Google Update a SEO – co warto wiedzieć?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie strony internetowej, a w tym także wykonywanie działań SEO to trudna sztuka. Działający w branży specjaliści muszą nie tylko dbać o dostosowanie witryny do bieżących wymagań wyszukiwarki, ale też śledzić trendy i ewentualne aktualizacje, które mogą całkowicie zmienić wyniki w Google. Istotną rolę w trendach pod względem SEO pełni Google Update. Jak aktualizacje wyszukiwarki wpływają na istotę optymalizacji? Sprawdźmy to!
Istota SEO to różne działania, które mają na celu poprawę widoczności strony w wyszukiwarce Google. Sposób optymalizacji strony nie zawsze jest jednak taki sam i zależy m.in. od wybranej grupy odbiorców czy samej wyszukiwarki, zmieniającej swoje preferencje. Z tym związane jest właśnie Google Update.
Google Update to, inaczej mówiąc, aktualizacja algorytmu wyszukiwarki Google. Specjaliści amerykańskiej firmy wykonują takie prace, aby lepiej przystosować działanie narzędzia do bieżących trendów. W czasie aktualizacji działanie algorytmu zmienia się w taki sposób, aby wyniki wyszukiwania były bardziej wartościowe, a sam system pracy Google – wydajniejszy.
Co ciekawe, zmiany występują kilkaset razy w roku. Niektóre są bardzo subtelne, praktycznie niezauważalne dla użytkowników. Co ważne, Google Update nie jest zapowiadany przez pracowników firmy. To samoczynne działanie, na które musi być gotowa każda szanująca się agencja SEO.
Google Update aktualizuje także wszystkie programy amerykańskiej firmy, w tym m.in. przeglądarkę Chrome, klienta poczty Gmail, Google Drive i inne usługi.
Aktualizacje algorytmu związane są z poprawą użyteczności wyszukiwarki. Skupia się głównie na korzyściach dla użytkowników.
Chociaż Google Update dotyczy zwykle niewielkich zmian, związanych np. z delikatnym poprawieniem precyzji wyświetlania wyników czy kosmetycznych korekt dotyczących pożądanej liczby słów kluczowych, to zdarzały się jednak znaczne, wręcz rewolucyjne zmiany, których nie da się przewidzieć. Do tych najsłynniejszych należą:
Dzięki Google Update i dostosowaniu algorytmu do potrzeb użytkowników witryna internetowa zbudowana w oparciu o najnowsze trendy i tzw. User Experience ma już na starcie duży bonus. Aktualizacje starają się odsiać witryny, których treści nie są dostosowane do wymagań użytkownika, a także nie wnoszą żadnej wartości merytorycznej.
Wyszukiwarka dostosowuje się też do trendów w wirtualnej rzeczywistości i usprawnia wyszukiwanie, dzięki czemu merytoryczna, nowoczesna i zgodna z zasadami etycznego pozycjonowania strona będzie windowana wyżej w wynikach wyszukiwania.
Niektórzy specjaliści od pozycjonowania twierdzą wręcz, że warto wyprzedzać działania ekspertów z Google i wdrażać nowoczesne rozwiązania, aby zyskać duży handicap przy aktualizacji algorytmu, a nie dostosowywać witrynę do kolejnych zmian. To m.in. duży nacisk na SXO (połączenie walorów optymalizacji i wspomnianego wcześniej User Experience).
Zdj. 2 Silnik wyszukiwarki jest na bieżąco aktualizowany, aby podążać za wymaganiami internautów
Źródło. https://pixabay.com/illustrations/search-engine-search-results-google-76519/
Aktualizacje mogą bardzo wpłynąć na widoczność strony w wyszukiwarce internetowej z kilku względów. Zmieniające się wytyczne mogą uwzględniać np. liczbę optymalną słów kluczowych zawartych w tekście, determinować jakość umieszczonych grafik czy dokładać obowiązkowe elementy do pozycjonowania, których wcześniej nie było.
Doświadczony pozycjoner powinien analizować trendy i bieżące sugestie wyszukiwarki, a także to, czym kierują się użytkownicy. Jeżeli witryna ma walory prokonsumenckie, to będzie spełniać wszystkie kryteria Google. Po aktualizacjach należy ją ewentualnie trochę „dopieścić”.
Zmiany nie zawsze wiążą się też z mozolnymi pracami na stronie. Niektóre aktualizacje sprawiają, że cofane są wcześniejsze kary za nachalne pozycjonowanie lub nieprawidłowe linkowanie. Tak było m.in. w czasie aktualizacji Google Penguin.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.