Na skróty
Opracowanie strategii UX jest bardzo ważne w kontekście projektowania strony internetowej. Poprawnie skonfigurowane funkcjonalności oraz odpowiedni design potrafi wpłynąć na konwersję, oraz wydłużyć sesję. Na czym polega strategia UX? W jaki sposób ją opracować?
Jeżeli skrót UX nie jest Ci znany, warto przypomnieć, co oznacza – to User Experience, czyli doświadczenie użytkownika wynikające z użytkowania produktów, usług, aplikacji i stron internetowych. Co oznacza ten termin w praktyce? UX składa się ze wszystkich czynników wpływających na doświadczenia, odczucia i opinię użytkownika. Dla przykładu, sklep online, gdzie strategia UX została poprawnie opracowana, zapewnia internautom komfort, a witryna działa płynnie i bez zarzutu. To bardzo ważna kwestia w przypadku wszystkich stron internetowych.
Na czym polega strategia UX? Skutecznie wdrożone User Experience sprawia, że witryna staje się user friendly (przyjazna dla użytkownika). To prawdopodobnie najlepsze porównanie, jakie można przywołać. Witryna zoptymalizowana pod UX musi być użyteczna oraz funkcjonalna.
Chcesz wiedzieć, na czym polega strategia UX? Wdrożenie zasad User Experience wymaga wykonania kompleksowego planu, najlepiej zanim jeszcze zaprojektujesz stronę internetową. Wówczas witryna już od samego początku będzie przyjazna dla użytkownika.
Najpierw zastanów się, w jaki sposób będzie prezentować się struktura strony. To niezwykle ważne w przypadku sklepów, gdzie podstron jest naprawdę wiele. Struktura może prezentować się na wiele sposobów – musisz opracować jeden, z którego Ty będziesz korzystać. Oto przykładowy układ prowadzący do produktu, popularny w e-commerce:
Strona główna ➔ Kategoria produktowa ➔ Produkt
Struktura strony internetowej to również układ informacji na poszczególnych podstronach. W jaki sposób umieścisz treść, grafiki, czy materiały wideo? Pamiętaj, że niewiele użytkowników czyta wszystkie informacje. Najczęściej internauci „skanują” zawartość podstrony, szukając przydatnych informacji. Najważniejsze dane możesz wyróżnić w dowolny sposób, aby były łatwe do znalezienia
Na czym polega strategia UX w kontekście funkcjonalności? Zaprojektuj menu oraz zadbaj o intuicyjną nawigację. Poruszanie się po stronie internetowej musi być ergonomiczne i komfortowe. Jeżeli po raz pierwszy przygotowujesz witrynę, raczej postaw na minimalizm, aby powoli wdrażać nowe opcje i funkcje.
Strategia UX musi brać pod uwagę responsywność. Strona internetowa przygotowana tylko z myślą o komputerach nie jest user friendly. Użytkownicy otwierają witryny ze smartfonów, tabletów, laptopów i tym podobnych urządzeń. Z tego powodu strona powinna być zoptymalizowana pod każdy ekran, bez względu na jego wielkość.
Wcielając się w rolę UX designera, nie jesteś grafikiem. Pamiętaj jednak, że przygotowana strategia musi brać pod uwagę to, w jakim stylu wykonana jest lub będzie witryna. Koncepcja powinna być spójna, aby korzystanie ze strony kojarzyło się użytkownikom z przyjemnością.
Wdrożone elementy UX nie mogą być zbyt obciążające dla strony internetowej. Zbyt duża prędkość ładowania ma wpływ na konwersję oraz SEO. Dodatkowo zniechęca użytkowników i tworzy negatywny wizerunek marki. Weź to pod uwagę!
Cookies, polityka prywatności, RODO, promocje, informacje o rejestracji, zapis do newslettera, promocje… To tylko niektóre wyskakujące okna, które mogą „przywitać” użytkownika, tym samym tworząc spam na ekranie, zasłaniając zawartość witryny. Postaraj się zredukować ilość takich okienek do minimum.
Niektóre osoby uważają, że strategia UX oraz UI to dokładnie to samo. Warto wiedzieć, iż oba skróty oznaczają coś całkiem innego, choć posiadają wspólny mianownik. Rozwinięciem skrótu UI jest User Interface, a termin ten wskazuje na wszystkie elementy znajdujące się w obrębie witryny, z którymi użytkownik może na przykład wykonać interakcję. Bardzo często do obowiązków UI designera zaliczamy również identyfikację wizualną, wybór kolorów, czcionek, czy animacji. Dawniej taką osobę moglibyśmy nazwać po prostu grafikiem, ale specjalista odpowiedzialny za UI to nie tylko tworzenie obrazów, ale dbanie o interfejs ogólnie (całościowo).
Jeżeli zlecasz zaprojektowanie strony internetowej komuś z zewnątrz, prawdopodobnie w zespole takiego przedsiębiorstwa znajdują się zarówno UX designerzy, jak i specjaliści działający w branży UI. Obie dziedziny uzupełniają się i wspólnie tworzą koncepcję witryny.
Ogromną zaletą wdrożenia strategii UX jest znaczne ulepszenie strony. Całość staje się dopasowana do wymagań oraz potrzeb użytkownika. Warto dodać, że User Experience ma ogromne znaczenie w kontekście SEO oraz SXO. Brak optymalizacji pod UX znacznie utrudnia pozycjonowanie oraz negatywnie wpływa na konwersję.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.