Geolokalizacja i jej rola w pozycjonowaniu
4 min
4 min
Na skróty
Geolokalizacja jest automatycznie rozpoznawana przez wyszukiwarkę za pomocą GPS oraz adresu IP. Termin ten ma szczególne znaczenie w kontekście urządzeń mobilnych, które często wykorzystywane są do wyszukiwania konkretnych firm w okolicy. Warto wspomnieć, że określenie położenia użytkownika ma znaczenie pod kątem pozycjonowania lokalnego. Gdy algorytm wie, gdzie dokładnie się znajdujesz, jest w stanie spersonalizować wyniki wyszukiwania. Jak więc zadbać o to, by dzięki działaniom marketingowym docierać do klientów znajdujących się i szukających informacji o firmie w Twojej okolicy?
Pozycjonowanie pod lokalizację nie jest nową strategią. Od wielu lat firmy nieświadczące usług online posiadają strony internetowe. Można więc wykorzystać je do promocji biznesu, aby zwiększyć grono klientów oraz budować świadomość marki. Należy jednak wspomnieć, że Google nie wykorzystuje geolokalizacji od zawsze. Początkowo pozycjonowanie pod lokalizację opierało się tylko i wyłącznie na tworzeniu specjalnych podstron, gdzie wykorzystywało się frazy związane z konkretną miejscowością. Ciągle ta technika ma ogromne znaczenie i doskonale się sprawdza.
Na czym dokładnie polega tworzenie dedykowanych podstron pod lokalne SEO? Wyobraź sobie, że prowadzisz zakład mechaniczny, który działa w Krakowie i okolicach. Twoimi usługami mogą być zainteresowani klienci z różnych pobliskich miejscowości, dlatego warto przygotować kilka dedykowanych landing pages z ofertą. Mogą być dostępne pod adresami:
Każda zakładka będzie posiadać unikalny opis, w którym znajdą się frazy kluczowe dla konkretnej miejscowości. To klasyczna i powszechnie znana, a zarazem ciągle skuteczna technika pozycjonowania pod lokalizację, jednak nie jest związana z geolokalizacją IP. Tego typu podstrony wyświetlają się na konkretne zapytanie dotyczące miasta, na przykład „mechanik Wieliczka”, nawety gdy nie znajdujesz się w okolicy tej miejscowości. Jednak wraz z rozwojem technologii, wyszukiwarka została wzbogacona o Places API, wyświetlane na przykład na mapach. Dodatkowo algorytm zaczął analizować geograficzne położenie użytkownika, aby spersonalizować wyniki. To właśnie w tej sytuacji znaczenie ma geolokalizacja. Kluczowym elementem do pozycjonowania pod lokalizację jest skorzystanie z wizytówki Google Moja Firma (obecnie Profil Firmy w Google), aby następnie trafić do Places API (Google Miejsca). Algorytm wykorzystuje adresy zamieszczone w wizytówce, aby następnie wyświetlać propozycje użytkownikom znajdującym się w okolicy.
Możesz samodzielnie wykonać prosty test. Wyszukaj w wyszukiwarce frazę, która powinna zwrócić wyniki dotyczące usług lokalnych, na przykład „restauracja”, „pomoc drogowa”, czy „sklep spożywczy”. Do swojego zapytania nie musisz dodawać słów związanych z miejscowością. Wystarczy ogólne wyrażenie, a otrzymasz wyniki z Google API na podstawie własnej geolokalizacji. Oczywiście, możesz określić przybliżone położenie, jeśli np. chcesz wyszukać usługi w konkretnej dzielnicy czy innym mieście, w przypadku tego testu ważne jest bowiem położenie geograficzne komputera lub innego urządzenia.
Algorytm wyszukiwarki Google ogromnie ułatwia wyszukiwanie lokalnych usługodawców. Nie musisz wpisywać zapytania „mechanik Kraków”, wystarczy wyrażenie „mechanik”, a na podstawie geolokalizacji, otrzymasz wyniki prosto z Google Places (Google Miejsca). Jest to ogromne udogodnienie zwłaszcza dla osób, które używają telefonów komórkowych, aby wyszukać konkretne usługi — geolokalizacja pozwala wyświetlić najlepsze wyniki dla aktualnego położenia geograficznego. Nawet organiczna lista wyszukiwań będzie spersonalizowana i otrzymasz strony internetowe, które promują biznes znajdujący się blisko Ciebie. Ciekawostką jest także interpretacja zapytania. Zrób kolejny test – tym razem wyszukaj zapytanie „mechanik w mojej okolicy”. Nie dość, że otrzymasz indywidualne propozycje w Google Places (Google Miejsca), to organiczne wyniki również będą bezpośrednio związane z Twoją geolokalizacją. Algorytm na podstawie adresu IP samodzielnie jest w stanie zweryfikować, gdzie aktualnie się znajdujesz, następnie zwraca listę stron, w której znajdują się informacje o konkretnym mieście. Zasada ta sprawdza nawet w przypadku małych miejscowości, czy wsi, co jest naprawdę imponujące.
Pozycjonowanie pod lokalizację sprawia, że biznes stacjonarny jest w stanie generować większe przychody. Wyniki wyszukiwania są personalizowane i zależą od miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Znaczenie ma także urządzenie (komputer, smartfon). Wizytówki Google i miejsca na mapach są szczególnie promowane na telefonach, które wykorzystujemy na przykład w podróży. Oczywiście Twoje urządzenie musi udzielać zgody na udostępnienie lokalizacji. W przeciwnym wypadku wyniki wyszukiwania nie będą spersonalizowane lub okażą się mało trafne. W przypadku udostępniania informacji o geolokalizacji, do swojego zapytania nie musisz dodawać nazwy miejscowości. Jednak gdy to zrobisz, wyniki wyszukiwania będą jeszcze lepiej dopasowane.
Powszechny dostęp do urządzeń mobilnych oraz internetu sprawił, że bardzo często usługi, czy sklepy lokalne, wyszukujemy za pomocą przeglądarki, co jest szybkie, a zarazem wygodne. Na dodatek w sieci łatwo znaleźć opinie o konkretnym przedsiębiorstwie. Nawet Places API (Google Miejsca) od razu wyświetla użytkownikowi ocenę konkretnej placówki, wraz z recenzjami użytkowników. Jeżeli nie masz jeszcze Profilu Firmy w Google, koniecznie należy to zmienić. Algorytm silnie promuje tego rodzaju zakładki podczas personalizacji wyszukiwań przy wykorzystaniu geolokalizacji. To prosty, a zarazem sprawdzony sposób na poszerzenie grona klientów. Dodatkowo, dane na temat lokalizacji są również wykorzystywane do wyświetlania lokalnych wiadomości oraz lokalnych reklam (w tym ofert i promocji). Dostęp do geolokalizacji na urządzeniach takich jak smartfony pozwala określić również aktualne informacje pogodowe, nie wspominając o korzystaniu z nawigacji — czy to w przypadku pieszych, czy kierowców. W każdej tej sytuacji wykorzystanie danych geolokalizacyjnych korzystnie wpływa na doświadczenie użytkowników, warto więc pamiętać o tym, by odpowiednio zoptymalizować wizytówkę Google lokalnego przedsiębiorstwa.
Oczywiście wizytówka w Google Places (Google Miejsca) powinna być odpowiednio zoptymalizowana. Nie zapominaj o adresie, godzinach otwarcia oraz podstawowych informacjach kontaktowych. Google ceni firmy lokalne i zapytania z nimi związane, a najszybszym sposobem na wyświetlanie się wysoko w wynikach wyszukiwania, jest stworzenie specjalnej wizytówki Moja Firma. To także ważne rozwiązanie pod kątem wygody potencjalnych klientów. Całość jest połączona z Google Maps, co sprawia, że wyznaczenie trasy pod konkretny adres ogranicza się do jednego kliknięcia w ekran smartfona. Pamiętaj również o opisie wizytówki. Warto umieścić w nim słowo kluczowe, ale powinno to wyglądać jak najnaturalniej. Z uwagi na fakt, że sam opis jest bardzo krótki, skup się na najważniejszych aspektach, aby przyciągnąć potencjalnego klienta. Jeżeli interesuje Cię pozycjonowanie pod lokalizację, ale nie wiesz jak je wykonać, skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji SEO. Strona internetowa wraz z wizytówką Google zostanie wypromowana, aby generować organiczny ruch za pomocą wyszukiwarki internetowej.