzia branży. Fascynują go trendy związane z optymalizacją treści pod AI i rozwój technologii wspierających proces tworzenia contentu. W inspiracjach często wraca do twórczości Dariusza Puzyrkiewicza, ceniąc jego podejście do języka i komunikacji.   Poza pracą Paweł stawia na aktywność i regenerację. Latem rekreacyjnie biega i ćwiczy na siłowni, zimą morsuje, a na co dzień praktykuje medytację jako sposób na zachowanie równowagi. Interesuje się ASMR, high-endowym sprzętem audio, adaptogenami i mnemotechnikami, a od pewnego czasu zgłębia też tajniki języka czeskiego. W pracy motywuje go przede wszystkim satysfakcja klientów oraz realny wpływ jego treści na sukces stron internetowych.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy