Jak zabiegać o dobre opinie w Google i wpłynąć na SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Opinie Google to komentarze i oceny wystawiane przez klientów w formie gwiazdek, które pojawiają się na Google Moja Firma. Są jednymi z czynników w rankingu SEO. Przyczyna tego, że jest to brane pod uwagę jest dość prosta – witryny z lepszymi ocenami są chętniej wybierane przez użytkowników. Dobre recenzje i wysokie oceny są weryfikowane przez roboty Google. Posiadanie dobrych ocen wpływa na miejsce firmy w wynikach wyszukiwania. Jest to niezwykle istotne również przy pozycjonowaniu lokalnym, często wywiera wpływ na widoczność oraz przychody przedsiębiorstwa.
Rozpoczęcie zbierania opinii o firmie w Google, należy rozpocząć poprzez konfigurację własnego profilu na Google Moja Firma. To pozwala zarządzać przedsiębiorstwom ich obecnością w internecie. W tym miejscu są nie tylko opinie, ale także zdjęcia, można dodawać informacje, aktualności. Restauracje często w tym miejscu udostępniają nawet menu. Warto dodać wszystkie najważniejsze informacje na temat firmy właśnie w Google Moja Firma, każda z nich może przesądzić o tym, że potencjalny klient wybierze właśnie nas.
Po założeniu profilu można także zacząć prosić swoich zadowolonych klientów o zostawianie opinii dotyczących produktów i usług. Zgromadzenie pozytywnych recenzji w Google jest istotnym punktem w budowaniu wizerunku swojej marki, co prowadzi do zwiększenia liczby klientów i tym samym poprawy wyników sprzedaży.
Ważne jest to, aby monitorować swoje konto, odpisywać na pytania oraz komentarze klientów. Zaangażowanie oraz aktywność pozwoli pozyskać nowych klientów, przekonać ich profesjonalnym podejściem do każdego komentarza.
Proces gromadzenia opinii Google nie jest łatwy. Wymaga kontaktu z klientami i zachęcenia ich do pozostawiania pozytywnych recenzji. Będzie to jednak działanie korzystne w dłuższej perspektywie czasu, dlatego warto się tym zająć.
Istotną kwestią jest także reakcja na negatywne komentarze Google wystawione przez klientów. To pozwala budować pozytywny wizerunek marki, która dba o klientów oraz ich zadowolenie, potrafi przyznać się do błędów i chce je naprawiać. Nie kłóć się z negatywnymi komentarzami, a zaproponuj zniżkę, zainteresuj się problemem klienta. To zaowocuje zaangażowaniem i zainteresowaniem ze strony klientów. Jeśli chcesz zebrać w krótszym czasie sporo opinii, to zawsze możesz proponować klientom zniżkę na następne zakupy/kolejną usługę wtedy, gdy podzieli się z internautami komentarzem o Twojej firmie.
Oprócz realizacji podstawowych funkcji biznesowych Internet umożliwia także kreowanie wizerunku w sieci. Do tego służy SEO PR, czyli połączenie działań optymalizacji stron w wyszukiwarkach z działaniami PR. Warto rozważyć współpracę z agencją, która będzie zarządzać reputacją naszej firmy w sieci wykorzystując działania związane z SEO oraz budowaniem pozytywnego wizerunku. W tych działaniach istotną rolę odgrywa content marketing.
Kolejną z możliwości pozyskania dobrych opinii Google jest email marketing. Za jego pomocą można nie tylko sprzedawać, ale także zyskiwać pozytywne opinie. Taka wiadomość powinna zawierać prośbę o ocenę od jednej do pięciu gwiazdek. Warto, aby klient, który wybierze od 1 do 4 gwiazdek, został automatycznie przeniesiony do formularza z prośbą o szczegółowe informacje na temat tego, dlaczego nie jest zadowolony. Jeśli wybierze 5 gwiazdek, otrzyma podziękowanie oraz zostanie przekierowany na stronę docelową naszej firmy, gdzie będzie miał możliwość przyznania oceny Google i dodania komentarza. W ten sposób klient o wiele chętniej doda pozytywną opinię, ponieważ będzie to łatwiejsze. Automatyczne przekierowanie zachęci do dodania opinii w Google. Strategie zachęcające zadowolonych klientów są bardzo ważne – zazwyczaj opiniami chcą dzielić się Ci, którzy są niezadowoleni.
Oczywiście wszystko musi mieć swój umiar. Nachalność z naszej strony nie jest pożądana. Odpowiedni styl wypowiedzi, sympatia i wiarygodność, to cechy zbliżające do sukcesu w pozyskiwaniu przychylności klientów.
Jeśli nasza forma wypowiedzi będzie bardziej osobista, spersonalizowana, to klient poczuje się wyjątkowo – a to na pewno da zadowalające efekty, które zaobserwujemy w napisanej przez niego opinii Google na temat firmy.
Możemy również utworzyć odrębną podstronę z recenzjami dla klientów. To ułatwi im pozostawienie recenzji w Google, dzięki automatycznemu przekierowaniu do profilu Google Moja Firma. Można ten sposób wykorzystać, dołączając link do różnorodnych materiałów reklamowo-biznesowych firmy.
Jak wiadomo, opinie mają znaczenie, co do tego nikt nie ma najmniejszych wątpliwości. Wizerunek firmy coraz częściej oceniany jest przez pryzmat wystawianych na jej temat opinii. Co ważne, należy mieć świadomość, że bazowanie na tego typu działaniach niesie ze sobą korzyści zarówno dla naszej firmy, jak i dla samego klienta. Dzięki dobrym opiniom Google firma może lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów. Może na przykład wprowadzić nowy produkt, usługę, poszerzyć już istniejące, wycofać się z rozwiązań mniej efektywnych.
Dobre opinie to wyższa jakość, która wraca do klienta. Jeżeli komunikacja konsumenta z naszą marką przyjmie charakter relacyjny, łatwiej będzie wypracować rozwiązania, które okażą się zadowalające dla każdej ze stron. Dzięki opiniom Google możemy zyskać na widoczności w internecie, dowiedzieć się, w jakim kierunku podążać z ofertą i jak sprawić, by zyskać satysfakcję klientów.
Podczas generowania zapytania w wyszukiwarce, Google bardzo często wyświetla fragment mapy fraz z propozycją konkretnych miejsc. Pozycja w tym rankingu również jest ustalana na podstawie algorytmu. Znaczenie mają opinie oraz informacje umieszczone w firmowej wizytówce. Dlatego pozytywnie opinie Google mogą mieć wpływ na ruch pozyskiwanych przez stronę internetową.
W dbaniu o pozycjonowanie pomaga agencja SEO. Możesz również zapytać o kwestię opieki nad firmową wizytówką Google. Jeżeli będzie ona często wyświetlana użytkownikom, zwiększy to szansę na pozyskiwanie wartościowego ruchu użytkowników, co w sprzyjających warunkach prowadzi także do konwersji. Jako właściciel biznesu staraj się zbierać pozytywne opinie Google. Dodatkowo odpowiadaj na wszystkie z nich, nawet te, które nie są szczególnie przychylne. Natomiast fałszywe lub obraźliwe recenzje zgłaszaj do supportu Google. Istnieje duża szansa, że naruszają regulamin i zostaną usunięte.
Więcej na ten temat dowiesz się tutaj: Fałszywe opinie Google. Jak się ich pozbyć?