UX

Czym jest skeumorfizm (skeuomorphism) w designie?

3 min czytania
Czym jest skeumorfizm (skeuomorphism) w designie?

Proces projektowania interfejsu i szaty graficznej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub desktopowej powinien być skupiony na doświadczeniu użytkownika (ang. User Experience). Pierwsze witryny niewiele różniły się od prostych dokumentów tekstowych. Istotną rolę w historii web designu odegrał później skeumorfizm. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na temat tego pojęcia. 

Czym jest skeumorfizm?

Skeumorfism w ogólnym rozumieniu to odtworzenie właściwości, kształtu, barwy, tekstury i funkcji przedmiotu oryginalnego w zastępczym materiale. Na przykład wczesne samochody przypominały swoją budową powozy konne. 

Skeumorphism UI (ang. User Interface) natomiast to przeniesienie znaczenia tego pojęcia do świata cyfrowego. Odnosi się zatem do takiego projektowania stron internetowych oraz aplikacji, aby upodobnić je do rzeczywistych przedmiotów. Celem tej koncepcji jest zapewnienie wskazówek wizualnych i łatwiejsze przejście od tego, co znane do tego, co nieznane. Fakt, że usuwanie plików w systemie Windows odbywa się z wykorzystaniem kosza to nie przypadek. Sprawdź także, czym jest glassmorfizm

Skeuforphizm UI — przykłady

Skeumorphizm można zauważyć na przykład w kalkulatorze Apple w systemie iOS 6. Notatnik w iPhone’ach był natomiast wyłożony żółtym papierem. Analogicznie wyglądały także pozostałe aplikacje.

Czym jest skeumorfizm (skeuomorphism) w designie?

Zdj. 1 Skeumorficzny design aplikacji w iOS 6 w urządzeniach Apple

źródło: https://appleinsider.com/

Oczywiście łatwo zauważyć skeumorfizm również w oprogramowaniu Microsoft. Przykładem jego zastosowania jest sposób przedstawiania ikon w Windowsach. 

Czym jest skeumorfizm (skeuomorphism) w designie?

Zdj. 2 ikony kosz w systemach operacyjnych Windows na przestrzeni lat

źródło: https://www.invisionapp.com/

Na stronach internetowych skeumorphism design także był przed laty wyraźnie zauważalny. Pojawiały się na przykład zegary tarczowe, które graficznie odzwierciedlały fizyczne czasomierze. Przykładów takich elementów jest oczywiście znacznie więcej. 

Zobacz  Czy warto stosować testy A/B w sklepie online? Jak wykorzystać je w SEO?

Skeumorphism design — wady i zalety

W pewnym momencie zaczęto dostrzegać minusy, które wynikają z dosłownego kopiowania rzeczywistości. Praktyki te wprowadziły bowiem wizualny bałagan. Wraz z popularyzacją smartfonów i tabletów pojawiła się także kwestia responsywności skomplikowanego projektu. W związku z tym znane marki zaczęły stopniowo odchodzić od opisywanej koncepcji, choć jej elementy pozostały do dzisiaj obecne na stronach i w aplikacjach.

Czym jest skeumorfizm (skeuomorphism) w designie?

Zdj 3. Historia kalkulatora w urządzeniach Apple

źródło: https://appleinsider.com/

Zwolennicy skeumorfizmu podkreślają, że zwiększa on intuicyjność i stwarza u użytkownika poczucie bezpieczeństwa. Jak bowiem od lat wiadomo, ludzie lubią to, co jest znane. 

Skeumorphizm i inne możliwości w UI

Flat design to zupełnie inny sposób projektowania. Polega on na maksymalnym upraszczaniu środków wyrazu. Trzecim wariantem, który stoi pomiędzy skeumorphism design oraz flat design jest neumorfizm, nazywany niekiedy nowym skeumorfizmem. Łączy on zalety obu tych stylów projektowania. Wprowadza dynamikę i pomaga skierować uwagę odbiorcy na konkretne treści. Podobnie jak w przypadku skeumorfizmu twórcy muszą jednak być ostrożni, aby nie przesadzić z trójwymiarowymi rozwiązaniami. W takich przypadkach witryna mogłaby bowiem stać się chaotyczna.

Wszystkie te podejścia mają spore grona swoich przeciwników oraz zwolenników, a zasadność wykorzystania konkretnego sposobu projektowania zawsze powinna uwzględniać charakter projektu oraz grupę docelową. W wielu przypadkach odnalezienie złotego środka między skeumorfizmem i flat design okazuje się najlepszym wyborem. 

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona internetowa była dopracowana pod kątem SXO, a zatem miała intuicyjny interfejs użytkownika (UI), skontaktuj się z nami w celu omówienia współpracy. Renomowana agencja SEO gwarantuje Ci nie tylko bardzo dobrą widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale też skupienie na maksymalizacji konwersji poprzez UX i na satysfakcji Twoich klientów. 

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i pasjonat marketingu internetowego, który swoją przygodę z tworzeniem treści rozpoczął w 2020 roku. Od początku skupił się na materiałach eksperckich związanych z SEO i tematyką techniczną, ze szczególnym naciskiem na rzetelny research i merytoryczną wartość tekstów. Tworzy zarówno artykuły blogowe, jak i rozbudowane opisy kategorii, konsekwentnie dbając o to, by każdy tekst kompleksowo wyczerpywał temat i był zoptymalizowany pod SEO oraz współczesne modele językowe.   Jego ambicją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień marketingowych na prosty, przystępny język — tak, aby nawet osoby stawiające pierwsze kroki w digitalu mogły z łatwością zrozumieć kluczowe mechanizmy i narzędzia branży. Fascynują go trendy związane z optymalizacją treści pod AI i rozwój technologii wspierających proces tworzenia contentu. W inspiracjach często wraca do twórczości Dariusza Puzyrkiewicza, ceniąc jego podejście do języka i komunikacji.   Poza pracą Paweł stawia na aktywność i regenerację. Latem rekreacyjnie biega i ćwiczy na siłowni, zimą morsuje, a na co dzień praktykuje medytację jako sposób na zachowanie równowagi. Interesuje się ASMR, high-endowym sprzętem audio, adaptogenami i mnemotechnikami, a od pewnego czasu zgłębia też tajniki języka czeskiego. W pracy motywuje go przede wszystkim satysfakcja klientów oraz realny wpływ jego treści na sukces stron internetowych.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy