Wizytówka Google Moja Firma – co to jest i jak założyć profil?
5 min
5 min
Na skróty
Polskie firmy reklamują się w sieci na różne sposoby – wdrażając niezbędne działania SEO, tworząc chwytliwe posty na social media oraz viralowe treści blogowe skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Warto jednak pamiętać o lokalnych przedsiębiorcach (np. fryzjerach, właścicielach osiedlowych sklepów, kosmetyczkach), którzy do promocji swojej działalności wykorzystują wizytówkę Google Moja Firma. Jej pozycjonowanie jest znacznie tańsze niż SEO ogólne i przynosi doskonałe rezultaty, jeśli tylko działamy zgodnie z aktualnymi zasadami. Zatem czym jest GMF i jak ją założyć? Podpowiadamy!
Cena pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma zależy przede wszystkim od specyfiki branży, w której działasz. Różnice jednak nie są znaczne – bazując na naszych doświadczeniach, koszt SEO Google Moja Firma oscyluje zazwyczaj w granicach 700 zł miesięcznie.
Wizytówka Google Moja Firma jest darmowa. Gigant z Mountain View aktualnie nie wymaga żadnej opłaty za promowanie firmy wykorzystując GMF.
Dodanie firmy do Google Maps powinno trwać 15 dni – tak twierdzą twórcy Amerykańskiego giganta. Wynika to z faktu, iż wizytówka GMF aktywuje się dopiero po wpisaniu kodu weryfikacyjnego, który Google prześle listem (nasi klienci otrzymują przesyłki nawet w ciągu 7 dni).
Twoja firma nie wyświetla się na mapie Google prawdopodobnie dlatego, że nie zarejestrowałeś swojej wizytówki lub właśnie oczekujesz na kod weryfikacyjny. Wizytówka Google może nie być widoczna również z powodu duplikacji – wówczas gigant z Mountain View nie wyświetli żadnej z nich.
Wizytówka Google Moja Firma (GMF) jest tzw. internetowym identyfikatorem umożliwiającym przedstawienie potencjalnym klientom najważniejszych informacji o własnej działalności w wyszukiwarce oraz Mapach Google’a. Oryginalna nazwa wizytówki, jaką oferuje nam gigant z Mountain View, wywodzi się z j. angielskiego i brzmi Google My Business (w pierwotnym skrócie GMB).
W posiadanie wizytówki GMF może wejść każdy. W tym celu należy założyć konto Google (krok 1), wpisać podstawowe informacje o firmie (krok 2), m.in. jej nazwę, numer telefonu, e-mail, godziny otwarcia oraz adres siedziby. Teraz należy zweryfikować własność wizytówki (krok 3) poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza (kartka pocztowa z kodem weryfikacyjnym przyjdzie do Ciebie w ciągu 15 dni).
Jakie są wady i zalety wizytówki Google Moja Firma? W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na kluczową kwestię – GMF odpowiada za wizerunek lokalnych firm w internecie. Buduje świadomość na temat danego brandu i sprawia, że oferowane przez Ciebie usługi są widoczne dla szerokiego grona lokalnych odbiorców. Dzieje się tak ze względu na to, że wyniki pojawiają się w wyszukiwarce i na mapach Google bardzo wysoko, bo aż na pierwszym miejscu. Istotna jest oczywiście lokalizacja użytkownika lub miejsce, jeśli wskazał je konkretnie we frazie. Widoczność Twojej firmy wymaga jednak regularnego optymalizowania i dodawania aktualnych informacji o firmie, co może stać się z czasem problematyczne. Poniżej przedstawiamy wady i zalety wizytówki GMF!
Wady wizytówki Google Moja Firma? Naszym zdaniem rozwiązanie to wyróżnia się przede wszystkim licznymi korzyściami. O mankamentach możemy powiedzieć wyłącznie w momencie, gdy jej nie założymy, ponieważ stracimy dodatkową możliwość promocji, a co za tym idzie – klienci nie będą mogli nas wyszukać, wpisując podstawowe frazy usługowe (np. dermatolog Poznań, fryzjer Warszawa, sklep rowerowy Wrocław).
Wizytówka Google Moja Firma powinna zawierać podstawowe informacji o Twojej działalności: nazwę, numer telefonu i adres e-mail (dane kontaktowe), godziny otwarcia, adres siedziby (dojazd), stronę www, a także zdjęcia lokalu i jego okolic – warto zadbać o ich jakość, ponieważ wpływają one na decyzje klientów dot. wizyty w danym miejscu. Dodatkowa zawartość GMF to przykładowo:
Narzędzie Google My Business umożliwia również tworzenie wpisów, które będą mogli wyświetlić użytkownicy zainteresowani sprawami z naszą firmą. Dla przykładu – jeśli chcemy poinformować internautów o wydarzeniu lub specjalnej ofercie, możemy dodać wpis nie tylko na Facebooku czy Instagramie, ale dodatkowo na profilu w Google. Wówczas potencjalni klienci po wyszukaniu wybranej firmy oprócz lokalizacji, godzin otwarcia i zdjęć zobaczą ważne informacje w konkretnych zakładkach (np. Wszystkie, Oferty, Nowości).
Wizytówkę Google Moja Firma można usunąć na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zgłoszenie, że dana działalność została zamknięta na stałe. Aby to zrobić, należy wejść w Google, wyszukać wizytówkę, a następnie kliknąć „zaproponuj zmianę”. Metoda ta nie cieszy się największą skutecznością, ponieważ z jej pomocą niektóre firmy próbują nieuczciwie wyeliminować konkurencję (Google po części przestało na to reagować).
Dobrym rozwiązaniem polecanym przez ekspertów Semcore jest likwidacja GMF z poziomu panelu administracyjnego. W tym celu wystarczy zgłosić profil firmy do trwałego usunięcia – można to zrobić logując się do Google My Business poprzez wybór opcji „firma zamknięta na stałe”. W porównaniu do pierwszej metody jest to bardziej skuteczne, ponieważ Google zazwyczaj respektuje prośby właścicieli kont GMF.
Negatywnych opinii w Google Maps nie da się usunąć. Można je jedynie zgłosić, aczkolwiek w większości przypadków to nie zadziała z prostego powodu – konkretny komentarz musi naruszać zasady Google. W konsekwencji, jeśli dany użytkownik nie grozi śmiercią lub nie stosuje przekleństw, pozostanie bezkarny, a co za tym idzie – jego komentarz będzie widniał w sekcji „opinie” w Twojej wizytówce.
Co zrobić z negatywnymi opiniami GMF? – wziąć je na przysłowiową „klatę”. Oznacza to konieczność publicznej konfrontacji z użytkownikiem, który wystawił 1 gwiazdkę. Rekomendujemy odpisać na komentarz, zachowując kulturę i merytorykę wypowiedzi.
Jeśli opinia była słuszna, warto przyznać rację, grzecznie przeprosić i zaproponować coś w zamian. W przypadku, gdy widzimy, że to konkurencja wystawiła nam negatywną notę (przykładowo 1 gwiazdkę bez komentarza), powinniśmy zapytać publicznie internautę, co go skłoniło do wystawienia tak niskiej oceny. Dzięki temu klienci nie zniechęcą się do skorzystania z naszych usług.
Wizytówka Google Moja Firma to kolejny znakomity sposób na promocję Twojej firmy w wyszukiwarce oraz Mapach Google’a. Założyć powinien ją każdy właściciel lokalnego przedsiębiorstwa, który chce pozyskiwać regularnie stałych i opłacalnych klientów. Jako doświadczona agencja zajmująca się pozycjonowaniem GMF, rekomendujemy to także w kontekście ogólnopolskiego SEO – wówczas klienci z całej Polski będą mogli zapoznać się bliżej z Twoją firmą bez wychodzenia z domu.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce wizytówki Google Moja Firma!
Cena pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma zależy przede wszystkim od specyfiki branży, w której działasz. Różnice jednak nie są znaczne – bazując na naszych doświadczeniach, koszt SEO Google Moja Firma oscyluje zazwyczaj w granicach 700 zł miesięcznie.
Wizytówka Google Moja Firma jest darmowa. Gigant z Mountain View aktualnie nie wymaga żadnej opłaty za promowanie firmy wykorzystując GMF.
Dodanie firmy do Google Maps powinno trwać 15 dni – tak twierdzą twórcy Amerykańskiego giganta. Wynika to z faktu, iż wizytówka GMF aktywuje się dopiero po wpisaniu kodu weryfikacyjnego, który Google prześle listem (nasi klienci otrzymują przesyłki nawet w ciągu 7 dni).
Twoja firma nie wyświetla się na mapie Google prawdopodobnie dlatego, że nie zarejestrowałeś swojej wizytówki lub właśnie oczekujesz na kod weryfikacyjny. Wizytówka Google może nie być widoczna również z powodu duplikacji – wówczas gigant z Mountain View nie wyświetli żadnej z nich.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.