Pozycjonowanie

Google Helpful Content: co to takiego?

4 min czytania
Google Helpful Content: co to takiego?

Google regularnie odświeża swoje algorytmy rankingowe, by zapewnić swoim użytkownikom jak najwyższą jakość treści trafiających do TOP 10 wyników wyszukiwania. Jedną z najważniejszych takich aktualizacji było bez wątpienia Google Helpful Content — wyjaśniamy, w jaki sposób zmieniło ono podejście do tworzenia treści pod SEO. Zapraszamy do lektury!

Helpful Content: czym jest?

Google Helpful Content to wdrażana już od połowy 2022 roku aktualizacja algorytmu rankingowego, mająca na celu premiowanie treści naprawdę wartościowych (przydatnych) dla użytkownika. Gigant z Mountain View chce w ten sposób jeszcze skuteczniej walczyć z serwisami opartymi na treściach tworzonych stricte „pod algorytm”, a nie z myślą o realnych potrzebach i zainteresowaniach czytelników. 

Podstawą aktualizacji Helpful Content jest koncepcja E-E-A-T — Experience (doświadczenie), Expertise (eksperckość), Authoritativeness (autorytet), Trust (zaufanie). To zestaw najważniejszych wytycznych, którymi wg Google powinni kierować się autorzy treści, jeżeli chcą liczyć na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Według tej koncepcji wartościowa treść jest więc oparta na fachowej wiedzy, osobistym doświadczeniu autora i stojącego za nim branżowego autorytetu. Z punktu widzenia użytkownika ma to sporo sensu — bo przecież właśnie tego każdy z nas oczekuje od promowanego przez wyszukiwarkę contentu.

Co ważne — to nie przypadek, że wdrożenie Helpful Content pokryło się z nagłym rozwojem i wzrostem popularności tzw. dużych modeli językowych (stojących chociażby za sukcesem ChatGPT). Google również z tej technologii korzysta — m.in. właśnie do identyfikowania wartościowych, eksperckich treści.

Zobacz  Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Ocena przez pryzmat Helpful Content

Dokładnej odpowiedzi na to, jakimi wskaźnikami kieruje się Google przy ocenie wartości treści, nie mamy — firma takich informacji po prostu nie publikuje. 

Najbardziej prawdopodobne wydaje się być założenie, że Google opiera się na obserwacji zachowań użytkowników — tego, ile czasu spędzają na lekturze treści, w jaki sposób poruszają się po witrynie lub czy po opuszczeniu strony od razu przechodzą pod kolejny adres w SERP-ach. Choć dane behawioralne nie dają stu procent pewności co do tego, czy użytkownik znalazł na stronie odpowiedź na swoje pytanie, czy nie — z pewnością są ku temu dobrą przesłanką. Zwłaszcza że mówimy o algorytmie operującym na prawdopodobnie największym zbiorze danych na świecie.

Oczywiście, przy ocenie wartości stron Google kieruje się także i innymi czynnikami — wiadomo, że jest ich przynajmniej dwieście. Wytyczne wprowadzone w ramach aktualizacji Helpful Content nie zastępują więc tradycyjnych technik pozycjonowaniaoptymalizacji treści pod kątem słów kluczowych czy strategii link buildingu — a jedynie stanowią ich, bardzo wartościowe, uzupełnienie.

Istotne jest również to, że czynniki rankingowe wprowadzone wraz z Helpful Content Update nie dotyczą poszczególnych podstron, a całych witryn. Oznacza to, że małowartościowy content pośrednio wpływa na widoczność nawet najbardziej pomocnych treści — algorytm może bowiem uznać całą stronę za „nieprzydatną” i nisko ocenić jej autorytet.

Zobacz  Pozycjonowanie niskim kosztem - czy się da?

Jak tworzyć treści zgodne z systemem Helpful Content?

Gdybyśmy mieli dać jedną wskazówkę co do tego, jak pisać zgodnie z obecnymi wytycznymi Google’a, brzmiałaby ona tak:

Wyobraź sobie potencjalnego odbiorcę Twoich treści i zastanów się, z jakimi oczekiwaniami kliknąłby w link na Twoją stronę. I pisz tak, by je spełnić. O robotach wyszukiwarki pomyśl na sam koniec — gdy masz już pewność, że stworzyłeś content naprawdę wartościowy dla „żywego” użytkownika.

Zgodnie z tą ideą możemy wymienić kilka wskazówek:

  • unikaj clickbaitu — treści, które obiecują coś innego, niż rzeczywiście dostarczają;
  • twórz unikalne treści — oferuj swojemu czytelnikowi informacje, których nie znajdzie na innych serwisach;
  • pisz w sposób wyczerpujący — odpowiadaj na pytania, z którymi użytkownicy trafiają na Twoją stronę… i na te, które pojawią się w ich głowach już w trakcie lektury; a w razie potrzeby, nie bój się odesłać czytelnika do tekstu rozwijającego dany temat
  • dbaj o research — to właśnie rzetelne, poparte danymi informacje budują Twój autorytet w oczach Google;
  • korzystaj z pomocy specjalistów — nazwisko branżowego eksperta pod artykułami na Twojej stronie nie tylko wzbudzi zaufanie, ale także wesprze jej autorytet;
  • dbaj o poprawność językową — i unikaj „upychania” fraz kluczowych; Google wie, jak to rozpoznać;
  • zatroszcz się o jak najwyższą jakość contentu na całej stronie — jak już wspomnieliśmy, „słabe” treści mogą znacząco obniżyć ocenę witryny.

Tworzenie Helpful Content i wpływ na widoczność

Wdrażając Helpful Content Google chciało ograniczyć widoczność dwóch rodzajów treści: tekstów clickbait’owych, które za ścianą tekstu nie kryją odpowiedzi na pytania użytkowników oraz niepopartych wiarygodnymi źródłami fake newsów. Z drugiej strony, aktualizacja przyczyniła się także do zmiany podejścia do optymalizacji treści pod pozycjonowanie — spadki w wynikach wyszukiwania dotknęły przede wszystkim serwisów, które „przeplatały” ekspercki content z treściami niższej jakości, tworzonymi stricte pod SEO. Autorytet i eksperckość stron oceniane są teraz bardziej „całościowo” — co przyczynia się do promowania przez Google witryn rzeczywiście dbających o jakość treści.

Zobacz  Czy warto stosować testy A/B w sklepie online? Jak wykorzystać je w SEO?

A po dodatkowe informacje na temat jednej z najważniejszych aktualizacji algorytmów rankingowych zapraszamy do innego z naszych wpisów, “Helpful Content Update: Google Helpful Content: co to takiego?”.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, który łączy świat marketingu cyfrowego z perspektywą naukową i humanistyczną. Pisze od 2021 roku, specjalizując się w długich, eksperckich artykułach, poradnikach i treściach wizerunkowych. W pracy stawia na połączenie dwóch wartości: rzetelnego researchu oraz lekkiego, często humorystycznego stylu. Fascynuje go UX writing i projektowanie komunikacji, dlatego jego teksty nie tylko przekazują wiedzę, ale także prowadzą czytelnika w intuicyjny sposób przez temat. Wierzy, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia z obszaru IT, nowych technologii czy psychologii można opisać tak, by były proste i przyjemne w odbiorze. Poza copywritingiem rozwija się twórczo — pisze opowiadania, wiersze i myśli o pierwszej powieści. Gra na kilku instrumentach, odwiedza kina studyjne, podróżuje i kończy studia psychologiczne. Największą motywacją jest dla niego sam proces tworzenia — moment, w którym słowa zaczynają nabierać kształtu i wpływu. Widok swoich tekstów na stronach klientów daje mu poczucie satysfakcji i sensu pracy.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy