Na skróty
Czy zastanawiałeś się kiedyś nad długością landing page? Niektórzy eksperci twierdzą, że długie strony docelowe konwertują lepiej, podczas gdy inni uważają, że krótkie przynoszą lepsze efekty. Niestety nie ma tutaj prostej odpowiedzi. W rzeczywistości brzmi ona “to zależy”. Sprawdź, jak dopasować długość strony lądowania do charakteru swojej działalności.
Projektując stronę lądowania, zadbaj o to, by odpowiadała na potencjalne zastrzeżenia użytkowników. Zastanawiasz się, jaka landing page jest najlepsza? Krótsza, czy dłuższa? Warto tutaj przeprowadzić testy A/B. W ten sposób sprawdzisz, która wersja bardziej pasuje Twoim odbiorcom. Poeksperymentuj z długością formularzy rejestracyjnych, dodając i zmniejszając liczbę pól, które należy wypełnić.
Strony docelowe pomagają sprzedawać produkty i usługi. Poprawiają współczynnik konwersji z ruchu organicznego. Zastanawiasz się, jaka landing page jest najskuteczniejsza? Jeśli chcesz wzbudzić zaufanie u potencjalnych klientów, pamiętaj, by zamieścić na niej logo firmy. Możesz umieścić filmik wyjaśniający działanie produktu. Jeśli chcesz zachęcić użytkowników do zapisu na newsletter, zaproponuj im jakąś nagrodę, np. atrakcyjny rabat lub darmowy e-book. Opublikuj też listę korzyści. Długość landing page również wpływa na współczynnik konwersji. Warto więc zwrócić na to uwagę.
Zanim zaprojektujesz stronę lądowania, musisz poznać swoją grupę docelową. Sprawdź, co ją motywuje do działania. Możesz tutaj skorzystać z Google Analitycs, Facebook Analytics i innych przydatnych narzędzi. Zastanawiasz się, jaka landing page zachęci użytkowników do zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisu do newslettera?
Najpierw zbierz i przeanalizuj dane demograficzne, takie jak wiek, płeć, lokalizacja i dochód. Zwróć też uwagę na cechy osobowości, styl życia, aspiracje, opinie i zainteresowania. W ten sposób zrozumiesz, które czynniki skłaniają klientów do zakupu. Zobacz, gdzie użytkownicy spędzają czas w Internecie. Lubią czytać blogi? A może wolą wyszukiwać informacje w Google lub sprawdzać reklamy w mediach społecznościowych? Dzięki tym informacjom możesz dostosować treść, projekt i układ strony docelowej, by przypominała kanał, na którym potencjalni klienci spędzają najwięcej czasu.
Niezależnie od danych demograficznych i psychograficznej grupy docelowej, pamiętaj, by dostosować stronę lądowania do osób niepełnosprawnych. Sprawdź, jaka landing page będzie odpowiednia. Pomyśl o dużych czcionkach, alfabecie Braille’a i zamianie tekstu na mowę. Upewnij się, że kolor nie jest jedynym sposobem uatrakcyjnienia treści. Powiększ czcionkę do 200% i zobacz, czy nadal jest czytelna.
Dłuższa strona lądowania wzbudza większe zaufanie. Decydując się na taką wersję, stajesz się bardziej wiarygodny. Taka długość landing page może zmotywować użytkownika do działania. Dostarcza odwiedzającym więcej informacji o Twojej firmie. Sprawdzi się doskonale, jeśli reklamujesz produkty lub usługi, wymagające podania danych osobowych w formularzu zapisu. Jeśli kładziesz duży nacisk na ruch organiczny, publikuj na stronie wysokiej jakości treści i zoptymalizowaną grafikę.
Decydując się na taką długość, powinieneś się jednak liczyć z niższym współczynnikiem konwersji. Z drugiej strony, generujesz wysokiej jakości leady. Większa liczba elementów rozprasza też uwagę odwiedzających, dlatego mogą przegapić wezwanie do działania. Jeśli nie wiesz, jaka landing page sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku, skorzystaj z pomocy specjalistów. Długie strony lądowania dobrze sprawdzą się w przypadku złożonych rozwiązań na niszowych rynkach.
Jeśli chcesz ogólnie zwiększyć liczbę potencjalnych klientów, możesz wybrać krótszą stronę docelową. Zawiera mniej elementów, które mogłyby rozproszyć uwagę użytkowników i zniechęcić ich do rejestracji. Powinny jednak być naprawdę przekonujące, by użytkownik dokonał konwersji. Przeprowadź testy A/B. W ten sposób sprawdzisz, które elementy skutecznie zwiększają liczbę konwersji. Możesz je później zoptymalizować, by poprawić ogólny współczynnik konwersji. Kiedy formularz jest krótszy, użytkownik chętniej go wypełni. Jak wskazują badania, najlepiej, by składał się z 3 pól.
Krótsze strony docelowe sprawdzą się doskonale, gdy oferujesz bezpłatne materiały. Dodatkowo nie wymagają od użytkownika większego zaangażowania. Dzięki temu możesz zachęcić odwiedzającego do pobrania e-booka, czy zapisu do newslettera.
Ich główną wadą jest generowanie niższej jakości leadów. Jeśli użytkownik chce pobrać darmowego e-booka, zazwyczaj musi podać tylko adres e-mailowy, by się zarejestrować. Dlatego niekoniecznie musi należeć do Twojej grupy docelowej, a jeśli nawet, często nie chce kupować Twoich produktów lub skorzystać z oferty. Wystarczą mu darmowe materiały, dlatego może nie odpowiadać na dalsze wiadomości po rejestracji. Powinieneś się z tym liczyć, projektując krótkie strony lądowania.
Wybierając szablon, dopasuj go do oferty, którą chcesz zamieścić na stronie. Niezależnie od tego, na jaką długość landing page się zdecydujesz, pamiętaj, że projekt powinien być rensponsywny. Musi dobrze wyglądać zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Zoptymalizuj go też pod kątem szybkiego ładowania, by zachęcić użytkowników do pozostania na stronie. Zadbaj o to szczególnie wtedy, gdy projektujesz długą stronę lądowania.
Jeśli już wiesz, jaka długość landing page sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku, pomyśl o CTA, czyli wezwaniu do działania.
Zawiera jasną instrukcję dla odwiedzającego, np. kup teraz, pobierz e-booka, zapisz się do newslettera itd. Musisz dać użytkownikom powód do podjęcia tej czynności, więc zacznij od konkretnego polecenia i używaj słów, które wzbudzają emocje.