Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?
5 min
5 min
Na skróty
Sklep internetowy jest rozwiązaniem umożliwiającym prowadzenie sprzedaży online. W zależności od naszych preferencji oraz umiejętności możemy zdecydować się na popularne SaaS-y, czyli opcję abonamentową (np. Shopify) i utworzyć serwis w mniej niż godzinę lub wybrać system Open Source – samodzielnie kodując całą witrynę. Dzisiejszy artykuł w całości poświęcimy odpowiedzi na pytanie pt.: „Jak stworzyć sklep internetowy?”. Podpowiemy również, ile to kosztuje i od czego zacząć opracowywanie pomysłu na własny sklep www!
Zanim stworzymy sklep internetowy, powinniśmy zdecydować o wyborze platformy. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, mogą to być gotowe rozwiązania typu SaaS (ang. Software as a Service), które wystarczy „przeklikać”, a także systemy Open Source (z otwartym kodem źródłowym) wymagające wiedzy z zakresu tworzenia stron internetowych (np. WooCommerce lub PrestaShop). Następnie należy wybrać domenę oraz hosting i przejść do spraw formalnych związanych z założeniem działalności. Teraz wystarczy, że zlecisz stworzenie sklepu lub zrobisz to sam. Po przygotowaniu projektu lub otrzymaniu go od web developera zastanów się na sposobami promocji. Pamiętaj również o dodaniu integracji (w tym systemów płatności, np. BLIK, PayPal, Przelew tradycyjny).
Zobacz: Pozycjonowanie Profitroom – Poradnik SEO
Stworzenie swojego sklepu internetowego to dosyć wymagające zadanie. Odpowiednie i odpowiedzialne podejście do tej kwestii umożliwi natomiast opracowanie ciekawego oraz rzetelnego projektu maksymalnie w ciągu kilku dni. Jeżeli jesteś ciekawy, jak stworzyć sklep internetowy w 5 krokach – zapraszamy do przeczytania!
Rozwiązania SaaS wybierają zazwyczaj osoby początkujące, które nie mają wiedzy z zakresu tworzenia stron internetowych. W tym przypadku płacimy miesięczny abonament za korzystanie z usługi. Do dyspozycji są gotowe szablony i elementy, które wystarczy ustawić w odpowiedniej formie. Jest to możliwe na m.in.:
Jeżeli chodzi o platformy Open Source – nie wymagają one płacenia abonamentu. Korzystanie z nich jest zazwyczaj darmowe, jednak ze stworzeniem sklepu na platformie WooCommerce, PrestaShop czy też OpenCart poradzą sobie wyłącznie web developerzy, którzy wcześniej mieli do czynienia z rozwiązaniami wykorzystującymi tzw. otwarty kod źródłowy. Jeżeli chcesz sprawdzić najpopularniejsze platformy do założenia Twojego sklepu internetowego, przeanalizuj poniższą grafikę:
Zdj 1. Zestawienie najpopularniejszych platform e-commerce do stworzenia sklepu internetowego.
Źródło: Similartech.
Domena oraz hosting są wymagane przede wszystkim w przypadku systemów Open Source. Rozwiązania SaaS udostępniają hosting w cenie abonamentu, jednak domenę należy wykupić samodzielnie. Płatność odbywa się co roku lub co miesiąc, w zależności od Twoich preferencji.
Zdj 2. Przykładowe plany hostingowe LH.
Źródło: LH.
Stworzenie sklepu internetowego wymaga założenia działalności gospodarczej. W tym przypadku wystarczy PKD o numerze 47.91 Z – chodzi o sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Złóż również formularz VAT-R i zastanów się nad formą opodatkowania. Rekomendujemy skonsultować to z księgową (zapytaj ją także o pozostałe kwestie).
Zobacz: Kampania SEM – skuteczny marketing w wyszukiwarkach
Przeczytaj także: Reklama Google Ads oraz pozycjonowanie lokalne
Zastanawiasz się, jak stworzyć sklep internetowy – samodzielnie, czy z pomocą web developera? Decydując się na system SaaS (np. bezpłatny w najniższym pakiecie WIX), możesz samodzielnie przeklikać wszelkie funkcjonalności oraz elementy, a także dodać produkty (najlepiej z opisami pod SEO). W zależności od asortymentu zajmie Ci to maksymalnie jeden dzień roboczy. Większość rozwiązań odpowiadających za wygląd sklepu, integracje oraz dostawców i zamówienia odbywa się automatycznie. Możesz skorzystać również z pomocy technicznej, która udzieli niezbędnych porad na temat optymalizacji i uruchomienia Twojego sklepu online.
Jeżeli zależy Ci dodatkowo na promowaniu sklepu internetowego, podejmij współpracę z renomowaną agencją SEO. Specjaliści pomogą Ci także zaistnieć w mediach społecznościowych, m.in. na Facebooku oraz Instagramie.
Wybierając system Open Source pomoc web developera będzie niezbędna. Wynika to z prostego powodu – praca z PrestaShop, WooCommerce lub OpenCart wymaga znajomości zagadnień HTML oraz CSS, a także przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu tworzenia stron www zgodnych z najnowszymi standardami SXO (ang. Search Experience Optimization).
Stworzenie sklepu internetowego to nie wszystko. Żeby regularnie odnotowywać wzrosty w budżecie firmy, należy zadbać o pozyskanie klientów – najlepiej za pomocą wyszukiwarki internetowej.
W tym może pomóc pozycjonowanie, inaczej SEO (ang. Search Engine Optimization). Twoja strona powinna być prawidłowo zoptymalizowana pod kątem treści oraz technicznych aspektów.
Zdj 3. Pozycjonowanie e-commerce w praktyce.
Źródło: Google.
Oprócz tego należy prowadzić regularne działania związane z link-buildingiem. Synergia powyższych działań sprawi, że roboty Google (tzw. crawlery) będą widziały wartość SEO w danym sklepie internetowym, a w konsekwencji zwiększą jego ranking w organicznych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach – Search Engine Results Page).
Osoby zastanawiające się nad tym, jak założyć sklep internetowy krok po kroku, bardzo często stoją przed ważnym wyborem: samodzielnie, czy z pomocą profesjonalistów? Obie drogi mogą doprowadzić Cię do sukcesu. Wybierając współpracę ze specjalistami, masz pewność, że e-commerce zostanie szybko założony oraz poprawnie skonfigurowany, natomiast taka usługa nieco kosztuje. Działając samodzielnie, możesz popełnić wiele błędów (np. poprzez niedokładne zapoznanie się z regulaminem e-sklepu, a cały proces zajmie Ci zdecydowanie więcej czasu – jest to natomiast rozwiązanie znacznie tańsze. Decyzja należy do Ciebie!
Założenie własnego sklepu online jest dosyć skomplikowanym zadaniem, jednak odpowiednio podchodząc do tego procesu, zobaczymy, że okazuje się to do zrobienia – często w mniej niż jeden dzień roboczy (szczególnie w przypadku systemów SaaS). Jako doświadczona agencja SEO przypominamy, aby również zainwestować w audyt SEO witryny, żeby poznać jej mocne oraz słabe strony. Dzięki temu będziemy wiedzieli, co należy zmienić, aby poprawić wydajność sklepu, a także zwiększyć jego pozycję w wyszukiwarce Google.
Zobacz: Popularne błędy przy prowadzeniu kampanii w Ads
Sklep internetowy stworzysz szybko samodzielnie w 60 minut, decydując się na rozwiązania SaaS tj. WIX, Shopify lub Shoper.
Decydując się na sklep internetowy typu Open Source (np. WooCommerce, PrestaShop lub OpenCart), należy zarezerwować minimum kilka tysięcy złotych.
Za sklep internetowy w abonamencie będziemy płacić mniej więcej 100 – 1 000 zł netto miesięcznie. W większości przypadków są to raczej widełki rzędu 400 – 600 zł. Kwota, jaką zapłacimy zależy od wybranego pakietu, a w konsekwencji wielkości sklepu.
Bardziej opłacalnym i elastycznym rozwiązaniem są platformy Open Source. W tym przypadku musimy zapłacić jednorazową kwotę wyłącznie za stworzenie serwisu i ewentualnie jego opiekę (np. w postaci wprowadzania aktualizacji).