Jak nie odstraszyć klientów wyglądem sklepu?
4 min
4 min
Na skróty
Sprawianie dobrego pierwszego wrażenia jest bardzo istotne. Znane marki ogromną część swojej popularności budują na estetyce i unikalnych designach, które kreują ich tożsamość. Z tego powodu zadbanie o odpowiedni wygląd witryny e-commerce może być kluczowy dla uzyskania dobrej konwersji. Fachowy content może być niewystarczający. Badania wykazują, że ponad 90% ankietowanych potrafi zrazić się do witryny już na starcie, tylko przez wzgląd na jej nieintuicyjną lub niechlujną oprawę graficzną! Co zrobić by tego uniknąć?
Większość działań marketingowych skupiona jest na tym, żeby przyciągnąć do sklepu jak największą liczbę odwiedzających. Jak jednak zadbać o to by Ci potencjalni stali się faktycznymi klientami? Wygenerowanie ruchu na witrynie nie zawsze jednak jest działaniem wystarczającym. Każdemu zależy na tym, aby duża liczba odwiedzin przekuta została w wyniki sprzedażowe. Duża widoczność sklepu internetowego idąca w parze z małą konwersją jest pierwszym sygnałem niepokoju, na który należy zareagować jak najszybciej.
Prawdopodobną przyczyną powyższej sytuacji jest zły wygląd sklepu. Sprzedaż e-commerce rządzi się swoimi prawami, gdyż klient nie ma możliwości przymierzenia, dotknięcia czy przetestowania przedmiotu, który chce zakupić. Te wszystkie wrażenia, które oddziałują na zmysły, muszą być w jakiś sposób zrekompensowane. Dlatego odwiedzający przykładają ogromną uwagę do tego jak wygląda witryna, z której chcą skorzystać. Kiepska oprawa wizualna po prostu nie budzi w żaden sposób zaufania.
Stare powiedzenie mówi, że “kupuje się oczami”. Z tych powodów należy zadbać o to, by witryna budowała od samego początku pozytywne wrażenia i wyróżniała się na tle konkurencji. Od czego zacząć?
Podstawą budowania zachęcającego wyglądu sklepu online powinna być strona startowa. Wielu użytkowników po jej zobaczeniu wie już czy zostanie w witrynie na dłużej, czy szybko ją opuści. Musi ona przyciągać oko i być przejrzysta, tak by potencjalny klient widząc ją od razu mógł zorientować się czy znajdzie to czego chce. Dobrym pomysłem jest przyjrzenie się większym markom e-commerce i sprawdzenie ich portali internetowych. Taka inspiracja pomoże stworzyć optymalny szablon.
Kolejną ważną kwestią jest intuicyjna nawigacja w ramach strony. Wszelkie menu i zakładki muszą być zbudowane w sposób, który nie zmusza użytkownika do doszukiwania się zawartości. Podstrony z produktami muszą być podane w przystępny sposób, inaczej nie będą w stanie ich sprzedać. Dlatego należy zadbać o to, by klienci mieli możliwie najkrótszą drogę zakupową do przebycia.
Z tym wiążę się trzecia ważna sprawa, którą są grafiki i zdjęcia. Sklep e-commerce pozbawiony tego elementu sam skazuje się na porażkę. Artykułom i usługom oferowanym w ramach internetowej działalności powinna towarzyszyć dobrej jakości oprawa wizualna. Należy znaleźć jednak złoty środek i pamiętać o tym, że zbyt duża liczba grafik powoduje wolniejsze ładowanie strony.
Wielu właścicieli stron z branży e-commerce nie zdaje sobie sprawy z tego, że wygląd sklepu online może w tak odczuwalny sposób wpływać na sprzedaż. Świadczy o tym wielość kiepsko zaprojektowanych witryn pojawiających się w wynikach wyszukiwań. Są one przykładem tego, że przyzwoite pozycjonowanie niekoniecznie przekuwa się w wysoką konwersję. Jakich błędów powinno się unikać, projektując wygląd sklepu internetowego?
Żaden użytkownik na dłuższą metę nie będzie doceniał bogatej oprawy graficznej sklepu, jeżeli powoduje ona jego wolne działanie. Staje się to uciążliwe i wcale nie ułatwia korzystania z witryny, a to właśnie jej funkcjonalność ma największe znaczenie dla budowania pozytywnych doświadczeń. Dlatego lepiej stawiać na dopracowany minimalizm.
Zbyt duża liczba podstron i rozpraszacze towarzyszące procesowi zakupów psują konwersję. Jeżeli klient wrzucił już coś do koszyka, powinien móc w prosty sposób sfinalizować transakcję. Dobrym pomysłem wizualne przedstawienie wszystkich kroków prowadzących do dokonania zakupu i pokazanie userowi, na którym z nich aktualnie się znajduje.
W wielu mniejszych sklepach internetowych często używa się jednej grafiki do zobrazowania kilku podobnych przedmiotów, albo jej rozdzielczość i czytelność pozostawia wiele do życzenia. Poprawienie ich jakości jest ważne. Zdjęcia i możliwość obejrzenia na nich produktu przed zakupem stanowi zamiennik dotknięcia i przymierzenia go w sklepie stacjonarnym. Nikt nie lubi brać czegoś w ciemno.
Content ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu sklepu i budowania jego profesjonalnego wizerunku. Czy jednak więcej zawsze oznacza lepiej? Niekoniecznie. Przeładowanie długimi treściami nie jest korzystne. Dodatkowo często zaniedbuje się ich odpowiednie formatowanie, co sprawia, że są mniej czytelne i zniechęcają w odbiorze, nawet pomimo posiadania profesjonalnej treści.
Oryginalność nie zawsze jest dobrym pomysłem. Podstawowe elementy takie jak menu, koszyk, wybór języka czy opcje konta powinny być umieszczone w przemyślany sposób. Użytkownicy są przyzwyczajeni do pewnych układów i zmienianie ich na siłę może okazać się strzałem w stopę, nawet jeżeli pozornie wydaje się lepszym rozwiązaniem.
Jest to rzecz, która wzbudza ogromną irytację. Przykładem mogą być komunikaty, o źle wypełnionym formularzu adresowym podczas składania zamówienia, ale nie wskazujące konkretnego błędu.
Liczba wyszukiwań za pomocą urządzeń mobilnych i zakupy zrobione za ich pośrednictwem cały czas wzrastają. Dostosowanie układu strony i jej treści do rozdzielczości, które królują na mniejszych ekranach, nie jest dziś tylko mile widziane, jest wręcz koniecznością, o której nie można zapominać
Prowadząc sklep internetowy trzeba reagować na zmiany w trendach. Tyczy się to również strony graficznej. Raz zaprojektowany design i układ nie będą perfekcyjne już na zawsze. Cały czas należy badać reakcje użytkowników i wprowadzać odpowiednie modyfikacje.
Reklamy typu pop up są zmorą każdego klienta. Mogą oczywiście znajdować się na stronie, ale muszą być eksponowane w taki sposób, który nie utrudnia korzystania z niej. Nie mogą wpływać negatywnie na jej funkcjonalność, przesłaniając na przykład treść czy buttony.
Jeżeli będąc na stronie głównej ciężko zorientować się jak trafić do odpowiednich podstron kategorii, klient nie będzie się tym trudził – po prostu opuści stronę. Ważne jest to, by metody nawigacji były czytelne i prezentowały w przejrzysty sposób ofertę strony.