Na skróty
Strona internetowa to obecnie najważniejsza wizytówka firmy. Z tego względu musi być dopracowana pod kątem detali, dotyczy to również treści. Szczególną uwagę należy zwrócić na tekst umieszczony w takiej zakładce jak „O nas” czy „O firmie”. Warto pamiętać, że to tutaj potencjalni klienci zaglądają najczęściej. Co powinno znaleźć się w tym miejscu?
Zdarza się, że osoby korzystające z usług agencji SEO pytają, czy zakładki takie jak „O nas” czy też „O firmie” są rzeczywiście potrzebne. Można powiedzieć, że to jedna z obowiązkowych podstron, których nie może zabraknąć w strukturze witryny. Wbrew pozorom nie jest to tylko dodatkowe miejsce do umieszczenia fraz kluczowych poprawiających pozycjonowanie. To strona, która ma zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z oferty firmy. Generuje bardzo duży ruch, a odwiedzający ją użytkownicy liczą, że znajdą na niej wszystkie informacje niezbędne do podjęcia decyzji zakupowej.
Nie ma znaczenia, w jakiej branży działa firma. Każda powinna przygotować podstronę, za pośrednictwem której zaprezentuje siebie i przekona do zakupu produktów lub skorzystania z oferowanych usług. Zakładki typu „O nas” czy „O firmie” podnoszą profesjonalizm i zwiększają wiarygodność biznesu. To odpowiednie miejsce do zaprezentowania swojej misji, idei, wyznawanych wartości, jak również dotychczasowych sukcesów i historii.
Dobrze przygotowana strona „O nas” może zadecydować o zyskaniu kolejnego klienta lub partnera biznesowego, dlatego nie należy jej lekceważyć. Dzięki niej można pokazać swoje największe atuty, wyróżnić się na tle konkurencyjnych przedsiębiorstw oraz rozwiać wątpliwości osób niezdecydowanych. Brak tego typu zakładki działa na niekorzyść firmy. Użytkownicy mogą odnieść wrażenie, że nie jest godna zaufania i prawdopodobnie ma coś do ukrycia. Dlatego właściwe przygotowanie wspomnianej podstrony jest kluczową kwestią.
Strony typu „O nas” oraz „O firmie” mają bardzo duży potencjał, ale nie każdy potrafi go wykorzystać. Jakie informacje trzeba przedstawić i jakiego języka należy używać? Oto praktyczne wskazówki.
1. Autentyczność
Co prawda opis firmy powinien zachęcać do wyboru jej oferty, ale jednocześnie musi być wiarygodny. Na stronie „O nas” nie można kreować wymyślonego, fałszywego wizerunku, ponieważ kiedy klienci odkryją, że nie jest prawdziwy, zniechęcą się i rozczarują. Warto spojrzeć na zakładkę z perspektywy użytkowników i zrozumieć, jakich informacji potrzebują najbardziej.
Bardzo dobrym, a wręcz zalecanym rozwiązaniem jest przedstawienie całego zespołu. Wystarczy nawet kilka krótkich zdań o każdym pracowniku lub dziale (zależnie od wielkości biznesu), aby pokazać potencjalnym klientom wiarygodną, „ludzką twarz” firmy. To pozwala na wzbudzenie zaufania i sympatii. Trzeba też pamiętać o tym, aby używać odpowiedniego języka, który będzie w pełni zrozumiały dla odbiorców. Zakładki „O nas” czy „O firmie” to nie miejsce na branżowy żargon i niejasne pojęcia.
2. Konkretne informacje
Nikt nie lubi ogólników takich jak „wieloletnie doświadczenie w branży” czy „innowacyjne rozwiązania dla biznesu”. Nie dostarczają one żadnych cennych informacji dla klientów, a często wzbudzają wręcz niechęć. Ponadto tego typu sformułowania można znaleźć na wielu stronach internetowych i użytkownicy odnoszą przez to wrażenie, że ciągle czytają to samo. Tworząc treść do podstrony prezentującej firmę, lepiej postawić na konkretne informacje i oryginalność.
Warto powtórzyć to jeszcze raz – podstrona typu „O nas” lub „O firmie” jest przygotowywana z myślą o klientach. Z tego względu konieczne jest uwzględnienie wszystkich danych, które mogą im się przydać podczas podejmowania decyzji zakupowej. Opis ma rozwiewać ewentualne wątpliwości, a przy tym być dopasowany do ogólnego stylu komunikacji wykorzystywanego przez firmę. Spójność z językiem i tonem używanym na pozostałych podstronach to konieczność, aby zachować profesjonalizm i autentyczność.
3. Opowiadanie historii
Storytelling to bardzo dobra technika do zaprezentowania firmy w ciekawy, niebanalny sposób. Pozwala na zdobycie uwagi odbiorców, a nawet nawiązanie relacji. Klientów bardzo rzadko interesują suche fakty. Lepszym rozwiązanie jest opowiedzenie historii biznesu w taki sposób, aby nakłonić do zakupu lub po prostu do pozostania na stronie na dłużej. Nie zawsze jest to proste, przydaje się tu kreatywność i nietypowe podejście do tematu.
Za pomocą storytellingu można zabrać klientów w podróż, przedstawić zabawne anegdoty i pokazać, jak firmie udało się znaleźć w miejscu, w którym jest obecnie. Należy unikać koloryzowania rzeczywistości i kłamstw, bo kiedy odbiorcy się zorientują, że zostali oszukani, nie odwiedzą strony ponownie. Trzeba się zastanowić, co tak naprawdę chcesz przekazać osobom zainteresowanym ofertą, co mają zapamiętać. Storytelling to pomocne narzędzie, aby oczarować potencjalnych klientów i pokazać im swoją pasję bez potrzeby mówienia o niej wprost.
4. Podkreślenie zalet firmy
Zakładka „O firmie” to idealne miejsce do zaprezentowania i podkreślenia swoich zalet. Można, a wręcz trzeba przedstawić tu klientom swoją przewagę konkurencyjną i wszystkie kwestie wyróżniające dany biznes. Opis ma być przygotowany tak, żeby osoby zainteresowane ofertą całkowicie pozbyły się wątpliwości, czy dokonują słusznego wyboru.
Warto pamiętać, że podstronę „O nas” najczęściej odwiedzają użytkownicy, którzy jeszcze nie mieli do czynienia z firmą i chcą zyskać pewność, że jest godna zaufania. W osiągnięciu rezultatu pomagają takie elementy jak dobre opinie klientów czy opis zrealizowanych dotychczas projektów. Potwierdzają umiejętności zespołu i ułatwiają kreowanie pozytywnego wizerunku. Istotne jest również to, aby nie stawiać w negatywnym świetle swojej konkurencji. Lepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na sobie i swoich atutach.
5. Przykuwanie uwagi
Aby skutecznie zdobyć zainteresowanie użytkowników, trzeba zadbać nie tylko o tekst, ale i dodatkowe elementy. Mogą być nimi zdjęcia, jak również krótkie materiały wideo, wykresy, infografiki czy też mapa myśli. Tego typu dodatki przykuwają uwagę i zwiększają atrakcyjność podstrony.
Jednocześnie trzeba zadbać o to, aby wszystkie elementy dodatkowe pasowały do ogólnie przyjętej koncepcji i designu witryny. Jeżeli zakładka „O nas” wyraźnie wyróżnia się na tle pozostałych, nie wygląda to dobrze ani profesjonalnie. Ponadto wszystkie materiały powinny być przygotowane starannie, dotyczy to w szczególności zdjęć oraz filmów. Należy zadbać o szczegóły, gdyż często to one są dla potencjalnych klientów najważniejsze.
Źle przygotowana podstrona prezentująca firmę, jej historię i wartości nie będzie skuteczna ani przekonująca. Potencjalni klienci nie będą zachęceni do zakupu produktów lub skorzystania z usług, nawet jeśli będzie to przedsiębiorstwo z wieloma sukcesami na koncie. Można wyróżnić kilka podstawowych błędów, które powodują, że strona „O nas” nie prezentuje się najlepiej.
Pierwszym problemem jest niedostosowanie przekazu do odbiorcy. Przygotowując treść do takich zakładek jak „O firmie”, należy określić grupę docelową. Ważne jest uwzględnienie wszystkich informacji, które mogą okazać się przydatne dla użytkowników. Równie istotne jest dobre rozpoznanie wszystkich potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów, aby móc zaproponować im rozwiązania, których szukają.
Dużym błędem jest również powtarzanie określeń, które są już dobrze znane użytkownikom. To nie tylko wspomniane już „wieloletnie doświadczenie”, ale też np. „dedykowane rozwiązania” czy „kompleksowa obsługa”. Zwroty te mają podkreślać profesjonalizm, jednak zwykle dają efekt odwrotny do zamierzonego. To jedynie pozbawione szczegółów wypełniacze treści, które nie wnoszą żadnych wartości. Unikalny tekst pozwala potencjalnym klientom na utwierdzenie się w przekonaniu, że trafili na stronę firmy, która rzeczywiście się wyróżnia.
Choć podkreślanie swoich osiągnięć jest istotne, trzeba robić to w umiejętny sposób. Zapewnianie o byciu liderem w branży bez żadnych dowodów (choćby w postaci statystyk czy szeregu pozytywnych rekomendacji) może zostać źle odebrane przez klientów. Strona „O nas” nie jest miejscem na wywyższanie się i wytykanie błędów konkurencji. Odbiorcy muszą z niej dowiedzieć się, co firma może im zapewnić i dlaczego warto ją wybrać.
Strona typu „O nas”, „O firmie” czy też „O zespole” powstaje z myślą o klientach i przede wszystkim o tym należy pamiętać. Tworząc ją, trzeba podkreślić swój profesjonalizm, wiedzę i umiejętności, aby budować markę osobistą oraz zdobywać zaufanie. Tego typu zakładki nie można ignorować, gdyż jest jedną z najważniejszych w całej strukturze witryny. Pozwala na zdobycie uwagi odbiorcy i przekonanie go, że odnalazł firmę, która sprosta jego oczekiwaniom.
Co istotne, strony „O nas” nie można traktować jedynie jako miejsca do przedstawienia podstawowych informacji. Pisząc ją, warto wykazać się pomysłowością i znaleźć sposób na to, aby zyskać zaufanie potencjalnych klientów i wejść z nimi w interakcję. Autentyczny opis firmy zachęci użytkowników do pozostania w obrębie witryny na dłużej, a to zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferty.
Każdy biznes się rozwija, dlatego nie można zapominać o regularnej aktualizacji zakładki „O nas”. Dbanie o nią i dopracowywanie jej to dodatkowy sygnał dla klientów, że firma jest rzetelna. Jednak najbardziej istotne jest to, aby pokazać odbiorcom, jakie naprawdę jest dane przedsiębiorstwo i co może zagwarantować. Umieszczona na tej stronie treść ma duży wpływ na sposób postrzegania biznesu i jego ogólny wizerunek, dlatego warto ją dopracować.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.