Jeżeli posiadasz własną stronę internetową lub chcesz profesjonalnie zajmować się pozycjonowaniem dla swoich klientów, z pewnością interesuje Cię przyszłość SEO. Jak branża będzie prezentować się za kilka lat? Czy to godny uwagi kanał marketingu internetowego? Weźmy na tapet wypowiedzi ekspertów oraz przeanalizujmy to, w jakim kierunku zmierza Google.
Na skróty
Jak zmieniało się SEO w ostatnich latach?
Będziemy opierać się tylko na wyszukiwarce Google. To chyba nic złego, w końcu według Search Engine Journal właśnie ta wyszukiwarka jest wykorzystywana przez ponad 70% użytkowników. Zanim omówimy, jak zmieni się SEO w najbliższych latach, warto wspomnieć o tym, jakie aktualizacje miały miejsce w przeszłości.
Google to wyszukiwarka, której algorytm jest ciągle aktualizowany. Drobne, mało znaczące zmiany pojawiają się praktycznie codziennie. Natomiast co jakiś czas, zwykle kilka razy do roku, jesteśmy świadkami dużych aktualizacji. W 2011 roku pojawił się algorytm Panda, rok później Pingwin oraz Pirat, a w kolejnych latach Koliber, Opos, czy Gołąb. Choć każda aktualizacja oddziaływała na inną część systemu wyszukiwań, wszystkie razem posiadają wspólny mianownik. Mają na celu dopasować do danego zapytania wartościową stronę internetową, a nie taką, która jest „sztucznie” pozycjonowana. Co to oznacza? Google stawia na jakość oraz wiarygodność. I to jest właśnie przyszłość SEO. Natomiast niedozwolone zagrywki (black-hat) są karane i nie przynoszą żadnych pozytywnych efektów.
Przyszłość SEO zdaniem ekspertów
Chcesz zadbać o SEO dla swojej strony internetowej? Dopasuj witrynę do wytycznych Google, pozyskuj linki w sposób naturalny, unikaj spamu i pielęgnuj content, aby zawsze był aktualny oraz wartościowy. Dawniej wyszukiwarka znacznie mniejszą wagę przykładała do tego, jakie strony internetowe będą w górnej części wyników wyszukiwań. Słynny algorytm PageRank był ogromnie niedopracowany i mimo aktualizacji, z czasem z niego całkowicie zrezygnowano. Jakzmieni się SEO w przyszłości? Czego możemy oczekiwać? Poznaj zdanie ekspertów w branży.
Oczywiście wszystkie przewidywania dotyczące przyszłości SEO są tylko założeniami, które mogą być mniej lub bardziej trafne. Warto jednak brać je pod uwagę przygotowując długofalowe działania dotyczące pozycjonowania. Przytoczmy wypowiedzi oraz stanowiska dwóch ekspertów – to Matt Cutts oraz Neil Patel.
Budowanie własnego brandu w SEO – Neil Patel
Neil Patel związany jest z szeroko pojętym marketingiem. Od kilku lat prowadzi darmowe szkolenia z zakresu SEO na swoim kanale YouTube, dodatkowo regularnie publikuje wpisy dotyczące pozycjonowania na swoim blogu. To założyciel lub współzałożyciel kilku przedsiębiorstw. Uwielbia innowacyjne podejście do biznesu i wie, w jaki sposób optymalizować konwersję w e-commerce. Według niego przyszłość SEO będzie opierać się na budowaniu własnego brandu, czego przykładem jest wiele światowych marek. Jak sam pisze na swoim blogu:
“Branding może wydawać się stratą pieniędzy, ale tak wcale nie jest. Kiedyś myślałem, że firmy takie jak Nike marnują pieniądze na swoje reklamy telewizyjne, kiedy mogą po prostu skupić się na kanałach generujących bezpośredni zwrot z inwestycji, takich jak Google Ads. Ale zabawne jest to, że kiedy myślisz o butach, naturalnie myślisz o marce „Nike”. Nie musisz ich wyszukiwać w Google, po prostu o nich wiesz, ponieważ zbudowali ogromną markę i są wszędzie. To samo dotyczy kart kredytowych. Myśląc o nich, przychodzi na myśl Visa, ponieważ są akceptowane na całym świecie (…).”
Dodatkowo Neil przedstawia własny eksperyment, w którym połączył kampanię SEO z mediami społecznościowymi oraz reklamą Google Ads, dodając do sloganów, haseł promocyjnych oraz tekstów na stronie swoje imię i nazwisko. Z czasem coraz więcej osób zaczęło go wyszukiwać, a informacje o jego blogu oraz filmach szkoleniowych rozprzestrzeniały się drogą wirusową poprzez marketing szeptany. Neil jasno wskazuje, iż przyszłość SEO to między innymi budowanie świadomości własnej marki wśród społeczeństwa (ang. branding).
Lepsze analizowanie linkowania – Matt Cutts
O tym, jak zmieni się SEO, opowiadał także Matt Cutts. To były szef zespołu spamu internetowego w Google. Choć odszedł ze swojego stanowiska w roku 2017, jego spostrzeżenia na temat pozycjonowania zawsze były ciekawe oraz trafne. Postanowiliśmy przytoczyć wypowiedź na temat przyszłości SEO, która pochodzi z roku 2013. Mimo tylu lat jest niezwykle aktualna i nic nie wskazuje na to, aby coś w tej kwestii miało się zmienić. Chodzi o link building oraz wpływ pozyskiwania odnośników na pozycję strony internetowej.
”Google będzie jeszcze lepszy w analizie linków. Oprogramowanie do analizowania odnośników będzie je coraz lepiej rozumieć (…). Algorytm wyszukiwarki będzie odstraszać spamerów.”.
Matt dodatkowo wskazuje, jak zmieni się SEO pod kątem aktualizacji algorytmów:
”Aktualizacje algorytmu Pingwin będą miały większy wpływ w porównaniu do pierwszych wersji.”
Czy Cutts miał rację? Wypowiedź pochodzi z roku 2013, od tamtego czasu link building znacznie się zmienił – liczy się przede wszystkim jakość odnośników, a nie ich ilość. Algorytm Pingwin otrzymał aż sześć dużych aktualizacji, a ciągle wdrażane są kolejne. Jak zmieni się SEO w przyszłości? Z pewnością spamowanie linkami i tworzenie niskiej jakości zaplecza negatywnie odbije się na pozycjonowaniu. Od lat liczy się przede wszystkim jakość i nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja miała się zmienić.
Przyszłość SEO to optymalizacja stron internetowych nie tylko pod wytyczne Google, ale także potrzeby użytkowników. Tworzenie merytorycznego contentu oraz pozyskiwanie jakościowych linków od kilku lat ma ogromne znaczenie. Jak ognia unikaj spamu oraz nienaturalnych zachowań. Wszystko wskazuje na to, iż algorytmy wyszukiwarki będą przykuwać jeszcze większą uwagę do właśnie tych dwóch elementów.
Co więcej, ważną częścią pozycjonowania jest i będzie dostosowanie strony do wyszukiwań lokalnych. Użytkownicy udostępniają swoją lokalizację, co pozwala przygotowywać spersonalizowane wyniki wyszukiwań, dopasowane do miejsca przebywania danego internauty. Należy pamiętać o tym, wdrażając strategię SEO, szczególnie jeżeli strona internetowa promuje lokalnie działający biznes, na przykład zakład mechaniczny, gabinet stomatologiczny, czy restaurację.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.