Branża sprzedażowa doświadczyła rewolucyjnych zmian. Rozpoczęły się one wraz z powstaniem platform umożliwiających zakładanie sklepów internetowych. Umożliwiło to zakładanie mniejszych sklepów, ale też zwiększenie zasięgu. Najbardziej zyskali na tym sprzedawcy artykułów dedykowanych klientom zainteresowanym niszowymi, specjalistycznymi produktami. Można jednak stwierdzić, że przeniesienie sprzedaży do internetu przyniosło wiele korzyści każdemu sprzedawcy, choć znacznie stracili na tym przedsiębiorcy unikający rozpoczęcia sprzedaży online. Jakie są zalety posiadania własnego sklepu internetowego i jakie są koszty jego założenia?
Na skróty
Zalety posiadania sklepu internetowego
Do jednej z najistotniejszych korzyści należy oszczędność finansowa związana z brakiem konieczności wynajmowania lokalu oraz zatrudniania pracowników. Nie da się ukryć, że same ceny wynajmu lokalu pod sklep są ogromne. Wiadomo, że sprzedaż często związana jest z lokalizacją, a im lepsze umiejscowienie sklepu, tym droższe opłaty związane z wynajmem konkretnej siedziby. Wiążą się z tym kolejne opłaty – za energię, wodę, transport produktów, sprzęt do obsługi klienta i wiele innych. Koszty zatrudnienia pracowników również są ogromne. Sklep online ma te plusy, iż można go prowadzić samodzielnie, albo korzystać z outsourcingu usług. Polega to na tym, iż wszystkie przedmioty znajdują się w magazynie, a ich wysyłką zajmuje się zewnętrzna firma. Jest to wygodne i korzystne dla dużych sklepów. Jednoosobowe firmy często ulokowane są w mieszkaniu właściciela. W nim znajdują się produkty i tam odbywają się wszystkie prace. Zarówno związane z obsługą klienta, jak i wysyłką produktów.
Kolejnym plusem posiadania sklepu internetowego jest to, że można dotrzeć do klientów z całego kraju, albo nawet i świata – w zależności od liczby wersji językowych strony i sposobów pozycjonowania witryny. Sklep internetowy wyróżnia się także tym, że jest czynny całą dobę. Klienci mogą dokonywać zakupów o każdej porze dnia. Coraz więcej osób zaczyna korzystać z zakupów online. Jest to wygodne, nie wymaga wychodzenia z domu. Możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni także zachęca do skorzystania z tej formy. Zakupy internetowe to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy.Nie masz własnego sklepu online, ale zastanawiasz się nad jego założeniem i chcesz dowiedzieć się ile kosztuje sklep internetowy? Poniżej uzyskasz informacje na temat różnych platform sprzedażowych i kosztów takiej inwestycji.
Jest to uzależnione od kilku kwestii: wybranej platformy, projektu witryny, firmy wykonawczej. Im bardziej skomplikowany projekt, tym wyższa cena. Od Ciebie zależy to, czy wykorzystasz szablony dostępne na platformach sklepowych – ta opcja jest o wiele tańsza i odpowiednia dla małych sklepów z niewielkim budżetem. Jednak o wiele bardziej profesjonalne będzie skorzystanie z pomocy ekspertów, którzy zbudują sklep od zera, dopasowany do wizerunku firmy. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze platformy oraz koszt założenia sklepu internetowego.
WooCommerce
Jest wygodny i często wybierany przez polskich przedsiębiorców. Głównie z tego względu, iż jest wtyczką do WordPressa. Zazwyczaj firmy posiadające swoje strony na WordPressie i decydujące się na założenie sklepu internetowego wolą pozostać wierne znanym narzędziom. Można za jego pomocą założyć prosty, mały sklep internetowy, ale powstają na nim również bardziej skomplikowane i złożone witryny. Ile kosztuje sklep internetowy na WooCommerce? Wtyczka umożliwia bezpłatne korzystanie z niektórych funkcjonalności. Jednak to płatne motywy i wtyczki sprawiają, że sklep jest odpowiednio rozbudowany. Personalizacja jest możliwa – wymaga jednak znajomości języków programowania. Czasem bardziej opłacalne będzie stworzenie autorskiego projektu niż dopasowywanie jednego z motywów. Płatne są różne wtyczki dotyczące obsługi płatności czy metod wysyłki. Jeśli chcemy założyć sklep samodzielnie i poświęcić czas na jego dopasowanie przy jednoczesnym posiadaniu podstawowych i mile widzianych przez klientów funkcji, to możemy zacząć już od kilkuset złotych. Jednak jeśli chcemy mieć wszystkie opcje, łącznie z automatyzacją różnorodnych procesów, takich jak przesyłki kurierskie, etykiety adresowe i inne, to musimy liczyć się z kosztami przekraczającymi tysiąc złotych. Samo założenie sklepu od zera przez profesjonalistę, który zaprojektuje i wprowadzi wszystkie potrzebne funkcjonalności to kilka tysięcy złotych. Cena ostateczna zależy od rozbudowania, funkcji, wyglądu, intuicyjności strony i wielu innych kwestii. Wycena ostateczna jest indywidualna, jednak większość takich inwestycji zamyka się w granicach 7-9 tysięcy złotych.
PrestaShop reklamuje się jako darmowa platforma, na której można założyć sklep internetowy. Rzeczywiście można korzystać z bezpłatnych opcji i założyć sklep, jednak aby mieć w pełni profesjonalny sklep online warto trochę zainwestować. Korzystanie z darmowego szablonu może być niewygodne, a stworzenie dedykowanego wyglądu kosztuje. W zależności od tego jaką firmę wybierzemy, albo na współpracę z jakim specjalistom się zdecydujemy, cena może wahać się od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Prestashop umożliwia wykorzystanie darmowych i płatnych modułów służących do wprowadzania kolejnych funkcjonalności (do obsługi promocji czasowych, przedstawiania stanów magazynowych, faktur i innych). Wiele z nich jest jednak płatnych. Można też zdecydować się na zamówienie stworzenia wybranych funkcjonalności przez programistę.
W przypadku PrestaShop cena również zależy od tego kto stworzy projekt, czy będzie się korzystało z darmowych i tanich możliwości udostępnianych przez platformę, czy też zapadnie decyzja o zamówieniu całościowego projektu u specjalisty.
Magneto
To kolejna platforma, z której często korzystają osoby zakładające sklep internetowy. Jeśli posiada się umiejętności obsługi tego systemu, to również można korzystać z darmowych opcji i wspomagać się tanimi funkcjonalnościami. Jednak zatrudnienie dopiero programisty pozwala na wykorzystanie całego potencjału tego systemu. W tym przypadku koszt założenia sklepu internetowego również waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Podsumowanie
Jest wiele możliwości, które pozwalają na założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Podczas podejmowania decyzji warto kierować się głównie oczekiwaniami oraz umiejętnościami dotyczącymi administrowania serwisami internetowymi.