Google Tag Assistant i jego wykorzystanie w SEO
4 min
4 min
Google Tag Assistant to rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome, które analizuje tagi występujące na stronach – na przykład Analytics, Ads, czy DoubleClick. Narzędzie jest stosowane przede wszystkim do rejestrowania i wychwytywania błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika. Za pomocą Google Tag Assistant, szybko i prosto zweryfikujesz poprawność wdrożonych tagów na stronie. Rozszerzenie jest stosowane między innymi przez specjalistów SEO podczas optymalizacji oraz pozycjonowania.
Jak już wspomniano wcześniej, Google Tag Assistant świetnie sprawdza się podczas pozycjonowania strony internetowej. Główną funkcją rozszerzenia jest nagrywanie ścieżki (recording). Fachowo, proces ten nazywa się „rejestrowaniem”. Za pomocą narzędzia możesz szybko zweryfikować, czy wszystkie usługi Google działają na stronie zgodnie z Twoimi wymaganiami. Jeżeli oprogramowanie wychwyci jakikolwiek błąd, zostaniesz o tym powiadomiony. Bardzo często rozszerzenie jest wykorzystywane podczas optymalizacji w SEO, aby sprawdzić, czy witryna nie zwraca żadnych błędów pod kątem implementacji tagów. Popularnym rozwiązaniem jest badanie ścieżki zakupowej w e-commerce za pomocą Google Tag Assistant. Wówczas osoba przeprowadzająca analizę uruchamia rejestrację, po czym przechodzi przez kolejne podstrony, od dodania produktu do koszyka, aż po finalizację transakcji. Narzędzie może także posłużyć do zbadania ścieżki zapisu do listy mailingowej. Warto zaznaczyć, że Google Tag Assistant nie śledzi użytkowników. Rozszerzenie możesz uruchomić samodzielnie we własnej przeglądarce, aby zarejestrować indywidualną sesję, po czym oprogramowanie wyświetli raport ze szczegółowymi danymi. Narzędzie jest w pełni darmowe i choć powstało z myślą o Google Chrome, istnieje także możliwość instalacji w przeglądarce Opera.
Jak łatwo wywnioskować, Google Tag Assistant musi być zainstalowany. Narzędzie pobierzesz z oficjalnego źródła, jakim jest Chrome Web Store. Nie musisz za nic płacić, czy nawet podawać danych osobowych. Za pomocą dwóch kliknięć, oprogramowanie znajdzie się w Twojej przeglądarce.
Następnie należy przejść do aktywacji Google Tag Assistant, ponieważ domyślnie narzędzie jest w stanie uśpienia. Zanim jednak do zrobisz, otwórz startową stronę internetową, od której chcesz rozpocząć swoje nagrywanie. Wówczas kliknij ikonkę rozszerzenia znajdującą się na pasku obok adresu URL. To mała niebieska metka z dwukropkiem i nawiasem, co przypomina popularny emotikon uśmiechu.
Aktywuj narzędzie Google poprzez przycisk „Enable”, następnie rozpocznij nagrywanie: „Record”. W tym momencie Twoja sesja jest rejestrowana przez oprogramowanie, a po jej zakończeniu otrzymasz kompleksowy raport. Tego rodzaju akcje możesz wykonać kiedy chcesz i ile razy będzie to potrzebne. Możesz więc przejść do nagrywania sesji w ramach testu, aby sprawdzić, jak to dokładnie działa. Rejestrowanie zakończysz przyciskiem STOP, który dostępny jest w okienku pod ikonką rozszerzenia.
Wtedy otrzymasz dostęp do podstawowych statystyk swojej sesji. Poznasz liczbę prześledzonych podstron oraz przeanalizowanych tagów. Pełny raport został ukryty pod przyciskiem „Show Full Report”. Przejdź do tej zakładki, a Twoim oczom ukaże się specjalny interfejs Tag Assistant Recordings. Dowiesz się, które adresy URL zostały odwiedzane, oraz jakie konkretnie tagi odpowiadały na to zdarzenie. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek błędy związane z ich implementacją, od razu je poznasz, wraz ze sugestiami, jakie poprawki należy wdrożyć. Warto dodać, że oprogramowanie jest integralne z Google Analytics Report. Po przejściu do odpowiedniej zakładki narzędzie zaprezentuje dane dla poszczególnych widoków.
Atutem omawianego przez nas rozwiązania jest ogromna przystępność. Obsługa panelu administracyjnego jest prosta, a zarazem intuicyjna. Jeżeli przejdziesz do sekcji Flow w raporcie Google Analytics, bliżej poznasz wszystkie załadowane podstrony, które brały udział w nagrywanej sesji. Wówczas znalezienie błędu będzie znacznie prostsze.
To narzędzie Google ma ogromne znaczenie podczas pozycjonowania. Wszystkie tagi powinny być zaimplementowane poprawnie, aby wyświetlać wiarygodne statystyki. Wdrażanie strategii SEO opiera się głównie na analizie danych. Informacje muszą być więc precyzyjne i zgodne ze stanem faktycznym. Z tego powodu zaimplementowane tagi Google powinny działać sprawnie. Ich poprawność zweryfikujesz za pomocą Tag Assistant.
Google Tag Assistant to narzędzie wykorzystywane przez specjalistów SEO, które możesz zainstalować i wyprobować samodzielnie. Osoby zajmujące się marketingiem, pozycjonowaniem, czy reklamami PPC, korzystają także z innych, podobnych rozwiązań od Google. Jakich dokładnie?
Planer Słów Kluczowych – propozycja doskonała do wyszukiwania fraz kluczowych, które generują ruch. Choć to narzędzie Google jest dedykowane przede wszystkim dla Ads’ów, to czasami jest także brane pod uwagę podczas pozycjonowania. Płatną alternatywą jest między innymi oprogramowanie Senuto, które wyróżnia się ogromną dokładnością. Tak czy owak, warto wypróbować darmowy Planer Słów Kluczowych.
Page Speed Insight – kolejne narzędzie Google. Oprogramowanie odpowiada za mierzenie prędkości ładowania stron w wersji mobilnej oraz desktopowej. Po analizie przedstawiane są szczegółowe wyniki. Im czas ładowania witryny krótszy, tym lepiej dla pozycji w wyszukiwarce. Pomaga również pozytywnie wpłynąć na UX (user experience). Zaletą narzędzia jest fakt, iż oprogramowanie informuje, jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie skrócić czas ładowania strony.
Google Trends – ciekawa propozycja, szczególnie dla e-commerce opartych na dropshippingu, które swoją rentowność zawdzięczają krótkotrwałym lub długotrwałym trendom. Z pomocą tego narzędzia Google zweryfikujesz, jakie tematy są teraz na topie w konkretnym regionie. Oprogramowanie jest w stanie wyświetlić wykres z trendem dla konkretnego zapytania z okresu od 2004 roku do teraz. Dodatkowo istnieje możliwość porównywania różnych fraz.
Wypróbuj te i inne narzędzia, aby jak najlepiej wpłynąć na promocję własnej strony internetowej. Z pomocą Google Tag Assistant szybko zweryfikujesz, czy wszystkie tagi zostały poprawnie zaimplementowane. Jeżeli nie chcesz robić tego samodzielnie, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy odpowiednio przeanalizują witrynę pod każdym względem.
Student zarządzania na Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej. Interesuje się marketingiem internetowym z naciskiem na SEO i to właśnie związane z tym tematy najbardziej lubi tworzyć treści. Pisanie to dla niego pasja. Ceni dobrą książkę i wartościowy podcast.
Brak głosów - oceń jako pierwszy!