Google Tag Manager – praktyczne wskazówki do SEO
3 min
3 min
Na skróty
Zbieranie danych za pomocą narzędzi takich jak Google Analytics ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia zakresu zasięgu Twojej firmy w Internecie i przekształcania użytkowników w klientów. Dodatkowo pozwala zoptymalizować strategię marketingową i zbudować silniejsze relacje z odbiorcami. Google Tag Manager (GTM) wspomaga ten proces. Oczywiście korzystanie wyłącznie z tego narzędzia nie będzie efektywne, jednak może być ono jednym z istotnych elementów.
Wspomniane narzędzie pozwala programistom i działom IT skupić się na innych zadaniach. Koduje tagi za Ciebie, dzięki czemu zmniejsza ryzyko błędów. Ponadto ułatwia pracę marketerom.
Google Tag Manager to bezpłatne narzędzie, które pozwala zarządzać tagami marketingowymi (fragmentami kodu lub pikselami śledzącymi) i wdrażać je w witrynie lub aplikacji mobilnej, bez konieczności modyfikowania kodu. Możesz go używać do śledzenia konwersji, analizy witryny, retargetingu. Nie musisz przy tym korzystać z pomocy programisty.
GTM pozwala członkom zespołu łatwo i szybko wprowadzać niezbędne aktualizacje oraz dodawać nowe tagi, bez skomplikowanych zmian kodu w witrynie. W ten sposób pracownicy mogą przetestować każdą zmianę i wdrożyć ją, bez pomocy programisty. Dzięki temu zespół IT może skupić się na większych projektach.
Tagi Google to fragmenty kodu, które umieszczasz w JavaScript lub HTML swojej witryny, aby wyodrębnić określone informacje. Obejmują czas trwania sesji, przesłane formularze, sposób, w jaki użytkownicy trafili na Twoją stronę, linki, które kliknęli, a nawet produkty, które usunęli z koszyka. Dzięki temu możesz dostosować kampanię marketingową do potrzeb grupy docelowej. Jeśli potrzebujesz wskazówek Google Tag Manager, skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji.
Każdy tag śledzi coś innego. Na przykład możesz go utworzyć tylko po to, by monitorować, ile osób kliknęło przycisk “Skontaktuj się z nami”. Ten tag może następnie wysłać dokładniejsze informacje do Google Analytics, Google Ads lub innego narzędzia. Niestety ręczne kodowanie tagów może być trudne i czasochłonne, jeśli nie masz dużego doświadczenia w programowaniu. Na szczęście Menadżer Tagów usprawnił cały proces. Wystarczy, że raz umieścisz kod na podstronach. Nie musisz już go pisać za każdym razem, gdy chcesz zbudować tag. Po prostu publikujesz go na stronie. O wskazówki Google Tag Manager możesz zapytać naszych ekspertów.
Wyzwalacze określają, czy dany tag jest aktywny i działa, czy też nie. Z kolei zmienne to informacje niezbędne GTM do prawidłowego działania tagów i reklam.
Google Tag Manager pozwala wyeksportować wszystkie tagi, wyzwalacze i zmienne do jednego pliku, który możesz następnie wykorzystać do tworzenia szablonów często używanych kodów. Taka opcja przyda Ci się, jeśli chcesz zaimplementować takie samo zdarzenie Google Analytics (np. śledzenie wyświetleń strony, kliknięcia linków wychodzących) dla różnych klientów. Na początku 2019 roku Google wypuściło również szablony niestandardowe, funkcję, która umożliwia społeczności tworzenie i udostępnianie niestandardowych szablonów, z których każdy może korzystać. Ponadto GTM ma kilka wbudowanych tagów. których możesz używać do konwersji Google Analytics i remarketingu.
Menadżer Tagów Google jest wyposażony w przydatną funkcję automatycznego śledzenia zdarzeń. Dzięki temu możesz łatwo monitorować kliknięcia, przesłanie formularzy i czas spędzony na stronie. Za każdym razem, gdy wprowadzisz zmianę w GTM, zarchiwizowana wersja zostanie zapisana. Takie rozwiązanie ułatwia życie, gdy trzeba cofnąć niektóre zmiany lub przywrócić poprzednią wersję.
Utwórz konto Google Tag Manager (GTM), klikając przycisk “Zarejestruj się za darmo”. Podaj nazwę konta (firmy), kraj i adres URL strony, a także miejsce, w którym chcesz używać tagu (sieć, iOS, Android, AMP). Kiedy skończysz, kliknij przycisk “Utwórz”. Następnie otrzymasz kody i instrukcje. Jeden kod musisz umieścić w <head>strony, a drugi po otwierającym tagu <body>. Możesz to zrobić teraz lub później, znajdziesz je w panelu. Kiedy skończysz, kliknij „OK”. Włącz tryb podglądu, by sprawdzić, czy tag się uruchamia. Przejdź do raportu Google Analytics w czasie rzeczywistym. Upewnij się, że narzędzie rejestruje wizyty. Na koniec opublikuj kontener.
Jeśli potrzebujesz dalszych wskazówek Google Tag Manager, skorzystaj z pomocy naszych specjalistów.
Tagowanie jest skomplikowane, zwłaszcza w przypadku dużych stron. Muszą stale aktualizować swoje tagi, dodawać nowe i przeprowadzać skomplikowane instalacje. Dodatkowo nieodpowiednie działania mogą znacznie spowolnić stronę, zniekształcić wyniki i podwoić koszty. Zarządzanie całym procesem bez Google Tag Managera jest czasochłonne, dlatego niejednokrotnie opóźnia kampanie marketingowe.
Warto zaznaczyć, że GTM nie zastępuje Google Analytics (GA), to dwa osobne narzędzia. Współpracują ze sobą harmonijnie, ułatwiając pracę marketera. Osadzanie tagów w witrynie zwiększy precyzję raportów Analytics. Pamiętaj, by usunąć kod GA z podstron. Potrzebujesz tylko kodu GTM. Jeśli użyjesz obu, nie otrzymasz wiarygodnych danych.
Dostarczamy cennych wskazówek Google Tag Manager, jak skonfigurować tag. We wspomnianym narzędziu możesz tworzyć nieograniczone konfiguracje tagów. Warto tutaj stosować następującą zasadę: typ tagu>nazwa aplikacji>szczegół, na przykład “Google Analytics>CTA>strona O nas”. W ten sposób możesz poprawnie zidentyfikować i zebrać dane związane z określonymi kampaniami lub stronami.
Potrzebujesz kolejnych wskazówek Google Tag Manager? Jeśli tak, skorzystaj z pomocy naszych specjalistów. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania i rozwiejemy wątpliwości.