Jak wybrać nazwę domeny dla swojej strony internetowej? Praktyczne wskazówki
5 min
5 min
Na skróty
Czym jest nazwa domeny i jak ją wybrać, żeby przyciągnąć uwagę osób, do których skierowana jest oferta usług lub towarów? Jak wybrać dobrą nazwę domeny i czym się kierować? Kilka prostych wskazówek pomoże Ci uniknąć podstawowych błędów i zwiększyć zasięg sklepu, usług oraz dowolnej działalności, opierającej się na pozyskiwaniu klientów w sieci internet.
Domena internetowa to właściwie adres internetowy strony www, na którym można znaleźć informacje o firmie, świadczonych przez nią usługach, oferowanych towarach. Wybierając nazwę, która odzwierciedla charakter danej marki, warto zauważyć, że zazwyczaj nazwy stron internetowych są na tyle efektowne i unikalne, że właściwie same w sobie już stanowią pewien nośnik reklamy firmy.
A oto, jak przedstawia się definicja domeny internetowej według Wikipedii:
Zdj.1: Domena internetowa Wikipedia.
Źródło: wikipedia.org
Wybierz unikalną nazwę domeny, biorąc pod uwagę:
Zobacz: Jak przechwytywać domeny?
Wybór domeny wydaje się dość trudny, ale dobra nazwa, trafiająca w grupę docelową to jedna z najlepszych, najskuteczniejszych reklam, jakie może zyskać marka.
Sama nawet najlepsza, najbardziej chwytliwa nazwa to nie wszystko. Trzeba pamiętać jeszcze o kilku zasadach, które są niezbędne do stworzenia dobrej nazwy. Co jeszcze jest ważne?
Nazwa domeny to właściwie nazwa strony + jej odpowiednie rozszerzenie. Najczęściej można spotkać rozszerzenia .pl, .com, czy poznan.pl – co oznacza, że strona skierowana jest do polskiego odbiorcy (.pl), ma zasięg międzynarodowy (.com) lub zasięg regionalny, o czym świadczy sufiks typowy właśnie dla domen regionalnych.
Do Twojej działalności mogą pasować inne rozszerzenia np. „.net” – dla działalności związanych z technologiami internetowymi, .eu – domena europejska wykorzystywana na terenie UE, .org – dla organizacji non-profit, na konkretne rynki zagraniczne – np. de, .edu. domena funkcjonalna dla placówek szkolnych, itd. Jeżeli Twoja branża jest specyficzna, mogą sprawdzić się inne rozszerzenia np. shop, Ravel itp.
Wybór nazwy domeny musi być dostosowany do Twojej grupy docelowej, w zależności od tego, czy Twoja działalność opiera się na sprzedaży mody damskiej, podróżach, usługach porządkowych, tłumaczeniach lub innym rodzaju ofert.
Frazy kluczowe użyte w nazwie strony pomagają zainteresowanym osobom w odnalezieniu jej. Słowa takie jak księgarnia, kawiarnia, remonty, catering pozwalają na lepsze wyniki wyszukiwania. Jednak nie powinna być to nazwa zbyt skomplikowana;
Jeśli wiesz już, jak wybrać domenę, sprawdź jej dostępność na odpowiedniej stronie, jak np. Krajowy Rejestr Domen albo Domenomania.pl. Jeżeli jest wolna, postaraj się jak najszybciej ją zarejestrować. Zabacz, jak zrobić rezerwację domeny. Jeśli wybrana przez Ciebie nazwa jest zajęta, mogą pojawić się sugestie, co do jej zmiany – niektórym warto się przyjrzeć albo wymyślić całkiem nową nazwę.
Sprawdź: Jak znaleźć wolne domeny internetowe.
Rejestrując swoją domenę, wykonujesz pierwszy ważny krok w celu pozyskania klientów!
Nazwa domeny może wpływać na proces pozycjonowania strony internetowej, choć nie tak ogromny jak jakość treści czy linki zwrotne.
W przeszłości zawarcie słów kluczowych w nazwie domeny miało duże znaczenie, ponieważ mogło pomóc w uzyskaniu wyższych pozycji w wynikach SERP. Dziś algorytmy wyszukiwarek są bardziej zaawansowane niż kiedyś i potrafią ocenić stronę na podstawie innych czynników.
Niemniej, jeśli w adresie domeny znajdują się słowa kluczowe związane z działalnością, może to poprawić rozpoznawalność strony w danej branży oraz ułatwić zapamiętanie adresu przez użytkowników, co pośrednio wpływa na ruch.
Uzyskać można także pewne korzyści z używania nazwy domeny, która jest krótka, łatwa do zapamiętania i dobrze oddaje charakter strony, ponieważ może zwiększyć liczbę wejść z organicznych wyników wyszukiwania i linków prowadzących do strony.
Chociaż sama nazwa nie gwarantuje zajęcia wysokich pozycji w Google, jej odpowiedni wybór w połączeniu z innymi praktykami SEO może pozytywnie wpłynąć na widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Jaką domenę wybrać, żeby zwiększyć liczbę wyszukiwań i przyciągnąć klientów? Nazwa musi być chwytliwa, niezbyt skomplikowana, odnosić się do charakteru działalności, a jednocześnie na tyle oryginalna, żeby wyróżnić się z tłumu innych. Nazwy łatwe do zapamiętania i zapisania ułatwiają wyszukiwanie.
Prosta i konkretna nazwa domeny – przykład jeśli prowadzisz kawiarnię: kawiarniasonia.pl lub firmę cateringową: twojazdrowakuchnia.com – daje większe możliwości dotarcia do nich niż skomplikowane formy i łamańce językowe.
Nazwa domeny to unikalny adres internetowy, który pozwala użytkownikom znaleźć Twoją stronę w sieci.
Domeny internetowe można zarejestrować u tzw. rejestratorów domen. Są to firmy, które prowadzą usługi rejestracji domen i mają wszelkie uprawnienia do użycia różnych rozszerzeń (np.: .pl, .com, .eu).
Główne zadania dostawcy hostingu domen:
Domeny krajowe (ccTLD – Country Code Top-Level Domains) to rozszerzenia, które są przypisane do konkretnych krajów lub terytoriów. Mają one zazwyczaj dwuliterowy kod wynikający z międzynarodowego standardu ISO 3166-1. Domeny globalne (gTLD – Generic Top-Level Domains) to rozszerzenia, które nie są powiązane z żadnym konkretnym krajem i mają uniwersalne zastosowanie. Ich nazwa zazwyczaj odnosi się do celu lub charakteru witryny.
Domenę możesz zarejestrować w NASK – Akademickiej Sieci Komputerowej. Jest to polski instytut badawczy i operator sieci teleinformatycznej, który zajmuje się rozwijaniem technologii informacyjnych, bezpieczeństwem cybernetycznym, a także rejestracją domen.