UX

Czym są afordancje w UX? Definicja i przykłady

3 min czytania
Czym są afordancje w UX? Definicja i przykłady

Współczesny marketing wykorzystuje wszelakie, dostępne zasoby, aby zrealizować cel. Dzięki dostępnej infrastruktorze outdoorowej, ale też typowo cyfrowej. Afordancja to element, który pozwala na umiejętne wykorzystanie tego rodzaju infrastruktury. Co to afordancje i jakie funkcje wypełniają? Dlaczego afordancje są tak istotnym elementem działań marketingowych, w wyszczególnieniu UX?

Czym są afordancje w UX? Definicja i przykłady

Zdj 1. Afordancje to istotny element User Expercience

Źródło: https://www.flickr.com/photos/196637446@N07/52406275026

Zanim przejdziemy do tematu afordancji, podkreślmy jak duży wpływ ma dziś UX na pozycjonowanie. To bowiem połączenie User Expercience i SEO (czyli SXO) uzupełniające się w jednym elemencie pracy to skuteczny sposób na ukierunkowanie narzędzi na potrzeby klientów (np. prosprzedażowy, ciekawy dla odbiorców content), ale też umożliwiający budowanie wysokiej pozycji w rankingach wyszukiwarek. Afordancja wpływa na wykorzystanie tego typu działań.

Czym w ogóle są afordancje?

Zacznijmy od wskazania, czym w ogóle są afordancje (z ang. Affordances). To sposób oddziaływania na obiekty dostępne w środowisku. Działania afordancyjne przekładają się na zwiększenie zdolności percepcyjnych, na doświadczenie i ogólne funkcjonowanie jednostki, która jest odbiorcą treści.

To jeden z kluczowych elementów psychologii percepcji, ale także psychologii środowiskowej, wzornictwa, teorii interakcji człowieka itd. To na afordancji dużą uwagę skupiają przedsiębiorstwa rozwijające kwestie sztucznej inteligencji. Działania afordancyjne umożliwiają interakcję człowieka z komputerem, co z kolei pozwala rozwijać sztuczną inteligencję.

Naukowcy opracowali dwie definicje tego pojęcia. Według pierwszej, afordancja to każda możliwość interakcji ze środowiskiem. W drugim przypadku afordancjka ogranicza kwestie poznawcze wyłącznie do przypadku, gdy dana osoba jest świadoma oddziaływania zjawisk opartych na afordancji właśnie.

Zobacz  Polski Akt o Dostępności – jakie obowiązki nakłada na instytucje publiczne?

Czym są afordancje w UX? Definicja i przykłady

Zdj 2. Elementy UX pokrywają się z potrzebami afordancji

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/UX_Design.png 

Afordancje w UX – definicja

Oddziaływanie środowiskowe (również cyfrowe) jest istotnym elementem prowadzenia działań marketingowych. Wzmacnia relację na linii klient sprzedawca i pozwala zwiększyć interakcję z odbiorcą, w przypadku wdrożenia odpowiednich technik promocyjnych. Jak wygląda kwestia wykorzystania afordancji w UX?

To przede wszystkim interakcja oparta na grafice, animacjach czy określonych wzorcach. Afordancja w UX może mieć charakter ukryty lub typowo jawny. Cel afordancji w UX jest dość prosty, niezależnie od rodzaju. Odbiorca komunikatu musi go zrozumieć, wykorzystując dostępną dla siebie wiedzę, umiejętności, cechy poznawcze oraz wcześniejsze doświadczenia. 

Pamiętaj, że sukces afordancji będzie zauważalny tylko w przypadku, gdy rzeczywiście poznasz swoją grupę odbiorców i ich potrzeby. Takie działania umożliwiają prawidłowe określenie działań, które należy wdrożyć, aby oddziaływać na odbiorcę.

Przykłady afordancji w UX

Afordancja daje wiele możliwości wykorzystania w kwestiach dotyczących UX. Jak wspomnieliśmy wyżej, zasady te skupiają się na grafikach, animacjach czy innego rodzaju contencie.

  • Afordancje graficzne – to wizualizacje, które umożliwiają szybkie skanowanie i zapamiętywanie treści, przekładające się na funkcjonalność. To m.in. ikony, ilustracje, loga, banery, fotografie.
  • Przyciski (buttony) – wszystkie elementy, które przekładają się na interakcję z danym elementem witryny internetowej czy aplikacji, wpływają pozytywnie na układ percepcyjny narzędzia.
  • Animacje – to rodzaj afordancji, który bardzo dobrze imituje interakcje z przedmiotami. Mogą to być m.in. elementy VR, pulsujące ikony, toggle itd.
  • Wzorce afordancyjne – warto stosować elementy, które są już powszechnie stosowane, a użytkownicy przyzwyczaili się do takiego wykorzystania. To np. informacja o stopce czy polityce prywatności, ukryta w dolnej części strony.
Zobacz  CUX – poradnik

Afordancje dają ogromne możliwości i warto z nich korzystać. Istotne jest zawarcie ich w strategii marketingowej i analiza podczas budowy strony internetowej i pozycjonowania.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Doświadczony dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od blisko dekady. Jego kariera łączy pracę kreatywną, biznes i edukację — jako wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika dzieli się swoją wiedzą z zakresu komunikacji i marketingu, a jako licencjonowany konferansjer prowadzi wydarzenia branżowe. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu, SEO, e-commerce i nowoczesnych technologii, tworząc zarówno artykuły blogowe, jak i materiały storytellingowe, sprzedażowe oraz opisy produktów i kategorii. W pisaniu kluczowe są dla niego styl, spójność, poprawność językowa i rzetelność danych — tekst ma być precyzyjny, przydatny i bogaty w informacje, które realnie wspierają odbiorcę w działaniu. Marcin wierzy, że dobry content to połączenie użyteczności, ciekawostek i wiedzy poszerzającej horyzonty. Śledzi trendy dotyczące wytycznych Google, SEO i UX, traktując analizę danych jako fundament skutecznej komunikacji. Po pracy nadal żyje pasją — jako dziennikarz śledzi sport, a wolne chwile spędza przy swoim zabytkowym samochodzie. Relaksuje go literatura, polskie seriale, kino sensacyjne oraz jazda samochodem lub motocyklem. Praca jest dla niego nie tylko zawodem, ale również największą pasją i przestrzenią do ciągłego rozwoju.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy