Czym jest i na czym polega marketing doświadczeń? Definicja i przykłady
3 min
3 min
Co jest najważniejsze dla klienta — produkt czy związane z nim doświadczenia? Experience marketing stawia na to drugie — angażując emocje i zmysły odbiorców oraz budując trwałe, oparte na pozytywnych wspomnieniach relacje. W dzisiejszym wpisie opowiemy o tym, na czym polega marketing doświadczeń i z jakich sposobów korzystają marketerzy, by trafić do serc potencjalnych klientów.
Marketing doświadczeń to strategia marketingowa, która polega na zaangażowaniu potencjalnych klientów w bezpośredni kontakt z marką poprzez doświadczenie. Celem więc nie jest samo przedstawienie produktu lub zaprezentowanie marki w jak najlepszym świetle (choć to też ma miejsce — pośrednio!), ale wzbudzenie w odbiorcy emocji oraz zbudowanie wspomnień, które zostaną z nim na dłużej… i będą kojarzyć się właśnie z daną marką.
Experience marketing zakłada, że dla klienta produkt wcale nie jest najważniejszy. Liczy się to, co go otacza — emocje, skojarzenia, historie. Zwykła reklama nie zawsze jest w stanie to wyrazić — co więcej, tradycyjne nośniki promocyjne są po prostu przez wiele osób ignorowane. W marketingu doświadczeń nacisk postawiony jest na aktywną rolę odbiorcy — a nie tylko na pasywne odbieranie przekazów promocyjnych.
Sposobów na interakcję z klientem jest wiele, ale tak naprawdę można je sprowadzić do dwóch strategii. Pierwsza polega na wejściu w otoczenie klienta — na przykład poprzez przygotowanie aplikacji, która pomoże mu w realizacji jego codziennych celów czy — po prostu — nienachalną (to ważne!) obecność w miejscach, gdzie najchętniej spędza czas. W drugiej strategii to marka zaprasza klienta do swojego otoczenia — organizując instalacje, warsztaty czy kreując unikalne i interaktywne punkty sprzedaży.
Podsumujmy. Marketing doświadczeń:
Przykładów kreatywnego podejścia największych marek do marketingu doświadczeń nie trzeba długo szukać. Oto kilka z nich.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.