Jak założyć własny sklep online?
4 min
4 min
Na skróty
Internet daje ogromne możliwości. Za pomocą własnego sklepu online, jesteś w stanie zarabiać z dowolnego miejsca na Ziemi. Przy odpowiedniej automatyzacji e-commerce, możesz generować przychody nawet wtedy, gdy tak naprawdę nie pracujesz, a odpoczywasz na hamaku lub podróżujesz po świecie. Oczywiście tylko wtedy, gdy sklep jest widoczny w internecie i dobrze pozycjonowany. Jak założyć sklep online krok po kroku i czy to naprawdę trudne?
Wiele osób zastanawiając się jak założyć sklep internetowy, od razu rezygnuje z tego pomysłu, głównie z powodu braku znajomości technologii. Jeżeli także należnych do tego grona, prawdopodobnie prowadzenie własnego e-commerce nie jest dla Ciebie. Dlaczego? Zakładanie sklepu online to ogromna odpowiedzialność. Nawet najlepszy pomysł na biznes nie przyniesie efektów bez pracy oraz inwestycji. Skoro już na samym początku rezygnujesz z prowadzenia e-commerce, ponieważ nie masz motywacji, czasu, lub chcesz iść na łatwiznę, prawdopodobnie posiadanie własnego sklepu internetowego nie jest dla Ciebie.
Czy zakładanie sklepu online jest trudne? Generalnie nie. To przedsięwzięcie należy do czasochłonnych, a nie skomplikowanych. Nie zawsze musisz znać języki programowania, aby rozpocząć przygodę z e-commerce. Istnieją platformy sklepowe, które są tak proste w obsłudze, że z ich konfiguracją poradzą sobie nawet najwięksi amatorzy. Aby założyć sklep online krok po kroku, zwykle potrzeba od kilku do kilkunastu godzin. Swój e-commerce możesz otworzyć samodzielnie, bez niczyjej pomocy. Wystarczy chcieć!
No dobra, ale jak to wygląda w praktyce? Zakładanie sklepu online można podzielić na kilka uniwersalnych kroków. Sprawdzą się one w przypadku niemal każdego e-commerce.
Zanim zastanowisz się jak założyć sklep internetowy, musisz wpaść na ten jeden genialny pomysł na biznes. Co chcesz sprzedawać? Znasz się na tym? Produkty będziesz pozyskiwać od hurtownika, czy będziesz działać na zasadzie dropshippingu? A może zajmujesz się produkcją różnych wyrobów. Jeżeli chcesz podejść do swojego biznesu profesjonalnie, warto przygotować kompleksowy biznesplan, a także przeanalizować sytuację na rynku pod kątem konkurencji.
Zakładanie sklepu online wymaga posiadania wykupionej domeny (nazwy strony) oraz hostingu (miejsca na dane w internecie). Ile to kosztuje? Zwykle opłata za hosting oraz domenę ogranicza się do kwoty z zakresu od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie, zależnie od tego, u jakiego dostawcy wykupisz usługę.
Ten etap jest prawdopodobnie najważniejszy podczas zakładania sklepu online krok po kroku. Musisz zdecydować się, gdzie założysz własny e-commerce. Służą ku temu specjalne platformy (oprogramowania), znacznie ułatwiające otwarcie sklepu oraz jego konfigurację. Trudno w kilku zdaniach opisać różne rozwiązania, natomiast warto poświęcić nieco więcej uwagi na to, aby wybrać odpowiednią platformę e-commerce. Oto kilka z nich.
PrestaShop – darmowe oprogramowanie służące do zakładania sklepów online. Ma charakter open source (otwarty kod), dzięki czemu daje ogromne możliwości rozwojowe. PrestaShop doskonale sprawdza się w przypadku małych oraz średnich e-commerce. Choć to rozwiązanie bezpłatne, wiele funkcji wymaga opłaty. Korzystanie z PrestaShop jest wygodne oraz intuicyjne.
WooCommerce – jeżeli lubisz proste i mało skomplikowane rozwiązania, możesz założyć stronę internetową na WordPress. Następnie przekształcisz ją w sklep, poprzez wdrożenie wtyczki WooCommerce. To również rozwiązanie o charakterze open source, ale nieco bardziej przyjazne dla amatorów. Za pomocą WooCommerce założysz niemal dowolny sklep, który będziesz modyfikować na wiele sposobów.
Shoper – oprogramowanie SaaS (software as a service). Z pomocą tego narzędzia możesz szybko i bez żadnych przeszkód założyć dowolny sklep internetowy. Propozycja idealna dla osób początkujących. Otwarcie oraz konfiguracja e-commerce nie wymaga żadnej wiedzy z zakresu programowania. Administrator ma do dyspozycji przejrzysty interfejs oraz wiele atrakcyjnych funkcji. Oprogramowanie jest darmowe i posiada ograniczone możliwości względem konkurencji o modelu open source. Shoper może posłużyć do obsługi naprawdę dużego sklepu internetowego i mimo pewnych ograniczeń, pozwala na bardzo wiele.
Tego rodzaju platform jest znacznie więcej, dlatego warto porównywać je między sobą, aby znaleźć rozwiązanie idealne dla własnego biznesu. Podobne oprogramowania e-commerce służące do otwierania sklepu online krok po kroku to między innymi: Magento, Sky-Shop, Shopify, czy OpenCart.
Gdy wybierzesz platformę e-commerce, na której będziesz działać, nadszedł czas na założenie sklepu oraz jego konfigurację. Jak to zrobić? Proces otwierania witryny do sprzedaży online wygląda inaczej, zależnie od tego, na jakie oprogramowanie sklepowe się zdecydujesz. Czasami taka konfiguracja ogranicza się do wyboru szablonu, dodania produktów oraz automatycznej integracji płatności, aby klienci mogli wygodnie realizować transakcje. W innych oprogramowaniach konieczne jest ręczne modyfikowanie wszystkich danych, co wymaga czasu. To właśnie dlatego warto zapoznać się z różnymi platformami e-commerce, aby wybrać odpowiednią dla siebie.
Gdy założysz sklep online krok po kroku i Twój e-commerce będzie funkcjonować, czas na jego promocję. Bez pozyskania klientów poprzez odpowiednią reklamę nie zaczniesz sprzedawać. Swoją markę możesz promować na wiele sposobów. Służą do tego między innymi media społecznościowe. Ciekawym, a zarazem skutecznym rozwiązaniem, jest również inwestycja w reklamy PPC, jakie proponuje na przykład Google Ads.
Osoby zastanawiające się nad tym, jak założyć sklep internetowy, bardzo często stoją przed ważnym wyborem: samodzielnie, czy z pomocą profesjonalistów? Obie drogi mogą doprowadzić Cię do sukcesu. Wybierając współpracę ze specjalistami, masz pewność, że e-commerce zostanie szybko założony oraz poprawnie skonfigurowany, natomiast taka usługa nieco kosztuje. Działając samodzielnie, możesz popełnić wiele błędów, a cały proces zajmie Ci zdecydowanie więcej czasu – jest to natomiast rozwiązanie znacznie tańsze. Decyzja należy do Ciebie!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.