Jak promować firmę?
5 min
5 min
Na skróty
Promocja firmy może być przeprowadzona online oraz offline. Obie te formy są skuteczne, o ile przygotowana zostanie kompleksowa strategia, dopasowana do potrzeb danego brandu oraz potencjalnych klientów. Warto zaznaczyć, że nawet te marki, które posiadają strony internetowe, niejednokrotnie prowadzą kampanie reklamowe w telewizji lub audycjach radiowych, promując firmę za pomocą mediów offline.
Zacznijmy od tego, jak promować firmę przy pomocy strategii offline. To budowanie rozpoznawalności, zasięgów i bazy klientów bez wykorzystania internetu. Przed rozwojem sieci wszystkie firmy korzystały tylko i wyłącznie z tej formy promocji. Jednak nawet dziś to ciągle skuteczne medium do rozwoju własnej marki.
Materiały publikowane w telewizji oraz w audycjach radiowych są regularnie przerwane na kilka chwil przez reklamy. To doskonała forma promocji, jednak nie będzie skuteczna w przypadku wszystkich firm. Choć młodzi ludzie ciągle oglądają telewizję i słuchają audycji radiowych, to głównymi odbiorcami tych mediów ciągle pozostaje grono osób w wieku od około 40 lat (wynika to z przyzwyczajenia oraz dorastania wraz z TV i radiem). Oczywiście to tylko statystyka – należy jednak mieć ją na uwadze podczas planowania strategii marketingowej. Równie istotnym czynnikiem jest także branża i sposób funkcjonowania firmy. Dla przykładu: zastanów się, jak często widzisz reklamy telewizyjne oraz radiowe, które promują zwykły sklep internetowy? Choć to zjawisko możemy zaobserwować, mimo wszystko jest ono stosunkowo rzadkie i zwykle promuje e-commerce o innowacyjnym charakterze, tak aby, zainteresować szerokie grono odbiorców.
Odpowiadając na pytanie jak promować firmę, nie możemy zapomnieć o wizytówkach, ulotkach oraz reklamach banerowych umieszczanych na przykład w miastach. To klasyczne podejście do marketingu znane od lat. Co najważniejsze, jest ciągle skuteczne. Tego rodzaju materiały promocyjne szczególnie dobrze sprawdzają się w przypadku biznesów lokalnych. Z uwagi na fakt, że ulotki i banery reklamowe społeczność spotyka w wielu miejscach, warto zadbać o ich nieszablonowy design. W ten sposób zachęcisz odbiorców do zapoznania się z przygotowanymi materiałami.
To równie powszechny sposób na promocję firmy offline. Jeżeli jednak chcesz swój marketing poprowadzić naprawdę skutecznie, zrezygnuj ze zwykłych „ramek” reklamowych z numerem telefonu, czy adresem strony internetowej. Wykorzystując prasę i czasopisma warto postawić na content marketing. Merytoryczne i jakościowe teksty omawiające istotne zagadnienie mogą być świetną promocją Twojej marki, nawet jeśli treść nie będzie bezpośrednio nawiązywać do działalności firmy. W ten sposób możesz budować wizerunek eksperta, pozyskiwać klientów i zwiększać swoją rozpoznawalność.
Istotną kwestią jest również to, jak promować firmę w świecie online. Z internetu korzysta ogromna część społeczeństwa w każdym wieku. Szybki dostęp do internetu dodatkowo sprawił, że strony użytkownicy często otwierają na smartfonach, a nie tylko komputerach stacjonarnych, czy laptopach. Dlatego należy je odpowiednio promować.
Z pewnością każdy właściciel strony internetowej pragnie osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. W tym celu wykorzystuje się pozycjonowanie (SEO). Tego rodzaju usługę świadczą wyspecjalizowane agencje. Efektem SEO jest wzrost pozycji na konkretne frazy kluczowe w Google, co prowadzi do większej widoczności oraz wyższego ruchu organicznego. Osoby odwiedzające Twoją stronę internetową mogą stać się klientami, jeżeli tylko oferta i polityka firmy będzie zachęcająca. Więcej informacji o pozycjonowaniu znajduje się w artykule „SEO – co to i komu jest potrzebne?”, który dostępny jest na naszym blogu. Pozycjonowanie może być realizowane zarówno dla sklepów, jak i firmowych stron wizytówek, czy portali branżowych.
Wyjaśniając to, jak promować firmę online, nie sposób nie wspomnieć o kampaniach reklamowych w Google Ads. Jeżeli regularnie korzystasz z wyszukiwarki, prawdopodobnie trafiasz na nie każdego dnia. Tego rodzaju materiały promocyjne cieszą się sporą skutecznością, jeżeli tylko zostaną odpowiednio przygotowane. Reklamy Google Ads mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania (lista produktów lub reklamy tekstowe), a także na zewnętrznych stronach internetowych (reklamy banerowe), które należą do sieci reklamowej Google. Ich atutem jest szeroki zasięg. Dodatkowo firma publikująca takie materiały promocyjne może dostosowywać budżet kampanii, aby nie zapłacić zbyt wiele za reklamy.
Prowadzenie profili w mediach społecznościowych to must-have w kontekście promowania firmy. Takie rozwiązanie jest kompletnie darmowe, a na dodatek efektywne. Pamiętaj, że zbudowanie silnej społeczności wymaga czasu. Każda marka rozpoczynająca przygodę z social mediami przechodziła przez ten etap. Jeśli jednak okażesz nieco cierpliwości na początku, z czasem zyskasz grono wiernych i aktywnych odbiorców, które będzie się poszerzać. Jeśli chcesz od razu docierać do potencjalnych klientów, uruchom płatne reklamy – taka opcja jest dostępna na Facebooku oraz Instagramie.
Wielu przedsiębiorców zastanawiając się nad tym jak promować firmę decyduje się na inwestycję w teksty sponsorowane. To publikacje umieszczane na zewnętrznych kanałach, których głównym celem jest budowanie zasięgu oraz wizerunku eksperta. Pamiętaj, że teksty sponsorowane powinny być merytoryczne i interesujące. Promocja marki powinna być wartością dodaną takiego contentu. Publikacje umieszczaj na portalach o tematyce powiązanej z Twoją firmą.
Firmowa strona internetowa to wizytówka marki online, dlatego należy o nią odpowiednio zadbać. W tym celu wykorzystuje się UX design, czyli projektowanie doświadczeń odbiorcy. W ramach tej strategii witryna jest dostosowywana do potrzeb społeczności. Korzystanie ze strony internetowej ma być przyjemne, wygodne i dawać satysfakcję. W przeciwnym wypadku użytkownik po wejściu na witrynę, szybko się z niej ewakuuje, podnosząc współczynnik odrzuceń.
Przedstawiliśmy podstawowe informacje o tym, jak promować firmę. Pamiętaj, że działania marketingowe należy monitorować i analizować. Zależnie od przyjętej strategii, należy określić konkretne mierniki KPI (Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności. To na przykład:
CTR – Click-Through Rate, czyli współczynnik klikalności. W wartości procentowej przedstawia, jaka część użytkowników kliknęła w adres URL prowadzący do strony internetowej. Może być obliczony za pomocą wzoru [CTR = (liczba kliknięć w link / liczba wyświetleń linku) x 100]. Miernik ten wykorzystuje się w kampaniach reklamowych Google Ads oraz przy pozycjonowaniu. CTR znajdziesz między innymi w Google Search Console.
Współczynnik konwersji – konwersja to konkretne działanie (wydarzenie, cel), jakie ma wykonać użytkownik. W e-commerce jest nią zwykle dodanie produktu do koszyka i zrealizowanie zakupu. Ustal swoją konwersję, która jest ważna dla Twojej firmy. Do mierzenia jej współczynnika możesz wykorzystać na przykład Google Analytics.
Ruch – ilu użytkowników odwiedziło Twoją stronę internetową? To KPI istotne podczas wszystkich działań marketingowych, ponieważ określa zainteresowanie firmową witryną.
Pozycja – analiza pozycji jest ważna podczas realizacji strategii SEO. Im wyżej Twoja strona internetowa wyświetla się w Google, tym lepiej.
Przychody – ważne w każdej firmie i zawsze stanowią fundamentalny wskaźniki efektywności.
ROAS – skrót oznacza „return on ad spend” i określa zwrot z konkretnej kampanii reklamowej. Może być obliczony za pomocą działania [ROAS = (przychód z reklamy / koszt reklamy) x 100]. To miernik stosowany w Google Ads.
Istnieje wiele odpowiedzi na pytanie dotyczące tego jak promować firmę. Kluczową kwestią jest opracowanie dopasowanej strategii, która będzie zgodna z polityką marki i przyniesie wymierny efekt. Możesz połączyć ze sobą różne techniki offline oraz online, aby osiągać jak najlepszą skuteczność. Gdy przygotujesz kompleksową strategię marketingową, pamiętaj, aby ustalić odpowiednie KPI, a następnie je monitorować. W ten sposób dowiesz się, czy promocja Twojej firmy rzeczywiście jest efektywna.